![]() |
![]() |
Katalog Alina Sztajerowska Ekologia, Scenariusze "Szlakiem wody" - projekt edukacyjnyProjekt edukacyjny "Szlakiem wody"Wstęp:Pojęcie "projektu" przyjęło się na określenie metody nauczania, której istota polega na tym, iż uczniowie realizują określone, "duże" przedsięwzięcie (znacznie obszerniejsze niż tradycyjne zadanie domowe) w oparciu o przyjęte wcześniej założenia. Przedsięwzięcie takie charakteryzuje się tym, że: - ma określone cele i metody pracy - ma określone terminy realizacji całości przedsięwzięcia oraz poszczególnych etapów - wyznaczone są osoby odpowiedzialne za jego realizację - znane są kryteria oceny poszczególnych etapów pracy i rodzajów aktywności uczniów - uczniowie mogą pracować indywidualnie choć znacznie częściej zadania realizowane są w grupach - rezultaty pracy prezentowane są publicznie (na ogół na forum klasy lub szkoły) - podstawowe informacje nt. zadania, jakie stawia przed uczniami nauczyciel ( temat, cele, metody pracy, terminy i kryteria oceny) są przygotowywane przez nauczyciela w formie tzw. instrukcji. Ze względu na przedmiot pracy oraz możliwości publicznej prezentacji jej efektów można przyjąć, iż istnieją dwa rodzaje projektów edukacyjnych: 1. Projekt badawczy polegający na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach. Jego rezultaty mają charakter różnego rodzaju opracowań (esejów, wywiadów, rysunków, albumów, gier itp.), które uczniowie przygotowują, a następnie prezentują w określonych przez instrukcję warunkach. 2. Projekt działania lokalnego, polegający na podjęciu jakiegoś działania w środowisku lokalnym (także w samej szkole). Rzecz jasna efekty działań lokalnych nie zawsze dają się bezpośrednio zaprezentować w klasie szkolnej. Często chcąc się przyjrzeć rezultatom pracy uczniów musimy się udać na miejsce realizacji projektu. Natomiast w klasie mogą być zaprezentowane np. fotografie lub ilustracje. Cele nauczania: Wiadomości: - woda bogactwem naturalnym, - woda środowiskiem życia organizmów, - udział wód słodkich w zasobach wszystkich wód na Ziemi, - rodzaje wód powierzchniowych i podziemnych, - żródła i rodzaje zanieczyszczeń oraz ich wpływ na jakość wód, - zależności między składem wody a różnorodnością żyjących w niej organizmów oraz zdrowiem człowieka. Umiejętności: - przewidywania skutków zanieczyszczeń wód, - dostrzegania związków między przyczyną a skutkiem w procesach degradacji środowiska, - obserwowania i badania wody, - dostrzegania możliwości oszczędzania wody w swoim domu, - doskonalenia umiejętności wnikliwej obserwacji i interpretacji faktów, - gromadzenia i analizowania zebranego materiału. Postawy: - przekonanie o potrzebie ochrony wód i szczególnej odpowiedzialności człowieka za działania wobec przyrody, - wdrażanie do dbałości o własne środowisko, - kształtowanie indywidualnego zaangażowania w działania na rzecz ochrony środowiska, - zwiększenie aktywności poznawczej uczniów. Miejsce realizacji projektu: - ujęcie wody w Myszakach, - oczyszczalnia ścieków w Bełchatowie, - rzeka Rakówka, - Zakład Wodno - Kanalizacyjny. Temat realizowany jest na podstawie przedstawienia uczniom sytuacji stymulujących ich do samodzielnego opracowania problemów. Uczniowie rozwiązują problemy w 6-osobowych grupach. Nauczyciel przedstawia określone sytuacje, nadzoruje pracę grup i służy pomocą w rozwiązywaniu problemów. Oceniając prace grup bierze pod uwagę wkład pracy, umiejętność współpracy oraz własną inicjatywę uczniów. Realizacja projektu przebiega w trzech fazach: 1. Faza wprowadzająca: - przedstawienie określonej sytuacji, - wytworzenie sytuacji problemowej, - określenie zadań dla poszczególnych grup, 2. Faza realizacyjna: - rozwiązywanie zadań problemowych według obranych form i metod, - analizowanie otrzymanych wyników, wyciąganie wniosków, - prowadzenie notatek. 3. Faza podsumowująca: - integracja wiadomości i umiejętności, - zredagowanie artykułu do gazetki szkolnej. Realizacja projektu: Faza wprowadzająca: Zapoznanie uczniów z artykułami dotyczącymi: a) zasobów wód powierzchniowych i podziemnych Polski oraz sposobów ich wykorzystania, b) problemów dotyczących zaopatrzenia ludności miast w wodę, c) metod oczyszczania ścieków przemysłowych i komunalnych, d) negatywnego wpływu ścieków na stan polskich rzek, e) z artykułem prasowym "Czy wystarczy wody dla Bełchatowa?" W wyniku dyskusji uczniowie wybierają zagadnienia do realizacji: 1. Ujęcie wody dla miasta Bełchatowa. 2. Sieć wodociągowa i kanalizacyjna miasta. 3. Oczyszczalnia ścieków miejskich. 4. Rakówka naszą rzeką. Faza realizacyjna: Praca w grupach przebiega w dwóch etapach. W pierwszym uczniowie zapoznają się z piśmiennictwem dotyczącym problematyki wybranych zagadnień oraz ustalają formy i metody pracy. W drugim, poprzez bezpośrednie działanie, rozwiązują problemy . Metody i formy pracy poszczególnych grup: Grupa I Ujęcie wody dla miasta Bełchatowa - "Myszaki" 1. Ustalenie metod pracy: - zapoznanie się z dostępną literaturą dotyczącą tego tematu, - analiza dokumentacji i projektu ujęcia wodnego dla miasta Bełchatowa, - obserwacje w czasie wycieczki, - rozmowy z pracownikami, 2. Realizacja problemu: Analiza dokumentacji umożliwia uczniom określenie warunków lokalizacji ujęcia i określenie jakości wód podziemnych. Na podstawie obserwacji podczas wycieczki oceniają usytuowanie ujęcia. Na podstawie rozmów z pracownikami zapoznają się z ilością pobieranej wody, technologią uzdatniania wody, jakością wody po uzdatnieniu. Grupa II Sieć wodociągowa i kanalizacyjna miasta 1. Ustalenie metod pracy: - wycieczka do Zakładu Wodno - Kanalizacyjnego, - analiza dokumentacji, - ankieta wśród mieszkańców Bełchatowa. 2. Realizacja problemu: Uczniowie zbierają informacje na temat zajmowanej powierzchni przez miasto, ilości mieszkańców. Analiza dokumentacji w czasie wycieczki do Zakładu Wodno-Kanalizacyjnego umożliwia uczniom określenie długości sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zapoznanie się z rozwiązaniami technicznymi, zebranie danych statystycznych np. ilości zużywanej wody przez jednego mieszkańca, ilości odbiorców wody w mieście . Na podstawie przeprowadzonej ankiety wśród mieszkańców oceniają sprawność sieci wodno - kanalizacyjnej. Grupa III Oczyszczalnia ścieków miejskich 1. Ustalenie metod pracy: - zapoznanie się z dostępną literaturą dotyczącą tematu, - analiza dokumentacji i projektu budowy oczyszczalni ścieków dla miasta Bełchatowa, - obserwacje w czasie wycieczki, - wywiad z pracownikami. 2. Realizacja problemu: Obserwacje podczas wycieczki umożliwiają uczniom określenie lokalizacji oczyszczalni i terenu ochronnego, zapoznanie się z technologią oczyszczania ścieków, jakością ścieków po oczyszczeniu. Z wywiadu przeprowadzonego z pracownikami dowiadują się w jaki sposób zagospodarowywane są osady. Grupa IV Rakówka naszą rzeką 1. Metody pracy: - obserwacje w czasie wycieczki, - analiza chemiczna i organoleptyczna wody, - badanie składu gatunkowego roślin i zwierząt. 2. Realizacja problemu: Podczas wycieczki nad rzekę uczniowie określają: - położenie rzeki, - żródła zanieczyszczeń wody w rzece. Dokonują analizy chemicznej i organoleptycznej wody (próby powierzchniowe pobierane butelkami z przezroczystego, bezbarwnego szkła). Określają: - zapach (roślinny, gnilny, specyficzny), - pH - mierzenie za pomocą papierka wskażnikowego uniwersalnego (papierek zanużony w wodzie na okres 1 sekundy i porównywany ze skalą barw), - mętność wody, - temperaturę. Za pomocą czerpaka w kilku miejscach rzeki uczniowie wyławiają zwierzęta do pudełka z czystą wodą. Oznaczają je przy pomocy planszy ("Zwierzęta wodne wskażnikami czystości wód" wg E. Tyralskiej - Wojtycz, 1994) oraz określają skład gatunkowy roślin naczyniowych i porównują z planszą ("Rośliny wodne wskażnikami czystości wód " wg E. Tyralskiej - Wojtycz, 1994). Dokonują analizy wyników i określają jakość wody: dobra, przeciętna, zła. Faza podsumowująca: Każdy zespół przedstawia stosowane przez siebie metody i formy pracy oraz wnioski końcowe w formie artykułu do gazetki szkolnej. Opracowanie: Alina Sztajerowska Wyświetleń: 6044
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |