Katalog

Krystyna Śliwa
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Alleluja, bogu cześć

- n +

Czy można zrozumieć nastolatka? - recenzja

W roku 1997 w Serii "ZROZUMIEĆ DZIECKO" ukazała się książka autorstwa: J. Bradley, B. Copley, H. Dubinsky, M. Waddell, G. Williams pt. "ZROZUMIEĆ NASTOLATKA".

Składa się ona z III części i porusza problemy, z jakimi nastolatek spotyka się w okresie dorastania.

Autorzy podsuwają rodzicom rozmaite sposoby myślenia o dorastaniu ich dzieci, przedstawiają prawidłowość rozwoju małego człowieka, który uwięziony między utraconym dzieciństwem a nie zrealizowaną jeszcze dorosłością, przeżywa okres burzliwy i pełen konfliktów, często wystawiany na ciężką próbę.

Margot Waddell w I części książki pt. "OD DWUNASTOLATKA DO CZTERNASTOLATKA" w siedmiu rozdziałach pisze o różnych aspektach wychowania nastolatka.

W rozdziale 3 pt. "ŻYCIE SZKOLNE" zwraca uwagę na to, jak niektórym dzieciom trudno się przystosować do nowych oczekiwań i odpowiedzialności przejścia ze szkoły podstawowej do szkoły drugiego stopnia. Często rodzice mają jedynie ogólne pojęcie o sprawach, problemach dziecka. Wówczas to nauczyciel zwraca uwagę rodziców na kłopoty dziecka, które w tym okresie mogą odgrywać istotną rolę w jego życiu. Zajmuje bardzo ważną pozycję jako "KTOŚ", kto nie należy bezpośrednio do rodziny, a zarazem ma duże doświadczenie, jeśli chodzi o uczucia nastolatków, ich zachowania i relacje społeczne, a także ich zdolności poznawcze i rozwój intelektualny. Rola nauki jest ogromna. W tym okresie poszerzają się możliwości myślenia i uczenia się, zdobywania informacji i nabywania umiejętności technicznych.

W tym okresie nawiązują się nowe przyjaźnie, kiełkuje seksualność, zmieniają się zainteresowania i rodzi się świadomość. To czas przejścia z miejsca, które miało się w rodzinie do miejsca w świecie zewnętrznym: czas niepokoju, poznawania i oczekiwania, lęku i ekscytacji nieznanym.

W tym okresie człowiek rośnie szybciej, wraz z rozwojem fizycznym coraz większe wymagania przed rodzicami, nauczycielami stawia rozwój umysłowy i emocjonalny dziecka.

Większości rodzicom trudno dostrzec, że zmiany te dotyczą też ich. Wielu rodziców czuje, że nie ma zielonego pojęcia, czym zajmują się ich dzieci, o czym myślą, jakie są ich reakcje na zmiany fizyczne okresu dojrzewania, niepokoje związane z płcią, problemy z tożsamością.

Uważam, że ta książka pozwoli rodzicom, nauczycielom i wszystkim zainteresowanym problemami nastolatków zrozumieć, co dzieje się z młodymi ludźmi, jak to wygląda z ich perspektywy. Być może sprawi, że dorosłym będzie łatwiej zrozumieć pragnienia, wątpliwości i emocjonalizm tak charakterystyczny dla tej grupy wiekowej oraz potencjonalne zagrożenia, pułapki i zmartwienia czyhające zarówno na dzieci jak i rodziców.

Pozwoli zastanowić się nad trudnościami związanymi z utrzymaniem równowagi między uznaniem do większej swobody i zachęcaniem do niej, a koniecznością ochrony przed przerażającymi możliwościami, które nagle otwierają się przed osobą w tym wieku. Warto zapoznać się z w/w pozycją, ponieważ pozwoli dorosłym nie tylko udzielić pomocy własnym dzieciom, ale je też wspierać.

Opracowanie: Krystyna Śliwa

Wyświetleń: 929


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.