Katalog

Tadeusz Krzyżanowski
Różne, Scenariusze

Scenariusz lekcji otwartej dla nauczycieli z udziałem uczniów klasy IV

- n +

Wyprawa na bezludną wyspę - przeżywanie nowych sytuacji

Scenariusz lekcji otwartej dla nauczycieli
z udziałem uczniów klasy IV

Cele:
Poznawczy: poznanie własnych reakcji na nowe sytuacje, na stres.
Kształcący: kształtowanie współpracy w grupie oraz postaw czynnego radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Wychowawczy: integracja grupy i kształtowanie wyobraźni.
Opiekuńczy: Wzmacnianie życzliwości dla innych, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, wspólnoty z rówieśnikami i wychowawcą oraz zaspokojenie potrzeby zabawy, ekspresji i wyrażania nastrojów.

Metody: wizualizacji, zadaniowa, burza mózgów.

Formy: indywidualna, zbiorowa przedmiotowa - poznawcza, twórcza, zabawowa.

Środki: bibuły, kartony, dwie postacie wycięte z arkuszu, przebrania tubylców, imitacja żaglowca, kaseta muzyczna, magnetofon.

Klasa: IV

Czas: 45 minut

Przygotowanie:

Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Jedna grupa projektuje i wykonuje żaglowiec, którym popłyną na wyspę, wybiera kapitana statku. Druga grupa przygotuje scenografię bezludnej wyspy. Dwaj uczniowie w tajemnicy przed klasą otrzymają role do odegrania jako mieszkańcy bezludnej wyspy i przygotują stosowne dla siebie przebrania.

Przebieg:


1. Przygotowanie do rejsu. (przed żaglowcem znajduje się zasłona, na której widnieją morskie fale)

Uczniowie wchodzą do sali, kapitan prosi o zajęcie miejsc w statku, a sam zajmuje miejsce z przodu statku. Słychać gong dzwonu, kapitan informuje uczestników, iż statek odpływa.

2. Rejs.
Statek płynie. Wychowawca włącza nagranie z szumem morza i prosi dzieci
o zamknięcie oczu.

Sugestia prowadzącego:
"Niech ci się wydaje, że leżysz na jednej z morskich fal. Całe twoje ciało miękko na niej spoczywa. Leżysz łagodnie, wieje lekki, chłodzący twoje ciało wiatr. Nad tobą w górze, słońce rozlewa swe ciepłe, jasne promienie na świat. Czujesz się dobrze. Wsłuchujesz się w muzykę fal i ptaków. Płyniesz." Nagle słychać gong dzwonu pokładowego.

3. Bezludna wyspa. (Za odsłoniętą zasłoną pojawia się wyspa)
Kapitan informuje uczestników, że na horyzoncie widać wyspę, która nie jest zamieszkana przez ludzi. Wszyscy postanawiają zwiedzić wyspę, zjeść posiłek i odpocząć. Statek cumuje do wyspy.

4. Pobyt na wyspie. (Wychowawca włącza muzykę szumu drzew i śpiewu ptaków)
Wszyscy podróżni siadają na wyspie, a prowadzący relacjonuje wyprawę po wyspie:

Wyobraźcie sobie, że cała wasza grupa wyruszyła w głąb wyspy. Podziwiacie jej piękną przyrodę. Nagle słychać krzyk. To jedna z waszych koleżanek potyka się
i upada kalecząc sobie kolano.

Jak zachowalibyście się w takiej sytuacji? (Dzieci udzielają odpowiedzi).

Grupa maszeruje dalej, przed nimi wzniesienie, które muszą pokonać. Prowadzący zadaje pytanie.

Czy grupa powinna maszerować dalej, czy też zawrócić? (Dzieci podejmują decyzje )

Za wzniesieniem znajduje się małe jezioro. Wszyscy decydują się na krótki odpoczynek. Z pobliskich zarośli wybiegają dwaj tubylcy, głośno krzycząc.

Jak zareagowalibyście na taką sytuację? (Dzieci odpowiadają, co każdy z nich
w takiej sytuacji zrobiłby)

Zmęczeni wędrówką uczestnicy udają się w drogę powrotną. Po pewnym czasie dochodzą do wniosku, że zabłądzili.

Co należy uczynić w takiej sytuacji? (Dzieci podają przykłady swoich odczuć i zachowania w takiej chwili).

5. Rejs powrotny
Dzieci opowiadają wrażenia z wyprawy. Uczestnicy wyprawy dzielą się na
3 grupy. Każda grupa przygotowuje scenkę pokazującą to wydarzenie, które wywarło największe wrażenie podczas wyprawy.

6. Nasze odczucia.
Prowadzący prosi uczniów, aby wypisali na karteczkach co czuli i przeżywali
w nowej sytuacji, jak zachowywali się przed nieznanym. Następnie karteczki są przyczepiane na dużej planszy i powstaje lista słów dotyczących odczuć podczas spotkania na swojej drodze nowych sytuacji.

7. Nasza recepta radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Wychowawca wiesza postać wyciętą z arkusza papieru. Dzieci wybierają
z poprzedniej planszy karteczki z tymi cechami zachowań, które pozwalają radzić sobie, gdy natykamy się na nowe sytuacje i przyczepiają do postaci. Pozostałe karteczki z cechami, które utrudniają pokonanie trudnych sytuacji zostają podarte przez dzieci i ze słowami "Nie pomagacie mi, tylko utrudniacie!" są wrzucone do kosza na śmieci.

8. Rundka kończąca.
Każdy uczeń kończy zdanie: "Aby dobrze radzić sobie w trudnych sytuacjach muszę....................".

9.Zakończenie.
Pożegnanie zaproszonych gości piosenką "Bo na kłopoty najlepszy jest uśmiech".

Autorefleksja
Osobowość każdego młodego człowieka kształtuje się w zetknięciu z otaczającym światem. Udział dzieci w tak przeprowadzonych zajęciach pozwolił dzieciom na lepsze rozumienie własnych odczuć i zachowań w trudnych, nieznanych sytuacjach z którymi stykają się na co dzień.

Zajęcia przyniosły dzieciom wiele radości, emocji, pobudzały je do twórczej aktywności. Dały im wiele satysfakcji, pozwoliły odnieść sukces, wiązały się z pozytywnymi, ale także z negatywnymi przeżyciami.

Po tak przeprowadzonych zajęciach mam poczucie, że dzieci przeżyły piękną
i mądrą przygodę.

Dla mnie zajęcia otwarte to lepsze poznanie samych uczniów, którzy znaleźli się w sytuacji nieco innej niż zwykle. Zaproszeni nauczyciele mogli zaobserwować mój sposób pracy z uczniami, metody, formy zastosowane w czasie zajęć, podejście do dzieci, które mogą wykorzystać w swojej pracy wychowawczej.

Opracowanie: Tadeusz Krzyżanowski

Wyświetleń: 1913


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.