Lp |
Szczegółowe cele |
Treści nauczania |
Procedury osiągania celów |
Przewidywane osiagnicia uczniów |
1. |
Rola książki w życiu człowieka. Ukazanie możliwości
informacyjnych i wychowawczych książki i czasopisma Nauczanie racjonalnego
podejścia do korzystania z zawartości książki i czasopisma poprzez analizę
ich budowy. |
Rodzaj książek i czasopism. Czasopismo dziecięce. Budowa
książki i czasopisma. Cechy fizyczne książki i czasopisma (oprawa, okładka,
obwoluta, grzbiet).Budowa wewnętrzna - tekst, ilustracje. Czasopismo dla
dzieci, jego cechy, kolory. Ilustracje, cechy treści, częstotliwość,
odbiorca. Bajki, baśnie, legendy, poezja. |
Opisywanie cech książki i czasopisma. Definiowanie i
określanie funkcji poszczególnych części książki i czasopisma. Ocena stopnia
ich przydatności dla czytelnika. Przeglądanie, wertowanie książki, Szybkie
orientowanie się w zawartości. Wybór interesujących części tekstu.
Wyszukiwanie w tekście odpowiednich fragmentów. |
* Wskazuje w konkretnej książce i nazywa elementy jej
budowy oraz ocenia ich znaczenie użytkowe. * Wskazuje potrzebny fragment w
tekście. * Opisuje swoje ulubione czasopismo, określa jego podstawowe cechy,
wskazuje działy, uzasadnia wybór. |
2. |
Wdrażanie do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej,
zapoznanie ze zbiorami biblioteki. Kształtowanie postawy poszanowania
książek i zasad korzystania z biblioteki. Rozwijanie czytelnictwa. |
Biblioteka szkolna, jej zbiry i organizacja. Biblioteka,
regulamin korzystania ze zbiorów, działy biblioteki. |
Ćwiczenie procedury korzystania ze zbiorów biblioteki.
Znaczenie regulaminu. Wypożyczanie książek do domu. |
* Wypożycza książkę, którą wybrał, zwraca ją w
regulaminowym terminie. |
3. |
Ćwiczenia w korzystaniu ze słowniczka ortograficznego.
Wyrabianie nawyku sięgania do słownika ortograficznego. |
Wydawnictwo informacyjne. Słowniki ortograficzne,
encyklopedie, albumy, hasło, układ treści. |
Odkrywanie budowy wewnętrznej wydawnictw informacyjnych,
Ustalenie do jakich wydawnictw informacyjnych należy sięgnąć w określonej
potrzebie. Wyszukiwanie trudnych wyrazów w słowniku ortograficznym.
Tworzenie własnych słowniczków ortograficznych. |
* Odszuka wyraz w słowniczku * wpisze wyra do własnego
słowniczka ortogtaficznego. |
4. |
Budowa zewnętrzna i wewnętrzna książki. |
Części tekstu: strona tytułowa, tekst wstępny, główny
informacje pozatekstowe, zdjęcia, mapy, ilustracje, tabele i in. rodzaje
książek np.: przygodowa, popularnonaukowa, historyczna itd. |
Tworzenie własnych książeczek, albumów. Opisywanie cech
budowy książki. Wyszukiwanie w tekście informacji na dany temat. |
* Wskazuje i nazywa elementy budowy zewnętrznej i
wewnętrznej książki i ocenia jej rolę użytkową. * Znajduje potrzebny fragment
w książce. |
5. |
Wdrażanie do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej. |
Miejska Biblioteka Publiczna- dział dla dzieci. Informacje
o zbiorach. Czytelnia, Internet. |
Wycieczka do biblioteki. Wypożyczanie książek do domu,
korzystanie z czytelni. |
* Potrafi znaleźć interesująca go książkę. * Wykorzystuje
zbir czytelni w odniesieni do swoich potrzeb. |
6. |
Wstępna informacja o rynku wydawniczym i przygotowanie do
racjonalnego korzystania z niego. |
Rodzaje bibliotek i ich funkcje. Biblioteka domowa,
księgarnia. Gromadzenie własnego księgozbioru. |
Wycieczka do najbliższej biblioteki publicznej, księgarni. |
* Uzyskuje informacje na określony temat w bibliotece
pozaszkolnej. |
7. |
Przedstawienie praktycznej roli katalogu alfabetycznego
szukaniu danej pozycji. |
Katalog, karta katalogowa. |
Sporządzenie karty katalogowej. |
* Odczytuje podstawowe informacje o książce na podstawie
karty katalogowej. |
8. |
Doskonalenie umiejętności w szukaniu informacji w
wydawnictwach informacyjnych. Zapoznanie uczniów z zestawem encyklopedii,
słowników. Kształtowanie nawyku do sięgania po takie pozycje. |
Układ haseł w słownikach, leksykonach, encyklopediach.
Układ treści, rodzaje haseł, informacje słowne i pozasłowne. |
Ustalenie do jakich wydawnictw należy sięgnąć w razie
potrzeby. Wyszukiwanie potrzebnych informacji. |
* Odszukuje w wybrane hasła. * Zna funkcje słowników,
leksykonów itd. |