![]() |
![]() |
Katalog Magdalena Nowaczyk Matematyka, Scenariusze Obliczanie pól powierzchni i objętości graniastosłupów ostrosłupów - scenariusz lekcji matematyki w klasie II gimnazjumObliczanie pól powierzchni i objętości graniastosłupów i ostrosłupówMatematykaScenariusz lekcji w klasie II gimnazjum Cel ogólny: przypomnienie własności graniastosłupów i ostrosłupów oraz obliczanie pól powierzchni i objętości tych brył Cele operacyjne - uczeń potrafi: - rozpoznawać graniastosłupy i ostrosłupy proste wśród innych modeli - rozpoznawać elementy brył - podać wzory na obliczanie pól powierzchni i objętości graniastosłupów i ostrosłupów - podać określenie czworościanu foremnego i jego własności - wskazać kąt liniowy kąta dwuściennego w podanej bryle - wskazać kąt między krawędzią boczną i podstawą - wskazać kąt między dwoma krawędziami - obliczać pola i objętości brył - zamieniać jednostki Zasady: - poglądowości - systematyczności - samodzielności - stopniowania trudności Metody: - dyskusja - problemowa klasyczna - ćwiczeniowa Formy pracy: - praca z całą klasą - indywidualna - praca w parach Środki dydaktyczne: - modele graniastosłupów i ostrosłupów - podręcznik - kartki z zadaniami - rzutnik z foliami - plansze ze wzorami Przebieg lekcji: I. Faza wprowadzająca 1. Przypomnienie wiadomości o graniastosłupach i ostrosłupach oraz o prostopadłościanie i sześcianie, przypomnienie wzorów na pola i objętości brył (plansze ze wzorami). 2. Wskazywanie na modelach elementów graniastosłupów i ostrosłupów. 3. Nawiązanie do nowej lekcji poprzez przypomnienie własności czworościanu foremnego. 4. Omówienie celów lekcji i zapisanie tematu. II. Faza realizacji 1. Nauczyciel rozdaje kartki z zadaniami i prosi, aby uczniowie w parach rozwiązali podane zadania. Jednocześnie treść zadań wyświetlana jest na rzutniku. Zad.1 W Tatrach znaleziono bryłkę kryształu górskiego i wykonano z niej ozdobny drobiazg w kształcie czworościanu foremnego o boku 4cm. Oblicz pole powierzchni całkowitej tego czworościanu. Zad.2 Pole powierzchni kontenera w kształcie sześcianu, do którego wsypano śmieci zebrane podczas akcji Sprzątanie Świata, jest równe 150 m2. Oblicz, ile litrów śmieci zebrano podczas akcji. Zad.3 Oblicz sumę długości wszystkich krawędzi prostopadłościanu o wymiarach 3dm, 5dm i 7dm. Zad.4 Podstawą graniastosłupa prostego jest romb o przekątnych 8cm i 6cm. Wysokość graniastosłupa jest równa 10√3 cm. Oblicz objętość graniastosłupa. 2. Uczniowie prezentują rozwiązania zadań na tablicy. Informacja: Kryształ górski jest to bezbarwny minerał, przezroczysta odmiana kwarcu, który powstaje wskutek procesów hydrotermalnych, tworzy kryształy osiągające często znaczne rozmiary; występuje gł. w Brazylii, Rosji, Szwajcarii, ale również w Polsce (Dolny Śląsk, Tatry i G. Świętokrzyskie). 3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie dokonali zamiany jednostek: 1500 cm2 =...... dm2 0,3 m3 =......... litrów. 4. Krótkie omówienie pracy uczniów podczas lekcji. III. Faza końcowa 1. Dyskusja na temat czego nauczyłem się na dzisiejszej lekcji (realizacja celów operacyjnych). 2. Podzielenie się refleksjami z lekcji. 3. Ocena uczniów - samoocena i ocena nauczyciela. 4. Podanie i omówienie zróżnicowanej pracy domowej. Praca domowa: Zad.1 Uczeń holenderskiej szkoły bardzo lubi kakao, które przechowuje w specjalnej puszce w kształcie czworościanu foremnego. Oblicz objętość takiego czworościanu foremnego o krawędzi długości: a) 20 cm, b) 6√2 dm. Zad.2 Dla chętnych - zadanie z podręcznika - zad.7 str.260 ("Matematyka wokół nas", klasa II) Przekątna prostopadłościanu ma długość 10 cm i tworzy z płaszczyzną jego podstawy kąt α = 600. Oblicz objętość tego prostopadłościanu, wiedząc, że jedna z krawędzi podstawy ma długość 4 cm. 5. Podziękowanie i zakończenie lekcji.
Opracowanie: Magdalena Nowaczyk Wyświetleń: 12469
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |