Katalog

Lidia Dykty
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Gdzie patrzysz Polska. Co wiem o mojej ojczyźnie - konspekt lekcji otwartej

- n +

Co wiem o mojej ojczyźnie?

KONSPEKT LEKCJI OTWARTEJ DLA RODZICÓW W KLASIE II B
w dniu 10. XI. 2003r

Krąg tematyczny - GDZIE PATRZYSZ - POLSKA
CELE OGÓLNE:
- wdrażanie do poszanowania symboli narodowych.
- kształtowanie poczucia patriotyzmu wobec Ojczyzny Rzeczpospolitej Polskiej

CELE OPERACYJNE:
- uczeń zna symbole narodowe
- określa cechy symboli narodowych
- doskonali umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem
- wypowiada się na dany temat na podstawie przeczytanego tekstu
- udziela odpowiedzi na postawione pytania
- zapisuje hasła dotyczące ojczyzny
- zna nazwy państw graniczących z Polską
- prawidłowo odczytuje mapę Europy
- śpiewa hymn, zna słowa i melodię
- dodaje i odejmuje w zakresie 30
- opowiada zdaniami o swojej pracy (utworzonej mapie mentalnej)

CELE WYCHOWAWCZE:
- wdrażanie do pracy zespołowej
- kształtowanie wytrwałości i umiejętności koncentracji

METODY: pogadanka, rozmowa, praca z tekstem, pokaz, metoda twórczego rozwiązywania problemów - mapa mentalna, praktycznego działania,

FORMY: indywidualna jednolita, grupowa, zespołowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: mapa fizyczna Polski, godło, flaga Polski, ilustracje żołnierzy z różnych okresów historycznych, portret Józefa Piłsudskiego, kolorowe karteczki, arkusze papieru, ćwiczenia do języka polskiego i matematyki. Podręcznik - tekst "Czy wiesz co znaczy słowo niepodległość?", płyta CD1, karty ewaluacji zajęć.

PRZEBIEG LEKCJI

1.Powitanie gości przez dzieci.
2.Samodzielne wykonanie zadania 5 strona 89 (zeszyt ćwiczeń - Matematyka).
Odejmowanie w zakresie 30 typu: 28- 7; 26- 15.
Odczytanie hasła - OJCZYZNA
3.Zapoznanie z tematem lekcji. Podsumowanie wiadomości o Ojczyźnie.
Tworzenie mapy mentalnej nt. Moja Ojczyzna.
Uczniowie mają po 4 kolorowe kartki - zadaniem każdego ucznia jest napisanie na każdej karteczce jednego hasła, które kojarzy im się z ojczyzną.
Podział klasy na 5 osobowe grupy (wg. kolorów kartek). W grupach uczniowie odczytują swoje wyrazy, porządkują i układają w gromadki o podobnej treści.
Tworzą zbiory i podzbiory, naklejają na duże arkusze papieru. Dopisują nowe hasła, łączą liniami i strzałkami.
Każda grupa omawia swoją pracę, wieszając ją na tablicy ze wskazaniem na treści najważniejsze i drugoplanowe.
4.Wskazanie na mapie fizycznej państw sąsiadujących z Polską (ćwiczenie 3 str.44) - utrwalenie kierunków.
5.Wymienienie przez uczniów symboli narodowych (godło, flaga, hymn państwowy) i krótkie słowne opisanie ich.
6.Zaśpiewanie pierwszej zwrotki hymnu państwowego.
7.Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu "Czy wiesz co znaczy niepodległość?", udzielanie odpowiedzi na pytania, zapis na tablicy przez n- la.
- Co to jest niepodległość?
- Jakie państwa podzieliły między siebie ziemie polskie?
- Jak Polacy walczyli o swoją wolność?
- Kiedy i dzięki komu Polska odzyskała niepodległość?
Analiza tekstu na tablicy i przepisanie do zeszytu (po wytarciu niektórych wyrazów przez n- la - tekst z lukami).
8.Prezentowanie publikacji i portretu J. Piłsudskiego.
9.Ocena pracy uczniów na lekcji.
10.Zadanie pracy domowej - wykonanie gry planszowej z okładki ćwiczenia z matematyki.

EWALUACJA ZAJĘĆ:
Zamaluj to zadanie, które według ciebie było najciekawsze i praca z nim najbardziej ci się podobała na lekcji, wklej mapkę do zeszytu.


Lekcję opracowała i prowadziła

Opracowanie: mgr Lidia Dykty

Wyświetleń: 6597


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.