![]() |
![]() |
Katalog Hanna Moździerz Zajęcia zintegrowane, Artykuły Jak postępować z dzieckiem nadpobudliwym? Porady dla nauczycieliPorady dla nauczycieli: Jak postępować z dzieckiem nadpobudliwym?Dziecko nadpobudliwe:- Nie koncentruje się na szczegółach lub jest roztargnione i popełnia z tego powodu błędy; - Ma trudności z koncentracją na zadaniu lub zabawie przez dłuższy czas; - Łatwo się rozprasza pod wpływem bodźców zewnętrznych; - Gubi rzeczy potrzebne do zajęć; - Niedokładnie wypełnia polecenia; - Nie kończy zadań wymagających długotrwałego wysiłku umysłowego; - Porusza się niespokojnie, wierci na krześle; - Wstaje z ławki, chodzi po sali; - Wyrywa się do odpowiedzi, przerywa lub przeszkadza innym; - Często stara się opuścić salę pod pretekstem wyjścia do toalety, biblioteki czy sklepiku szkolnego. Od 20 lat uczę w klasach 1 - 3. Na bazie własnych doświadczeń, częstych konsultacjach z psychologiem szkolnym oraz literatury dotyczącej nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi, chciałabym podzielić się swoją wiedzą i przekazać (szczególnie młodym nauczycielom) wypróbowane zasady pomocne w wychowywaniu dziecka nadpobudliwego. Oto one: - Dziecko nadpobudliwe powinno siedzieć w pierwszej ławce, aby nauczyciel mógł otoczyć je większą kontrolą i zachęcać do ukończenia rozpoczętej pracy; - Gdy dziecko przestaje koncentrować się na wykonywanym zadaniu, nauczyciel powinien "zrobić mu krótką przerwę" np. w formie wytarcia tablicy czy przyniesienia kredy; - Aby zaspokoić potrzebę ruchu i aktywności należy powierzać dziecku konkretne funkcje na terenie klasy; - Podczas egzekwowania wiadomości należy pamiętać, że każda odpowiedź niedostateczna jest dowodem braku wiadomości. W związku z tym należy dawać szansę częstego odpowiadania, wiedząc o tym, że dzieci nadpobudliwe skłonne są do odpowiedzi pochopnych; - Istotne jest częste prowadzenie rozmów z dzieckiem o różnych sytuacjach z życia codziennego, akcentowanie pozytywnych zachowań, wyjaśnianie niewłaściwych, odwoływanie się do zdania dziecka np. "co o tym sądzisz, jak ty byś postąpił lub jak należałoby postąpić"; - W sytuacji gdy dochodzi do konfliktu z rówieśnikami, nie należy nadmiernie sprawy roztrząsać. W miarę możności szybko sprawę zakończyć, bo obrona własnych racji jeszcze bardziej pobudza takie dziecko; - Nauczyciel powinien nagradzać nawet najmniejsze osiągnięci dziecka, to powoduje jego mobilizację w działaniu oraz większą chęć pokonywania trudności; - Nie należy obarczać dziecka zbyt odległymi celami, zbyt trudnymi zadaniami oraz wieloma obowiązkami jednocześnie. W takich sytuacjach jego praca jest zdezorganizowana. Potrzebuje wówczas podparcia, a nawet pomocy w przezwyciężaniu trudności a czasem trzeba wykonać część pracy za dziecko, aby mogło ją kontynuować. Życzę powodzenia w pracy z dziećmi nadpobudliwymi! Opracowanie: Hanna Moździerz /Nauczyciel Szkoły Podstawowej w Koziegłowach/ Wyświetleń: 818
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |