Katalog Ewa Supińska Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć nauczania zintegrowanego w klasie trzeciejRóżne oblicza jesieniSCENARIUSZ ZAJĘĆ NAUCZANIA ZINTEGROWANEGO W KLASIE TRZECIEJBlok tematyczny: Jesień da się lubić. Temat: Słuchanie muzyki o jesieni - plastyczna lista obecności. Wyszukiwanie wyrazów określających jesień. Ciche czytanie ze zrozumieniem wiersza pt. "Smutek jesieni". Samodzielne udzielanie pisemnych odpowiedzi na pytania znajdujące się pod tekstem wiersza. Wykonanie kompozycji przestrzennej pt. "Jesienne drzewko". Próby uzupełnienia słów w wierszu "Smutek jesieni".Inscenizacja pt. "Taniec liści". Rozwiązywanie zadań prostych i złożonych. Edukacja: polonistyczna, muzyczna, artystyczna, matematyczna Cele: Uczeń: - trafnie wyszukuje wyrazy określające jesień, - potrafi współdziałać w grupie, - cicho czyta ze zrozumieniem, - poprawnie wypowiada się ustnie i pisemnie, - potrafi przeczytać cicho instrukcję i wykonać zadanie artystyczne, - umie wyróżnić i nazwać barwy zimne i ciepłe, - tworzy nowe słowa, - reaguje na zmiany dynamiki w muzyce, - rozwiązuje proste i złożone zadania tekstowe na dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000. Metody: burza mózgów, elementy dramy, zabawa, praca z tekstem, praktycznego działania, ekspresji muzycznej. Formy pracy: praca grupowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana. Środki dydaktyczne: rysunki o jesieni przedstawiające wczesną i późną jesień, karty pracy, kaseta z nagraniem utworu A. Vivaldiego "Cztery pory roku. Jesień", kartki z bloku kolorowego, papier szary, klej, nożyczki. Czas trwania: 3 godziny lekcyjne Przebieg zajęć: 1. Zabawa integracyjna (uczniowie ustawieni w okręgu wypowiadają słowa wykonując odpowiedni ruch): - Oddaję ci przyjaźń (ręce do przodu) - Oddaję ci miłość (ręce skrzyżowane na klatce piersiowej) - Słyszę twoje potrzeby (ręce wskazują uszy jak one słuchają) - Widzę twoje potrzeby (ręce wskazują oczy jak one widzą) - Twoja mądrość płynie z najwyższego źródła (jedna ręka z góry przekazuje ręce drugiej z dołu płynącą mądrość) - Podziwiam źródło mądrości płynącej w tobie (ręce wskazują nad głową daszek) - Czuję co czujesz (pięści ściśnięte do przodu) - Zapraszam do wspólnej pracy (chwytamy się za ręce, tworzymy wspólny krąg) 2. Plastyczna lista obecności. Dzieci losują kształty liści, wpisują na nich swoje imię i naklejają na planszy, tworząc w ten sposób ilustrację "Jesienne liście". W tle słychać muzykę Vivaldiego. 3. Burza mózgów. Uczniowie siedzą przy stolikach w czteroosobowych grupach. Ich zadaniem jest zapisanie na małych karteczkach (każda grupa ma inny kolor kartek) jak największej liczby określeń jesieni. Następnie nauczyciel przypina na tablicy dwie ilustracje (wczesną i późną jesień). Najpierw przy pierwszej ilustracji, potem przy drugiej. Grupy kolejno przyklejają po jednym przymiotniku. Wyrazy nie mogą się powtarzać. Wygrywa zespół, który zapisze jak najwięcej wyrazów. 4. Zabawa ruchowa. Każde dziecko wypowiada hasło "zum" jeden po drugim. W chwili dojścia do próby rozpoczynającej zabawę wszyscy powtarzają hasło "zum" (można powtórzyć np. 2 razy). 5. Ciche czytanie ze zrozumieniem. Zadaniem uczniów jest przeczytanie wiersza "Smutek jesieni" i napisanie odpowiedzi na podane pytania - KARTA PRACY NR1. Sprawdzenie poprawności zrozumienia tekstu wiersza. Za każdą prawidłową odpowiedź dziecko przykleja 1 naklejkę. 6. Przerwa na śniadanie i wyjście do toalety. 7. Wykonanie kompozycji przestrzennej "Jesienne drzewko". Późna jesień jest deszczowa i szara. W związku z tym postanowiłam, iż zatrzymamy ją w klasie na dłużej taką, jaka jest teraz. Na środku klasy nauczyciel stawia suchą gałązkę w dużym wazonie. Zadaniem dzieci jest przyozdobienie jej liśćmi oraz papierowymi sówkami. Uczniowie otrzymują pisemne instrukcje i materiały. I grupa wycina listek. Instrukcja: Odrysuj i wytnij liść według szablonu. Z papieru kolorowego wydzieraj kawałki i wypełniaj nimi liść, przyklejając je. Staraj się używać barw zimnych. II grupa wykonuje sówkę. Instrukcja: Odrysuj według szablonu i wytnij z szarego papieru paski. Z każdego paska sklej końce, tworząc kółka. Z pasków o długości 22cm, 15cm, 12cm robimy brzuszek wklejając jedno kółko w drugie. Głowę sowy robimy z paska o długości 17cm, a oczy z pasków 8cm i 6cm. 9. Wspólna ocena wykonanych prac i właściwego zrozumienia poleceń. Przyozdabianie "klasowego drzewka" listkami i papierowymi sówkami. 10. Próby uzupełnienia słów w wierszu "Smutek jesieni" - KARTA PRACY NR2. Głośne czytanie niektórych wierszy. Wszystkie prawidłowo uzupełnione wiersze mogą być powieszone na gazetce klasowej. 11. Przedstawienie inscenizacji pt. "Taniec liści". W przedstawieniu biorą udział wszystkie dzieci, otrzymują przygotowane rekwizyty i tańczą do melodii utworu Vivaldiego. Liście (razem): Jesteśmy liście jesieni, w złocie, w purpurze, w czerwieni! Liść klonu (do liścia brzozy): Chcesz ze mną w tany iść? Jestem czerwony klonu liść! Liść brzozy: Ja jestem liść brzozowy! Patrz jak się mieni mój płaszcz nowy. Liść kasztana: Ja, rdzawy liść kasztana, tańczyłbym choć do rana! Liść dębu (do liścia grabu): Z dębowym liściem w taniec idź! Po co na pniu do wiosny tkwić? Liść grabu: Ognisty jestem, każdy wie! (wszystkie liście tańczą - liść klonu z liściem brzozowym, liść kasztana sam tańczy, liść dębu z liściem grabu) 12. Ćwiczenia rachunku pamięciowego np. - 130-30+330+400-30-800 - 2*50+100-200+50+850 13. Rozwiązywanie zadań z treścią na dodawanie i odejmowanie w zakresie 1000 - KARTA PRACY NR3. Omówienie sposobów rozwiązań podanych zadań. 14. Ewaluacja zadań - Każde dziecko losuje jeden pasek papieru, na którym napisane jest zdanie z luką. Uczniowie ustnie uzupełniają zdania. Jesień jest......................................... Nadeszła już..................................... Dni są coraz.........................a noce.................... Z drzew i krzewów opadają............................ Często pada..................i............................wiatr. Jesienią....................owoce i........................... Niektóre................odlatują do..................... Jesień rozpoczyna się kolorowo, a kończy...........................szarugą. Na dobre.........................się jesień. Każde dziecko otrzymuje pasek o długości 10cm. Jego zadaniem jest zamalowanie takiej długości paska, która wskaże stopień jego zaangażowania podczas zajęć. KARTA PRACY NR1 Przeczytaj po cichu wiersz "Smutek jesieni", a następnie napisz odpowiedzi na podane pytania. Smutek jesieni Spada listek topoli Powoli..., powoli.... Na mchu kładzie się Plamą złocistą. Wiatr listeczki odwiewa Coraz dalej od drzewa... Pewnie smutno jest Jesiennym listkom. Wiatr, jak pies na uwięzi, Wyje pośród gałęzi, Zmęczony taki i senny. Wiatr nie ma swego domu Utulić go nie ma komu. Pewnie smutno Jest wiatrom jesiennym. Wiera Badalska 1. Z jakiego drzewa był listek który spadł? .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... 2. Do czego porównywany jest wiatr? .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... 3. Kto jest autorem wiersza? .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... 4. Jaki jest nastrój wiersza? .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... KARTA PRACY NR2 Spróbuj w wierszu "Smutek jesieni" uzupełnić słowa, które deszcz rozmył. Smutek jesieni Spada listek topoli Powoli...... powoli..... Na mchu kładzie się Plamą złocistą ................. listeczki odwiewa Coraz dalej od drzewa Pewnie.................... jest Jesiennym listkom. Wiatr, jak pies na uwięzi, Wyje pośród............................. Zmęczony taki i.......................... Wiatr nie ma swego...................... Utulić go nie ma komu. Pewnie........................ Jest wiatrom jesiennym. Wiera Badalska KARTA PRACY NR3 Przeczytaj uważnie treść zadań i rozwiąż je. 1. Uczniowie klasy III z wychowawczynią wybrali się na zakupy. W sklepie sportowym Ania wybrała kurtkę za 470zł, a Paulina buty gumowe za 110zł. Ile pieniędzy zapłacili razem? Rozwiązanie: .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... Odpowiedź: .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... 2. Tego samego popołudnia Karol w zakładzie krawieckim zamówił uszycie stroju na deszczową pogodę: bluzę za 360zł, spodnie za 170zł i czapkę za 30zł. Ile pieniędzy zapłaci Karol za swój strój? Rozwiązanie: .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... Odpowiedź: .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... Literatura: 1. Badalska Wiera - "Smutek jesieni".
Opracowanie: Ewa Supińska Wyświetleń: 8967
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |