![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Jagusiak Matematyka, Scenariusze Tangramy. Porównywanie pól figur - scenariusz lekcji w klasie VTangramy. Porównywanie pól figurSCENARIUSZ LEKJI MATEMATYKI DLA KLASY IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ IMIENIA JANUSZA KORCZAKA W KLESZCZOWIEPROGRAM: "Matematyka 2001" CEL OGÓLNY: - zabawa tangramami w celu stworzenia intuicji, że pole figury nie zmienia się jeżeli potniemy ją i złożymy inaczej z wykorzystaniem wszystkich elementów. CELE OPERACYJNE: Uczeń potrafi: - zbudować tangram - ułożyć podane figury z tangramu - nazwać odpowiednie części (figury) wchodzące w skład tangramu - wytłumaczyć pojęcie pola - porównać pola ułożonych figur - wyciągnąć odpowiednie wnioski - podać odpowiednie zależności - estetycznie i sprawnie pracować - współpracować w grupie METODY: - pokazowa - ćwiczeniowa - seminaryjna FORMY PRACY: - zbiorowa - grupowa - indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - podręcznik i ćwiczeniówka do klasy IV "Matematyka 2001" - przygotowany tangram - przygotowane przez nauczyciela plansze z figurami, które uczniowie mają ułożyć, omówić lub porównać. PRZEWIDYWANY PRZEBIEG LEKCJI: 1) przywitanie uczniów i sprawdzenie listy obecności 2) sprawdzenie pracy domowej (m.in. przygotowany tangram) ![]() 3) podanie i zapisanie tematu lekcji 4) uczniowie w grupach układają figury wymagające wykorzystania wszystkich elementów tangramu wg podręcznika 5) rozmowa (metodą seminaryjną) na temat pola każdej figury. Wyciągnięcie wniosków. 6) Nauczyciel rozdaje przygotowane plansze figur i prosi o porównanie pola ułożonej figury z polem wyjściowego kwadratu oraz o uzasadnienie odpowiedzi. 7) Każda grupa dostaje zestaw trzech choinek do ułożenia. Następnie mają porównać ich pola i uszeregować rosnąco wg wielkości tych pól. 8) Zadanie pracy domowej. Wykonać własne projekty figur o polu mniejszym lub większym od pola tangramu wyjściowego. 9) Ocenienie pracy poszczególnych uczniów. 10) Pożegnanie uczniów KOMENTARZ: Blok tematyczny związany z tangramami pozwala na przekazywanie i zdobywanie wiedzy poprzez zabawę. Aktywność dzieci prowadzi do samodzielnego odkrywania przez nie idei matematycznych. Stwarzajmy więc dzieciom okazję do wykonywania różnych czynności manualnych - rysowania, malowania, wycinania, konstruowania. Każde ćwiczenie uświadamia uczniom fakt, że pole układanych figur jest cały czas takie samo pomimo najróżniejszych kształtów i jest równe polu wyjściowego kwadratu tak długo, jak długo używane są wszystkie elementy tangramu. Opracowanie: AGNIESZKA JAGUSIAK Wyświetleń: 3598
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |