Katalog Anna Lipka Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Kolorowy świat figur wykorzystanie narzędzi edytora graficznego PaintKolorowy świat figur wykorzystanie narzędzi edytora graficznego PaintElementy informatyki dla klasy II szkoły podstawowej: scenariusz zajęć Czas: 1 godz. Cele: - Doskonalenie posługiwania się komputerem w zakresie: - wykorzystania właściwych narzędzi edytora graficznego Paint do kolorowania (wypełniacz, definiowanie kolorów użytkownika, lupa); - użycia autokształtów, linii prostej do rysowania figur geometrycznych; - wykorzystania paska narzędzi tekstowych, pisanie polskich liter; - otwieranie określonego pliku; - zapisywanie zmian i zamknięcie pliku; - utrwalenie pojęć dotyczących zestawu komputerowego. * Utrwalenie wiadomości dotyczących figur geometrycznych. * Pobudzenie wyobraźni i logicznego myślenia. * Doskonalenie sprawności manualnej. * Utrwalenie samogłosek i spółgłosek. * Przestrzeganie BHP pracy z komputerem. Metody i formy pracy: pokaz, obserwacja, praca z komputerem, praca przy stolikach, wypowiedzi ustne. Informacja o miejscu przeprowadzonych zajęć, wieku uczniów. Zajęcia prowadzone w pracowni informatycznej. Uczniowie - drugi rok obcowania z komputerem. W czasie zajęć dzieci dzielone są na grupy, część pracuje przy komputerach, a część przy stolikach (w trakcie lekcji grupy zmieniają się). Taka organizacja zajęć umożliwia każdemu dziecku swobodną pracę przy komputerze. Po zajęciach uczeń powinien: Zapamiętać: - Przyciski paska narzędziowego do kolorowania i rysowania figur geometrycznych. - Sposób pisania polskich liter. - Nazwy, właściwości figur geometrycznych: prostokąt, kwadrat, koło, i trójkąt. - Rozróżniać samogłoski i spółgłoski. Rozumieć: - Możliwość wielokrotnego dokonywania poprawek, zmian w dokumencie, jakie daje komputer. Umieć: - Kolorować, rysować obiekty (figury geometryczne - kwadrat i koło z użyciem klawisza Shift). - Wykorzystać narzędzia edytora graficznego Paint: autokształty, wypełnianie kolorem, pasek tekstowy liter - prawy klawisz i Alt + litera). Przebieg zajęć: Etap wstępny (10 min) Zgrupowanie dzieci przy stolikach. Zademonstrowanie dzieciom figur geometrycznych (kwadrat, prostokąt, koło, trójkąt).Zapytanie o ich nazwy i właściwości. Uczniowie nazywają pokazywane figury geometryczne, określają właściwości. Prośba o wskazanie w otoczeniu przedmiotów kształcie figur geometrycznych. Uczniowie wyszukują przedmioty, nazywają je, określają ich kształt. Nauczyciel umieszcza figury na tablicy, prosi o umieszczenie pod nimi przygotowanych podpisów. Uczniowie wybierają odpowiednie plansze z podpisami i umieszczają pod figurami na tablicy. Podanie celu lekcji: Kolorowanie, rysowanie i podpisywanie figur geometrycznych. Nauczyciel prosi dzieci o podejście do jednego komputera. Stawia kilka pytań sprawdzających wiedzę dzieci: Jak nazywają się poszczególne elementy zestawu komputerowego? Co to jest pulpit? Elementy pulpitu. Jak nazywa się program, w którym rysujemy? Jak otworzyć ten program? Jak otworzyć istniejący dokument? Uczniowie udzielają odpowiedzi na zadawane pytania. Etap główny (25 min) Nauczyciel otwiera z pulpitu folder "FIGURY", a w nim plik "Figury kolorowanka" wykonany w edytorze graficznym Paint. Demonstruje jak należy pokolorować figury geometryczne. Zamyka plik i otwiera drugi "figury rysowanie". Pokazuje, których narzędzi należy użyć, aby narysować: kwadrat, koło (z Shiftem), trójkąt, prostokąt oraz wypełnianie kolorem. Następnie pokazuje pasek narzędzi tekstowych i tłumaczy jak należy podpisać figury (wyjaśnia pisanie polskich liter prawy Alt + litera). Podział uczniów na dwie grupy. Dzieci z grupy pierwszej siadają do komputerów, druga zajmuje miejsca przy stolikach. Nauczyciel poleca pierwszej grupie otwarcie z pulpitu folderu "FIGURY", a w nim pliku "figury kolorowanka" i pokolorowanie figur według wzoru, który zamieszczony jest na tablicy. Uczniowie wykonują polecenia. Wyszukują wśród różnych figur tylko kwadraty, prostokąty, trójkąty oraz koła i kolorują je na właściwe kolory. Dzieciom z drugiej grupy nauczyciel rozdaje karty pracy, na których narysowane są kontury figur kwadrat, prostokąt i trójkąt. Demonstruje plansze na których narysowane są: "domek", "drzewko", "kotek" przy użyciu omawianych figur. Nauczyciel zachęca uczniów do narysowania postaci "człowieka" (chłopca lub dziewczynki) - wykorzystując tylko figury, które mają na kartach pracy. Każde dziecko rysuje ołówkiem postać dziewczynki lub chłopca wykorzystując wyłącznie figury, które ma na karcie pracy. Nauczyciel kontroluje pracę dzieci, doradza. Dzieciom z grupy pierwszej, które już skończyły pracę na komputerze, poleca zamknąć plik (zapisać) i przejść do stolików. Ich zadaniem jest podpisanie figur na kartach pracy i pokolorowanie narysowanych przez kolegę postaci na kolory według wzoru z tablicy. Zmiana stanowisk pracy. Jeśli uczniowie z pierwszej grupy skończyli pracę przy komputerach, siadają do stolików i podpisują figury na kartach pracy. Kolorują narysowane przez kolegów postacie na określone kolory. Skończoną pracę umieszczają na tablicy. Dzieci z grupy drugiej otwierają plik "figury rysowanie", który jest na pulpicie w folderze "FIGURY". Rysują, kolorują i podpisują figury według wzoru. Nauczyciel prosi uczniów z grupy drugiej podejście do komputera i otwarcie pliku "figury rysowanie". Wydaje dzieciom polecenie narysowania i podpisania figur według wzoru, a po zakończonej pracy zapisanie i zamknięcie pliku. Po wykonaniu tych czynności dzieci mają ułożyć z rozsypanki literowej (litery w figurach geometrycznych - w dwóch kolorach: niebieski - spółgłoski, czerwony - samogłoski) podpisu, który będzie brzmiał: "FIGUR GEOMETRYCZNE". Nauczyciel prosi o dokładne przyjrzenie się napisowi, pyta dzieci co zauważyły? Uczniowie dochodzą do wniosku, że samogłoski są w kołach (kolor czerwony), a wszystkie spółgłoski w innych figurach (kolor niebieski). Etap końcowy (10 min) Prowadzący stawia kilka pytań dotyczących pracy dzieci w czasie lekcji (O czym uczyły się dzisiaj na lekcji? Czy łatwiej pracowało im się na kartach czy na komputerze? Które kolorowanie jest dokładniejsze?). Dzieci wydają opinie. Nauczyciel ocenia pracę dzieci i proponuje pokolorowanie według własnej inwencji ilustracji "osiedle domków". Uczniowie w dwuosobowych zespołach siadają przy komputerach, otwierają plik "osiedle domków" i kolorują według własnego uznania. Po zakończonej pracy zamykają plik, zapisują go. Porządkują stanowiska pracy.
Opracowanie: Anna Lipka Wyświetleń: 6507
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |