Ramowy scenariusz warsztatów dla uczniów gimnazjum bądź szkół
ponadgimnazjalnych - Poznajemy naszą Europę
1. Temat: "Poznajemy naszą Europę"
2. Cel zajęć:
1. Poznanie podstawowych wiadomości na temat struktury UE, jej symboli i
waluty.
2. Poznanie elementów kultury, nauki i techniki krajów członkowskich UE.
3. Spodziewane efekty:
Nabycie przez uczniów podstawowej wiedzy o krajach należących w UE.
4. Forma zajęć:
warsztaty
5. Forma organizacyjna zajęć:
Praca w grupach oparta na współzawodnictwie
6. Czas trwania:
1,5 godziny (1godz. 30 min.)
7. Uczestnicy:
Uczniowie klas gimnazjum bądź szkół ponadgimnazjalnych
8. Autorzy warsztatów:
Iwona Furdyn - nauczycielka jęz. niemieckiego
Iwona Mrugała - nauczycielka geografii
9. Potrzebne materiały dydaktyczne:
- mapa Unii Europejskiej,
- kserokopie mapy politycznej w formie puzzli
- materiał dydaktyczny "Słoneczko" z 15 promieniami do wpisania krajów EU
- ilustracje tablic rejestracyjnych i flag państw UE
- plansze informacyjne o UE
- kserokopie wybranych elementów kultury europejskiej
- lista produktów europejskich
- banknoty i monety Euro
- nagranie muzyki różnych państw europejskich
- papier i pisaki
10. Literatura:
Ruchniewicz K. "Europa daleka, czy bliska"
materiały z CIE,
"Europa ohne Grenzen", zeszyt I-szy, wyd. Körber-Stiftung, Hamburg 2000
Orłowski B., Przyrowski Z. "Księga wynalazków", Instytut Wyd. Nasza Księgarnia,
Warszawa 1977
11. Szczegółowy scenariusz w załączeniu
Szczegółowy scenariusz warsztatów dla uczniów gimnazjum bądź szkół
ponadgimnazjalnych
Cele szczegółowe: |
Wskazówki i uwagi realizacyjne: |
1. Podział uczniów na grupy. Uczniowie zapoznają się z mapą
polityczną Europy. |
2. "Mapa Europy" -
Nauczyciel rozdaje uczniom puzzle,
uczniowie dobierają się w grupy wg kolorów rozdanych puzzli i układają w
grupach na czas puzzle, przedstawiające mapę polityczną Europy
Punktacja - 1 pkt. dla grupy, która najszybciej ułożyła puzzle
Przewidziany czas: 5 min. |
2. Uczniowie zapoznają się z krajami członkowskimi UE oraz z
kandydującymi do UE |
3. "Kraje UE" -
Uczniowie otrzymują arkusze papieru, na których narysowane jest "słoneczko"
z 15 promieniami i w grupach wpisują wszystkie kraje członkowskie UE oraz 5
kandydujących.
Punktacja
15 krajów - 3 pkt.
14-11 krajów - 2 pkt.
10-8 krajów - 1 pkt.
0-7 krajów - 0 pkt.
0,5 pkt. za kraj kandydujący
Przewidziany czas: 5 min. |
4. Uczniowie zapoznają się z walutą Euro. |
5. "Waluta UE" -
Uczniowie na "słonku" z krajami UE dopisują walutę poszczególnych krajów,
uwzględniając 3 kraje, które nie przyjęły waluty Euro.
Wiedzę na ten temat uzupełnia nauczyciel prowadzący warsztaty. Nauczyciel
przeprowadza także "analizę" szaty graficznej banknotów Euro.
Uczniowie odpowiadają na pytanie, jakie polskie postaci chcieliby umieścić
na polskich monetach Euro.
Punktacja - za prawidłowo przypisaną inną walutę jak Euro 1 pkt, max. 3 pkt.
Przewidziany czas: 10 min. |
6. Uczniowie zapoznają się z flagami i symbolami tablic
rejestracyjnych poszczególnych krajów UE |
7. "Flagi i tablice rejestracyjne państw UE"
Nauczyciel rozdaje poszczególnym grupom ilustracje 2 flag narodowych i 3
symboli tablic rejestracyjnych, które uczniowie mają za zadanie
przyporządkować do poszczególnych krajów UE.
Punktacja - 0-5 pkt. - za każdą poprawną odpowiedź 1 pkt
Przewidziany czas: 10 min. |
8. Uczniowie zapoznają się z różnorodnością i bogactwem
dorobku kultury europejskiej. |
9. "Czym jest Europa?" -
Uczniowie otrzymują kserokopie z poszczególnymi elementami kultury
europejskiej: historii, religii, odkryć naukowych, postępu technicznego,
architektury itd. Uczniowie mają za zadanie rozpoznać dane ilustracje,
pojęcia i symbole, zawarte na kserokopii.
Punktacja - za każde prawidłowe odgadnięcie 1 pkt.
Przewidziany czas: 15 min. |
10. Uczniowie zapoznają się z muzyką krajów UE |
11. "Muzyka krajów UE"
Nauczyciel odtwarza z magnetofonu muzykę różnych krajów UE, uczniowie
rozpoznają tę muzykę.
Punktacja - 5 rozpoznanych - 5 pkt.
4-3 rozpoznane - 1 pkt.
2-0 rozpoznanych - 0 pkt.
Przewidziany czas: 6 min. |
12. Uczniowie zapoznają się z "produktami" wynalezionymi,
bądź pochodzącymi z Europy. |
13. "Lista produktów wyłącznie pochodzących z Europy"
Uczniowie otrzymują listę produktów i pojęć charakteryzujących państwa UE.
Ich zadanie polega na wykreśleniu z tej listy produktów nie pochodzących z
Europy.
Uczniowie odpowiadają na pytanie, co podarowaliby "europejskiego" spotkanemu
Pigmejowi.
Punktacja - 1 pkt za każde skreślenie błędnej odpowiedzi
Przewidziany czas: 7 min. |
14. Uczniowie opanowują umiejętność wyrażania własnych
opinii na temat polskich cech i wartości narodowych. |
15. "Typowo polskie jest..." -
Uczniowie wymieniają 2 cechy typowo polskie, odpowiadają na pytanie co my,
Polacy, możemy wnieść nowego i wartościowego do wspólnoty europejskiej i
wymieniają 2 cechy, które moglibyśmy przyjąć od innych narodów.
Punktacja - za wymienioną cechę1 pkt.
Przewidziany czas: 7 min. |
16. Uczniowie rozwijają wyobraźnie oraz umiejętność
interpretowania własnych symboli plastycznych na temat przyszłych losów
Europy. |
17. "Moja wizja Europy w 2025" -
Uczniowie rysują plakat z wizją Europy w 2025.
Gotowe plakaty wieszają na tablicy i przedstawiciel każdej grupy prezentuje
pracę swojej grupy.
Punktacja - punkty od 1-3 przyznają sami uczniowie poszczególnych grup
Przewidziany czas: 15 min. |
Opracowanie: Iwona Furdyn - nauczycielka jęz. niemieckiego
Iwona Mrugała - nauczycielka geografii