Katalog Ewa Kozioł Zajęcia zintegrowane, Artykuły Gry i zabawy w nauczaniu i wychowaniu dzieci w klasach młodszychGry i zabawy w nauczaniu i wychowaniu dzieci w klasach młodszychZabawa jest jedną z głównych i naturalnych potrzeb dziecka w młodszym wieku szkolnym. Zabawa stwarza możliwość radosnego przebywania z innymi ludźmi, uczy właściwego współzawodnictwa i przyczynia się do pogłębiania przyjaźni. W swojej pracy zawodowej stosuję różnego rodzaju gry i zabawy dydaktyczne. Aktywizują one prace uczniów na zajęciach lekcyjnych, jak również na zespole wyrównawczym. Bardzo pomocna w pracy z dziećmi jest dla mnie książka pt. "Wielka księga gier i zabaw" pod redakcją Josepha M. Allue. Do zabaw intelektualnych autor zalicza: zabawy słowne, zabawy na spostrzegawczość, zabawy z ołówkiem i kartką papieru oraz gry stołowe. Zabawy słowne wzbogacają słownictwo dziecka, uczą logicznego myślenia oraz ćwiczą pamięć. Ciekawą zabawą jest zabawa w kojarzenie słów. W zabawie bierze udział dwóch lub więcej uczestników. Pierwsze dziecko mówi jakieś słowo, które wymyśla np. kotek. Następne dziecko wypowiada słowo, w jakiś sposób powiązane z poprzednim. Uczestnicy mówią kolejne wyrazy dopóki ktoś nie powtórzy wcześniej użytego słowa. Różnego rodzaju historyjki obrazkowe również wzbogacają słownictwo dziecka i uczą logicznego myślenia. Grą bardzo rozwijająca spostrzegawczość jest "Memory". Gra nadaje się również do kształtowania spostrzegawczości ortograficznej. Dzieci zapoznają się z kartonikami poczym odwracają je na drugą stronę. Wygrywa dziecko, które dobierze jak najwięcej pasujących do siebie kartoników (np. obrazek przedstawiający wróbla i kartonik z napisem wróbel). Zabawy, w których potrzebna jest kartka papieru i ołówek również usprawniają dziecko manualnie. Do takich gier zalicza się np. grę w bingo. W grze może uczestniczyć dwóch lub więcej zawodników. Można ją wykorzystać do utrwalania swoich wiadomości (np. utrwalać tabliczkę mnożenia). Dziecko, które udzieli koledze prawidłowej odpowiedzi może to zaznaczyć na tabeli za pomocą kółka lub krzyżyka. Dzieci, którym rodzice poświęcają dużo czasu rozwijają się lepiej pod względem emocjonalnym i umysłowym.Opracowanie: Ewa Kozioł Wyświetleń: 879
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |