|
|
Katalog Joanna Kowalik Zajęcia zintegrowane, Artykuły Jak organizuję współpracę z rodzicami w mojej klasieJak organizuję współpracę z rodzicami w mojej klasieCoraz powszechniejsze staje się przekonanie, że tylko ścisła współpraca rodziców ze szkołą może przynieść pożądane efekty edukacyjne i wychowawcze. Oddziaływanie domu i szkoły musi być zgodne i jednolite. Współpraca ta konieczna jest tym bardziej, że w warunkach obciążenia pracą zawodową rodziców funkcja wychowawcza rodziny ulega zawężeniu. Poza tym znaczna część rodziców jest przeświadczona, że w obecnym świecie wystarczy, jeśli sprawami wychowawczymi zajmie się szkoła. Jest to przekonanie błędne.Dobra współpraca z rodzicami, którzy wzajemnie się szanują pozytywnie wpływa na naukę i atmosferę panującą w klasie. Czynniki prowadzące do nawiązania pełnej współpracy między rodzicami a szkołą: * Zainteresowanie własnym dzieckiem * Utrzymywanie bezpośredniej i ciągłej łączności ze szkołą * Znajomość zadań, jakie ma do spełnienia szkoła wobec rodziców i rodzice wobec szkoły Opierając się na podejmowanych przez wiele lat próbach i zdobytym w ten sposób doświadczeniu będę starała się przedstawić podstawowe zasady i formy organizacyjne, na których jako wychowawca klas w kształceniu zintegrowanym opieram swoją współpracę z rodzicami. Nie są to jednak stałe i niezmienne zasady i formy organizacyjne. Dokonuję ich modernizacji i uzupełnień w miarę potrzeb i zdobywanego doświadczenia. W codziennym działaniu wychowawcy klasy wychodzę z założenia, że: - moja współpraca z rodzicami opierać się musi na wzajemnym zaufaniu, służeniu rodzicom radą i pomocą w różnych sytuacjach - kontakty wychowawcy z rodzicami nie mogą ograniczać się do spotkań podczas zebrań, lecz muszą mieć charakter roboczy, codzienny - rodzice powinni czuć się współgospodarzami klasy(szkoły) w codziennym działaniu - rodzice muszą znać wymagania edukacyjne i wychowawcze szkoły, bo tylko wtedy możliwe będzie jednolite oddziaływanie - za wychowanie dziecka odpowiedzialni są oboje rodzice a nie tylko matka, dlatego systematycznie dążę, aby w codziennej współpracy uczestniczyła możliwie największa liczba obojga rodziców, a jeśli to możliwe to wymiennie. Stosuję następujące formy kontaktów z rodzicami: - zebrania klasowe - kontakty indywidualne - kontakty korespondencyjne i telefoniczne Zebrania klasowe z rodzicami W pierwszej części zebrania często uczestniczą uczniowie. Prezentują oni dorobek klasy. Może to być wystawka prac plastycznych, pokazanie najlepiej prowadzonych zeszytów, dzielenie się wrażeniami z wycieczki, montaż słowno- muzyczny w celu wytworzenia przyjaznej atmosfery. W drugiej części zebrania uczestniczą już tylko rodzice i wychowawca. Poświęcone jest ono aktualnym problemom życia klasy, postępom edukacyjnym uczniów, zapoznanie z dokumentacją szkoły. Szczególną rolę przypisuję pedagogizacji rodziców w ramach mojej klasy. Dużą uwagę zwracam nie tylko na dobór tematyki. Z interesującymi tematami zapoznaję rodziców poprzez prelekcje i pogadanki. W ostatniej części zebrania odbywają się indywidualne (poufne) rozmowy z rodzicami, poświęcone najistotniejszym sprawom związanym z nauką, zachowaniem uczniów, ustaleniu wspólnego postępowania. Indywidualne kontakty z rodzicami Odbywają się w ustalone dni i godziny według harmonogramu. Nie są powodowane wyłącznie niepowodzeniami uczniów. Także sukcesy odnoszone przez młodego człowieka mogą i powinny stać się powodem spotkania. Zapewniam warunki poufnej rozmowy. Przystępując do niej biorę pod uwagę typ rodziny i jej poziom kulturalny. Prowadzę ją w szczerej, spokojnej atmosferze. Wyjaśniam rodzicom problemy wychowawcze w oparciu o wiedzę pedagogiczną. Rozmowa kończy się ustaleniem właściwych sposobów postępowania z dzieckiem. Cały czas rozmowy utrzymuję klimat pozytywnego nastawienia do dziecka. Dążę do tego, aby rozmowa dotyczyła spraw istotnych. Wykazuję zainteresowanie kłopotami rodziców i wyrażam chęć okazania im pomocy. Kontakty korespondencyjne i telefoniczne Najczęściej treść korespondencji umieszczam w dzienniczku ucznia. Nie ogranicza się tylko do zawiadomień, ale dotyczy także szczególnych, ważnych osiągnięć ucznia na zajęciach, wykonywania prac i działań na rzecz szkoły. Często stosowaną formą są zaproszenia rodziców do szkoły, do udziału różnego rodzaju imprezach klasowych i szkolnych, spotkaniach itp. W szczególnych przypadkach stosuję rozmowy telefoniczne. Do stałych, sprawdzonych form współpracy zaliczam także: - zajęcia otwarte dla rodziców. Są one wielkim przeżyciem dla wszystkich biorących w nich udział: dla uczniów, rodziców, a także dla nauczyciela. Posiadają wiele zalet. Dla ucznia są zaspokojeniem potrzeb w zakresie osobistego kontaktu rodziców ze środowiskiem klasowym. Poprzez zajęcia otwarte rodzice mogą zaobserwować sposób pracy nauczyciela, jego metody, podejście do dzieci, a także zobaczyć swoje dzieci w szkolnej rzeczywistości. Dla mnie to lepsze poznanie rodziców uczniów, a także samych uczniów, którzy znaleźli się w sytuacji nieco innej niż zwykle. - organizowanie uroczystości i imprez z udziałem rodziców Rodzice chętnie współuczestniczą w organizowaniu różnych uroczystości. Do najważniejszych mogę zaliczyć: * Współudział w przygotowaniu uroczystości pasowania na ucznia klasy I (zakup upominków dla pierwszoklasistów, zorganizowanie poczęstunku). * Udział rodziców w zorganizowaniu mikołajek (zakup upominków, udział w zabawach dotyczących tradycji i zwyczajów mikołajkowych). * Pomoc w przygotowaniu spotkania opłatkowego. * Współudział w przygotowaniu rekwizytów do inscenizacji na zabawie karnawałowej. * Udział w uroczystości klasowej w związku z Dniem Matki i Dniem Ojca, * Opieka nad dziećmi w czasie wycieczek szkolnych. * Udział we wzbogacaniu warunków materialnych klasy i szkoły np. dokonywania darowizn na rzecz klasy i szkoły, zakup pomocy z funduszu rady rodziców, malowanie mebli, pomoc w malowaniu sali zajęć i innych pracach. Współpraca szkoła - dom musi odbywać się na zasadzie głębokiego, wzajemnego zaufania. Dyktuje ją samo życie, a doświadczenie wykazuje, że najlepsze rezultaty wychowawcze są wówczas, gdy rodzice i wychowawca wspólnie starają się rozwiązać problem i wzajemnie wspierają się w działaniach. Wtedy współpraca przyniesie zamierzone efekty edukacyjne i wychowawcze.
Opracowanie: mgr Joanna Kowalik Wyświetleń: 967
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |