![]() |
![]() |
Katalog Anna Ganczarczyk Edukacja regionalna, Artykuły Edukacja regionalna w przedszkoluEdukacja regionalna w przedszkoluEdukacja przedszkolna stanowi pierwszy szczebel edukacji człowieka. Edukacja regionalna powinna, więc mieć miejsce już w przedszkolu. Przemawiają za tym jednak nie tylko względy formalne, ale przede wszystkim merytoryczne.Wiek przedszkolny to właściwy czas na przybliżenie dziecku świata, na przybliżenie regionu, w którym żyje. W tym okresie obserwuje się u dzieci zainteresowanie tym, co dzieje się w ich najbliższym otoczeniu. Edukacja, która wychodzi od regionu, jest dla dziecka naturalną drogą kształtowania własnej tożsamości społecznej, kulturowej, narodowej. Ojczyzna lokalna to pierwszy etap rozumienia ojczyzny w ogóle. Na bazie edukacji regionalnej przedszkole może realizować lepiej niż inne środowiska wiele zadań, ponieważ stwarza lepsze warunki. Edukacja regionalna staje się koniecznością wobec zmian społecznych i ekonomicznych dokonujących się w Polsce. Aby edukacja przedszkolna była bogata, interesująca i odpowiadała potrzebom dzieci, powinna odwoływać się do tego, co dziecku bliskie i znane. Takie możliwości stwarza edukacja regionalna. Jeżeli chcemy rzeczywiście kształtować postawę regionalną, musimy koniecznie odnaleźć właściwą formę i zgodny z potrzebami wychowanka sposób ich wykorzystania na zajęciach. Jakość edukacji regionalnej zależy w dużej mierze od nauczyciela. Im szerszy posiada on zakres wiedzy, tym rzetelniejsze treści i w ciekawszej formie przekaże dzieciom. Od jego przygotowania merytorycznego i dydaktycznego, od doświadczeń i wrażliwości na problemy lokalnego środowiska, zależeć będzie sposób, w jaki zaznajomi swoich wychowanków z treściami regionalnymi, umocni poczucie przynależności do regionu i podtrzymywał będzie więź emocjonalną z własnym regionem. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się programy autorskie, a zwłaszcza te zawierające w sobie treści wychowania regionalnego. Programy, które, jako swą podstawę, zawierają treści regionalno - środowiskowe, należą do nowatorskich. Program, który posiada oddzielny obszar dotyczący treści związanych z poznawaniem regionu, spełnia oczekiwania i ułatwia planowanie i organizowanie pracy wychowawczo - dydaktycznej nauczyciela w pracy z dziećmi w sferze edukacji regionalnej. Jest więc, programem zasługującym na uwagę pedagogów. Interpretacja treści zależy wyłącznie od nadanego kierunku pracy wychowawczo - dydaktycznej w przedszkolu oraz inwencji nauczyciela. Wychodzi się tu z założenia, że treści te powinny być jedynie pomocą, wskazówką lub propozycją. Współczesne przedszkole, jeśli ma zasługiwać na miano wychowującego, powinno oddziaływać nie tylko na sferę intelektualną dzieci, lecz również emocjonalną. Realizacji powyższego celu może służyć edukacja regionalna. Wprowadzenie i wykorzystanie elementów regionalnych w pracy z dziećmi przedszkolnymi ma istotne znaczenie w tworzeniu specyficznego dla danego przedszkola klimatu wychowawczego. Codzienna rzeczywistość, dzięki elementom regionalnym, staje się bardziej atrakcyjna, pełniejsza i bogatsza, a z drugiej strony następuje u wychowanka integralność estetyczna, uczuciowa, umysłowa i fizyczna o szczególnie bliskich uczniom. Edukacja regionalna w przedszkolu jest pierwszym etapem długotrwałego procesu, który powinien przebiegać integralnie z całą edukacją oraz przy zaangażowaniu różnych środowisk, zwłaszcza rodziny, przedszkola, szkoły. W wieku przedszkolnym szczególnie ważna jest taka edukacja, w której stwarza się dzieciom okazję do uczestnictwa i do przeżywania. Bibliografia: M.T. Michalewska red., Edukacja regionalna. Z historii, teorii praktyki, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1999.
Opracowanie: mgr Anna Ganczarczyk Wyświetleń: 2325
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |