Katalog Bożena Nowicka, Mariola Olender Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Urządzenia techniczne używane w domu i bezpieczne z nich korzystanie - scenariusz zajęć zintegrowanychUrządzenia techniczne używane w domu i bezpieczne z nich korzystanieNauczyciele nauczania zintegrowanego w Szkole Podstawowej w Stawiskach ściśle ze sobą współpracują Wymieniając się pomysłami, spostrzeżeniami, podejmują się organizowania wspólnych imprez, uroczystości, a nawet prowadzą zajęcia edukacyjne z dziećmi, tzw. Lekcje koleżeńskie. Przykładem takiego spotkania są zajęcia otwarte dla nauczycieli kl. I-VI SP w Stawiskach i rodziców kl. Ib. Nauczycielki: Bożena Nowicka i Mariola Olender wspólnie przeprowadziły w tej klasie zajęcia zintegrowane na temat: Urządzenia techniczne używane w domu i bezpieczne z nich korzystanie. Scenariusz zajęć został opracowany na podstawie podręczników "Wesoła Szkoła". Zajęcia te należą do bloku tematycznego: Z techniką za pan brat.Temat bloku: Z techniką za pan brat. Zapis w dzienniku: Głośne czytanie przez nauczyciela wiersza "Pstryk". Swobodne wypowiedzi na temat wiersza. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej. Łączenie obwodu elektrycznego - doświadczenie. Montaż latarki elektrycznej. Dodawanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego typu 9+n.Rozwiązywanie i układanie zdań tekstowych. Nazwy urządzeń i nazwy czynności. Czytanie ze zrozumieniem zdań o obsłudze odkurzacza i porządkowane i ich w kolejności. Obsługa miksera - wykonanie koktajlu. Cele edukacyjne: Po skończonych zajęciach uczeń potrafi: - uważnie słuchać poleceń i informacji przekazywanych przez nauczyciela i kolegów - rozpoznać i nazwać urządzenia techniczne używane w domu - zna drogę prądu od elektrowni do domu - potrafi zmontować latarkę z rozmontowanych elementów - zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi - umie dodawać z przekroczeniem progu dziesiątkowego Ponadto w trakcie zajęć uczeń będzie doskonalił umiejętności: - czytania ze zrozumieniem - rozwiązywania i układania zadań tekstowych - śpiewu i rytmu oraz zgodnej współpracy w grupie Metody: - rozmowa - drama - oglądowa (obserwacji) - praktycznego działania Formy: - grupowa jednolita, indywidualna zróżnicowana Środki dydaktyczne: zestawy obwodów (żarówka, przewody, włącznik, bateria) latarki, baterie okrągłe, karty pracy, rozsypanka wyrazowa i zdaniowa, opaski na głowę, "lizaki" w kolorze: czerwonym i zielonym, przepis na koktajl- na planszy, plansza ze schematem obwodu elektrycznego, produkty na koktajl, 4 czapki kucharskie i 4 fartuszki kucharskie, plansze do ewaluacji, urządzenia elektryczne: miksery, żelazko, odkurzacz, suszarka do włosów, telewizor, magnetofon, piosenka "Mój kolega komputer". Miejsce zajęć: sala lekcyjna nr 1 Plan zajęć. I. Powitanie (uczniowie siedzą na dywanie) 1. N - dzień dobry dzieci Uczniowie wstają 2. Przywitanie gości piosenką "Wszyscy są witam was zaczynamy już czas". Jestem ja, jesteś ty raz dwa trzy. II. Wstęp. 1. N - O czym będziemy mówić na dzisiejszych zajęciach dowiecie się, gdy wysłuchacie wiersza 2. N - recytuje wiersz "Pstryk" N - Czy już domyślacie się o czym będą dzisiejsze zajęcia? Dz. - O prądzie. N - B. dobrze N - Kto jest głównym bohaterem wiersza? Dz. - Pstryczek N - Jaką moc ma pstryczek? D - Tajemną N - Jak inaczej poeta nazywa pstryczek? D - Ognik N - Co należy zrobić, aby w sali zapaliło się światło? Dz. - Włączyć pstryk (kontakt). N - Gdzie występują jeszcze takie włączniki? Dz. - Przy urządzeniach elektrycznych. III. Podział na grupy. N - Popatrzcie na swoje opaski: Co one przedstawiają? U - suszarki, odkurzacze, żelazka, pralki. N - A ogólnie jak je nazywamy? Dz. Są to urządzenia elektryczne N. - Usiądźcie przy stolikach na których znajduje się napis waszej opaski. IV część lekcji 1) N - Powiedzieliście, że w kontakcie ukryty jest prąd, ale jak się tam dostał ? - Pomoże Wam rozwiązać ten problem układanka obrazkowo-wyrazowa (zał. nr1- Wesoła szkoła cz.4, zad. 2 i 3, karta pracy nr 13) a) uczniowie pracują w grupach - układają - kleją - odczytują b) omówienie układanki: N - O czym dowiedzieliście się na podstawie układanki. Ucz. Prąd powstaje w elektrowni. Przewodami płynie do domu. 2) N - Otwórzcie zeszyty i starannie zapiszcie te zdania. Ucz. - piszą N - kontroluje staranność pisma 3) N - za chwilę wykonacie doświadczenie, podczas którego obserwować będziemy zjawisko powstawania światła. Potrzebne nam będą różne przedmioty. Zgromadziliśmy je w pudełka i popatrzcie czy umiecie je nazywać. Ucz. - przedstawiają każdy przedmiot: bateria, przewody, żarówka, włącznik. N - Waszym zdaniem jest tak połączyć wszystkie elementy, aby zaświeciła się żarówka. N - Na tablicy znajduje się schemat który pomoże wam w łączeniu elementów. N - wyjaśnia schemat. Ucz. - łączą podane części obwodu N - Grupie której uda się prawidłowo połączyć części (żarówka się zapali), wtedy daje nam sygnał oklaskami Ucz. składają wszystkie elementy do pudełek 4) N - chcę wam opowiedzieć pewne zdarzenia, które mi się wczoraj przydarzyło. Posłuchajcie: Wczoraj wieczorem w moim domu miałam awarię elektryczną - zabrakło światła i chciałam posłużyć się latarką. Zaczęłam włączać włącznik i latarka nie świeciła. Postanowiłam dzisiaj z Wami na lekcji sprawdzić: co było przyczyną, że żarówka nie chciała mi świecić. Spróbujcie prawidłowo połączyć baterie i sprawdźcie czy świecą żarówki w waszych latarkach N - zamieniam Was w magików elektryków, może się Wam uda. Ucz. - łączą elementy latarki N - sprawdza (komu się udało) N - a więc od czego zależy, aby żarówka zaświeciła? Ucz. wszystkie elementy latarki muszą być sprawne i odpowiednio połączone. 5) Przerwa: Zabawy ruchowe. N - Na sygnał "Prąd płynie" - maszerują jeden za drugim po obwodzie koła. "Odkurzacz" - naśladują sprzątanie odkurzaczem "Ciemno" - wkręcają żarówki "Pralka" - naśladują ręczne pranie "Żelazko" - naśladują prasowanie spodni (lewej nogawki, potem prawej nogawki) (przeplatanie ćwiczeń) N - ładnie pracowaliście, usiądźcie do ławek V Zajęcia matematyczne N - Teraz czekają Was niespodzianki matematyczne. 1. zadanie: Połączenie na karcie pracy działanie matematyczne z wynikiem.(zał.2- Wesoła szkoła cz. 4, zad. 6, karta pracy nr 16) 2. Zadanie tekstowe o pralkach.(zał.3 - Wesoła szkoła, cz. 4, zad.2, karta pracy nr 16) N - szczegółowo omawia z Ucz. treść zadań 3. zadanie (praca zróżnicowana) (zał.4 - Wesoła szkoła cz. 4, zad. 4, karta pracy nr 16) a. gr. Ma ułożyć do ilustracji, treść zadania, pytanie i działanie. b. Ułożyć odpowiedź i napisać rozwiązanie. c. Napisać rozwiązanie i uzupełnić odpowiedź. Zabawa muzyczno-ruchowa z piosenką "Mój kolega komputer" (kaseta nr3 "Wesoła szkoła" kl.I). N - piękna piosenka zachęciła Was do dalszej pracy. Na stoliku czekają karty pracy.(zał 5 - Wesoła szkoła cz. 4, zad. 1, karta pracy nr 17). Co mamy teraz wykonać? Przeczytajcie cicho polecenie N - kto odczyta nam polecenie głośno? Ucz. - (Jeden uczeń odczytuje polecenie): Uzupełnić tabelkę wyrazami z ramki. Ucz. - wykonują zadanie. N - sprawdza Po skończonej pracy głośne odczytanie przez wybranych uczniów. N - usiądźcie prosto i bacznie nas obserwujcie, ponieważ postaramy się przedstawić Wam sposoby bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi. Jeśli któraś z pań popełni błąd, wy podnosicie lizak czerwony. Jeśli czynność wykona dobrze podnosicie lizak zielony. N - demonstracja obsługi - suszarki (N - mokrymi rękoma włącza przewód) - ucz. - podnoszą lizak czerwony i wołają źle! - N wtyczkę wyciąga za przewód - ucz. podnoszą lizak czerwony, wołają źle! - Odkurzacz - włącza prawidłowo - - ucz. podnoszą - lizak zielony i wołają tak - odkurzacz wyłącza za wtyczkę i trzyma drugą ręką. - Ucz. - pokazują lizak zielony N - pięknie reagowałyście na nasze błędy, ale powiedzcie mi: Dlaczego musimy zachować ostrożność przy korzystaniu z urządzeń elektrycznych? Ucz. Aby nie poraził nas prąd. Jeśli nie będziemy uważać możemy stracić życie. N - spróbuję sprawdzić się: czy dobrze zrozumieliście naszą demonstracje. Wykonajcie następną kartę pracy.(zał. 6 - Wesoła szkoła cz. 4. zad. 2, karta pracy nr 17) O czym mówi polecenie? Ucz. odczytuje: Ułóż zdania w odpowiedniej kolejności wykonywanych czynności przy obsłudze odkurzacza. Ucz. - wykonują zadanie. Po wykonaniu - odczytują. N - Teraz każdy z Was otrzyma zadanie do wykonania w domu. Jest to krzyżówka (zał. 7 - Wesoła szkoła cz. 4, zad. 3, karta pracy nr 17), z której dowiecie się: Jakie urządzenie elektryczne używamy do prania? N - rozdaje kartę do rozwiązania w domu. Ewaluacja zajęć. N - na tablicy macie żarówki różnej mocy: 100 W, 75 W, 60 W, 40 W, 25 W. Przyjrzyjcie się im dokładnie i spróbujcie przyporządkować swoją aktywność na dzisiejszych zajęciach. Ucz. podchodzą kolejno grupami i przyklejają czerwone znaczki na żarówkach. N - stwierdzam, że dzisiaj wszyscy pięknie pracowaliście, a więc na koniec zajęć czeka Was niespodzianka Prosimy 4 dziewczynki (zakładamy czapki kucharskie i fartuszki) N - wyjaśnia zadanie do wykonania. Waszym zadaniem jest wykonać mikserem koktajl wg przepisu babuni. (przepis macie na tablicy) Ucz. wykonują koktajl z kefiru i dżemu truskawkowego. N - zwraca uwagę na bezpieczeństwo pracy. Ucz. - pozostali obserwują czy kucharze wykonują prawidłowo swoje zadania. N - dziękuje "kucharzom" (zdjęcie czapek i fartuszków), zaprasza "kelnerów" i prosi, aby na tacach roznieśli koktajl do degustacji gościom i uczniom. Zakończenie zajęć: smakowanie koktajlu. Podziękowanie wszystkim za przybycie. Opracowanie: Mariola Olender, Bożena Nowicka - nauczycielki nauczania zintegrowanego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Stawiskach Wyświetleń: 6926
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |