Katalog

Lucyna Jarzynka
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Rozkład materiału z edukacji czytelniczej w klasach I-III w szkole podstawowej

- n +

Rozkład materiału z edukacji czytelniczej w klasach I-III w szkole podstawowej

Lp  Szczegółowe cele  Treści nauczania  Procedury osiągania celów Przewidywane osiagnicia uczniów
1. Rola książki w życiu człowieka. Ukazanie możliwości informacyjnych i wychowawczych książki i czasopisma Nauczanie racjonalnego podejścia do korzystania z zawartości książki i czasopisma poprzez analizę ich budowy. Rodzaj książek i czasopism. Czasopismo dziecięce. Budowa książki i czasopisma. Cechy fizyczne książki i czasopisma (oprawa, okładka, obwoluta, grzbiet).Budowa wewnętrzna - tekst, ilustracje. Czasopismo dla dzieci, jego cechy, kolory. Ilustracje, cechy treści, częstotliwość, odbiorca. Bajki, baśnie, legendy, poezja. Opisywanie cech książki i czasopisma. Definiowanie i określanie funkcji poszczególnych części książki i czasopisma. Ocena stopnia ich przydatności dla czytelnika. Przeglądanie, wertowanie książki, Szybkie orientowanie się w zawartości. Wybór interesujących części tekstu. Wyszukiwanie w tekście odpowiednich fragmentów. * Wskazuje w konkretnej książce i nazywa elementy jej budowy oraz ocenia ich znaczenie użytkowe.
* Wskazuje potrzebny fragment w tekście.
* Opisuje swoje ulubione czasopismo, określa jego podstawowe cechy, wskazuje działy, uzasadnia wybór.
2. Wdrażanie do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej, zapoznanie ze zbiorami biblioteki. Kształtowanie postawy poszanowania książek i zasad korzystania z biblioteki. Rozwijanie czytelnictwa. Biblioteka szkolna, jej zbiry i organizacja. Biblioteka, regulamin korzystania ze zbiorów, działy biblioteki. Ćwiczenie procedury korzystania ze zbiorów biblioteki. Znaczenie regulaminu. Wypożyczanie książek do domu. * Wypożycza książkę, którą wybrał, zwraca ją w regulaminowym terminie.
3. Ćwiczenia w korzystaniu ze słowniczka ortograficznego. Wyrabianie nawyku sięgania do słownika ortograficznego. Wydawnictwo informacyjne. Słowniki ortograficzne, encyklopedie, albumy, hasło, układ treści. Odkrywanie budowy wewnętrznej wydawnictw informacyjnych, Ustalenie do jakich wydawnictw informacyjnych należy sięgnąć w określonej potrzebie. Wyszukiwanie trudnych wyrazów w słowniku ortograficznym. Tworzenie własnych słowniczków ortograficznych. * Odszuka wyraz w słowniczku
* wpisze wyra do własnego słowniczka ortogtaficznego.
4. Budowa zewnętrzna i wewnętrzna książki. Części tekstu: strona tytułowa, tekst wstępny, główny informacje pozatekstowe, zdjęcia, mapy, ilustracje, tabele i in. rodzaje książek np.: przygodowa, popularnonaukowa, historyczna itd. Tworzenie własnych książeczek, albumów. Opisywanie cech budowy książki. Wyszukiwanie w tekście informacji na dany temat. * Wskazuje i nazywa elementy budowy zewnętrznej i wewnętrznej książki i ocenia jej rolę użytkową.
* Znajduje potrzebny fragment w książce.
5. Wdrażanie do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej. Miejska Biblioteka Publiczna- dział dla dzieci. Informacje o zbiorach. Czytelnia, Internet. Wycieczka do biblioteki. Wypożyczanie książek do domu, korzystanie z czytelni. * Potrafi znaleźć interesująca go książkę.
* Wykorzystuje zbir czytelni w odniesieni do swoich potrzeb.
6. Wstępna informacja o rynku wydawniczym i przygotowanie do racjonalnego korzystania z niego. Rodzaje bibliotek i ich funkcje. Biblioteka domowa, księgarnia. Gromadzenie własnego księgozbioru. Wycieczka do najbliższej biblioteki publicznej, księgarni. * Uzyskuje informacje na określony temat w bibliotece pozaszkolnej.
7. Przedstawienie praktycznej roli katalogu alfabetycznego szukaniu danej pozycji. Katalog, karta katalogowa. Sporządzenie karty katalogowej. * Odczytuje podstawowe informacje o książce na podstawie karty katalogowej.
8. Doskonalenie umiejętności w szukaniu informacji w wydawnictwach informacyjnych. Zapoznanie uczniów z zestawem encyklopedii, słowników. Kształtowanie nawyku do sięgania po takie pozycje. Układ haseł w słownikach, leksykonach, encyklopediach. Układ treści, rodzaje haseł, informacje słowne i pozasłowne. Ustalenie do jakich wydawnictw należy sięgnąć w razie potrzeby. Wyszukiwanie potrzebnych informacji. * Odszukuje w wybrane hasła.
* Zna funkcje słowników, leksykonów itd.

Opracowanie: mgr Lucyna Jarzynka, nauczyciel nauczania zintegrowanego w SP nr 37 w Sosnowcu

Wyświetleń: 960


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.