AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Lipka
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Kolorowy świat figur wykorzystanie narzędzi edytora graficznego Paint

- n +

Kolorowy świat figur wykorzystanie narzędzi edytora graficznego Paint



Elementy informatyki dla klasy II szkoły podstawowej: scenariusz zajęć

Czas: 1 godz.

Cele:
- Doskonalenie posługiwania się komputerem w zakresie:
- wykorzystania właściwych narzędzi edytora graficznego Paint do kolorowania
(wypełniacz, definiowanie kolorów użytkownika, lupa);
- użycia autokształtów, linii prostej do rysowania figur geometrycznych;
- wykorzystania paska narzędzi tekstowych, pisanie polskich liter;
- otwieranie określonego pliku;
- zapisywanie zmian i zamknięcie pliku;
- utrwalenie pojęć dotyczących zestawu komputerowego.
* Utrwalenie wiadomości dotyczących figur geometrycznych.
* Pobudzenie wyobraźni i logicznego myślenia.
* Doskonalenie sprawności manualnej.
* Utrwalenie samogłosek i spółgłosek.
* Przestrzeganie BHP pracy z komputerem.

Metody i formy pracy: pokaz, obserwacja, praca z komputerem, praca przy stolikach, wypowiedzi ustne.

Informacja o miejscu przeprowadzonych zajęć, wieku uczniów.
Zajęcia prowadzone w pracowni informatycznej. Uczniowie - drugi rok obcowania z komputerem. W czasie zajęć dzieci dzielone są na grupy, część pracuje przy komputerach, a część przy stolikach (w trakcie lekcji grupy zmieniają się). Taka organizacja zajęć umożliwia każdemu dziecku swobodną pracę przy komputerze.

Po zajęciach uczeń powinien:
Zapamiętać:
- Przyciski paska narzędziowego do kolorowania i rysowania figur geometrycznych.
- Sposób pisania polskich liter.
- Nazwy, właściwości figur geometrycznych: prostokąt, kwadrat, koło, i trójkąt.
- Rozróżniać samogłoski i spółgłoski.

Rozumieć:
- Możliwość wielokrotnego dokonywania poprawek, zmian w dokumencie, jakie daje komputer.

Umieć:
- Kolorować, rysować obiekty (figury geometryczne - kwadrat i koło z użyciem klawisza Shift).
- Wykorzystać narzędzia edytora graficznego Paint: autokształty, wypełnianie kolorem, pasek tekstowy liter - prawy klawisz i Alt + litera).

Przebieg zajęć:

Etap wstępny
(10 min)
Zgrupowanie dzieci przy stolikach. Zademonstrowanie dzieciom figur geometrycznych (kwadrat, prostokąt, koło, trójkąt).Zapytanie o ich nazwy i właściwości. Uczniowie nazywają pokazywane figury geometryczne, określają właściwości.

Prośba o wskazanie w otoczeniu przedmiotów kształcie figur geometrycznych. Uczniowie wyszukują przedmioty, nazywają je, określają ich kształt.

Nauczyciel umieszcza figury na tablicy, prosi o umieszczenie pod nimi przygotowanych podpisów. Uczniowie wybierają odpowiednie plansze z podpisami i umieszczają pod figurami na tablicy.

Podanie celu lekcji: Kolorowanie, rysowanie i podpisywanie figur geometrycznych. Nauczyciel prosi dzieci o podejście do jednego komputera. Stawia kilka pytań sprawdzających wiedzę dzieci: Jak nazywają się poszczególne elementy zestawu komputerowego? Co to jest pulpit? Elementy pulpitu. Jak nazywa się program, w którym rysujemy? Jak otworzyć ten program? Jak otworzyć istniejący dokument? Uczniowie udzielają odpowiedzi na zadawane pytania.

Etap główny (25 min)
Nauczyciel otwiera z pulpitu folder "FIGURY", a w nim plik "Figury kolorowanka" wykonany w edytorze graficznym Paint. Demonstruje jak należy pokolorować figury geometryczne. Zamyka plik i otwiera drugi "figury rysowanie". Pokazuje, których narzędzi należy użyć, aby narysować: kwadrat, koło (z Shiftem), trójkąt, prostokąt oraz wypełnianie kolorem. Następnie pokazuje pasek narzędzi tekstowych i tłumaczy jak należy podpisać figury (wyjaśnia pisanie polskich liter prawy Alt + litera).

Podział uczniów na dwie grupy. Dzieci z grupy pierwszej siadają do komputerów, druga zajmuje miejsca przy stolikach.

Nauczyciel poleca pierwszej grupie otwarcie z pulpitu folderu "FIGURY", a w nim pliku "figury kolorowanka" i pokolorowanie figur według wzoru, który zamieszczony jest na tablicy. Uczniowie wykonują polecenia. Wyszukują wśród różnych figur tylko kwadraty, prostokąty, trójkąty oraz koła i kolorują je na właściwe kolory.

Dzieciom z drugiej grupy nauczyciel rozdaje karty pracy, na których narysowane są kontury figur kwadrat, prostokąt i trójkąt. Demonstruje plansze na których narysowane są: "domek", "drzewko", "kotek" przy użyciu omawianych figur. Nauczyciel zachęca uczniów do narysowania postaci "człowieka" (chłopca lub dziewczynki) - wykorzystując tylko figury, które mają na kartach pracy. Każde dziecko rysuje ołówkiem postać dziewczynki lub chłopca wykorzystując wyłącznie figury, które ma na karcie pracy.

Nauczyciel kontroluje pracę dzieci, doradza. Dzieciom z grupy pierwszej, które już skończyły pracę na komputerze, poleca zamknąć plik (zapisać) i przejść do stolików. Ich zadaniem jest podpisanie figur na kartach pracy i pokolorowanie narysowanych przez kolegę postaci na kolory według wzoru z tablicy.

Zmiana stanowisk pracy.
Jeśli uczniowie z pierwszej grupy skończyli pracę przy komputerach, siadają do stolików i podpisują figury na kartach pracy. Kolorują narysowane przez kolegów postacie na określone kolory. Skończoną pracę umieszczają na tablicy.

Dzieci z grupy drugiej otwierają plik "figury rysowanie", który jest na pulpicie w folderze "FIGURY". Rysują, kolorują i podpisują figury według wzoru.

Nauczyciel prosi uczniów z grupy drugiej podejście do komputera i otwarcie pliku "figury rysowanie". Wydaje dzieciom polecenie narysowania i podpisania figur według wzoru, a po zakończonej pracy zapisanie i zamknięcie pliku.

Po wykonaniu tych czynności dzieci mają ułożyć z rozsypanki literowej (litery w figurach geometrycznych - w dwóch kolorach: niebieski - spółgłoski, czerwony
- samogłoski)
podpisu, który będzie brzmiał: "FIGUR GEOMETRYCZNE".

Nauczyciel prosi o dokładne przyjrzenie się napisowi, pyta dzieci co zauważyły? Uczniowie dochodzą do wniosku, że samogłoski są w kołach (kolor czerwony), a wszystkie spółgłoski w innych figurach (kolor niebieski).

Etap końcowy (10 min)

Prowadzący stawia kilka pytań dotyczących pracy dzieci w czasie lekcji (O czym uczyły się dzisiaj na lekcji? Czy łatwiej pracowało im się na kartach czy na komputerze? Które kolorowanie jest dokładniejsze?). Dzieci wydają opinie.
Nauczyciel ocenia pracę dzieci i proponuje pokolorowanie według własnej inwencji ilustracji "osiedle domków". Uczniowie w dwuosobowych zespołach siadają przy komputerach, otwierają plik "osiedle domków" i kolorują według własnego uznania. Po zakończonej pracy zamykają plik, zapisują go. Porządkują stanowiska pracy.

Opracowanie: Anna Lipka
Zespół Szkół Gminnych
w Baranowie
Szkoła Podstawowa

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6507


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.