AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Lipka
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Kierunki świata - scenariusz lekcji prowadzonej metodą dramy

- n +

Kierunki świata

Scenariusz lekcji prowadzonej metodą dramy

Cele lekcji:
- zapoznanie uczniów z nazwami kierunków świata i sposobami ich określania za pomocą kompasu,
- wzbudzanie zainteresowania losem współtowarzyszy podróży,
- nabycie doświadczeń związanych z podróżą statkiem.

Pomoce:
gazety (arkusz dla każdego ucznia), kompas, koła wycięte z kartonu o średnicy ok. 30 cm (jedno dla każdego ucznia), kartki z bloku rysunkowego, kredki, 4 kartki z wypisanymi nazwami głównych kierunków świata, ilustracje fregat, np. "Dar Pomorza".

Tok lekcji:
Część lekcji jest improwizacją, w której biorą udział wszyscy uczniowie jednocześnie. Nauczyciel wchodzi w rolę "kapitana", który prowadzi zabawę i sam bierze w niej udział. Uczestnicy zabawy wykonują rozkazy "kapitana".
1. N: - Jestem kapitanem wielkiego statku i chciałbym zaprosić Was na wspaniałą podróż. Każdy z Was będzie marynarzem na moim statku, ale najpierw potrzebne nam będą marynarskie czapki. Wykonamy je samodzielnie. (Nauczyciel rozdaje arkusze gazety i każdy według instrukcji wykonuje swoją czapkę). Czas pracy ok. 35 minut.
2. N: - Teraz jesteście już marynarzami. Zapraszam Was na mój statek - oto on. (Na środku sali rysuje kredą lub zaznacza sznurkiem granice statku tak, aby pomieścił całą załogę. Pokazuje też ilustrację fregaty).
N: - Wyruszamy na morze. Łapcie liny, będziemy podnosić żagle: 1, 2, 3 (wspólnie "podnosimy żagle"). Wypływamy na pełne morze. Stańcie na bocianim gnieździe, zobaczcie, co widać na horyzoncie. Rozejrzyjcie się na wszystkie strony. Co widzicie? Gdzie kończy się horyzont? (Nauczyciel rysuje daleko wokół statku koło oznaczające linię horyzontu). Wiatr ucichł, trzeba opuścić żagle i zawiązać wokół rei.
3. N: - Usiądźcie, marynarze. W oczekiwaniu na wiatr pokażę Wam pewien przyrząd, bez którego nie moglibyśmy dalej żeglować. (Nauczyciel pokazuje marynarzom busolę i tłumaczy zasadę odczytywania z niej kierunków świata, uczymy się również nazw 4 podstawowych kierunków świata). Wykorzystajmy busolę i oznaczmy kierunki świata, na horyzoncie. - Płyńże, marynarzu Aniu szalupą, w kierunku północy i zostaw tam kartkę (z napisem północ). Kto popłynie na południe, zachód i wschód? (Wybrani marynarze płyną do brzegu w określonych kierunkach). My pozostajemy na statku: zastanówmy się, jak przywitać naszych kolegów? Wyjrzyjmy, czy wraca już marynarz z północy! Kto to? (podobnie z pozostałych kierunków, czekamy aż powrócą, witamy ich z radością).
4. N: - Czy słyszycie, że nadchodzi burza? Podnoście szybko żagle. Sztorm staje się coraz silniejszy, statek kołysze się mocniej i mocniej! Za chwilę utonie. Szybko, marynarze, ratujcie się - skaczcie do wody i płyńcie do brzegu, który widać na horyzoncie! (Kapitan jako ostatni opuszcza statek i płynie w kierunku dalekiej wyspy). Udało mi się znaleźć wyspę na morzu (teraz statek jest wyspą), odpocznę na niej. Niepokoję się jednak, co stało się z moją załogą. Zawołam, może ktoś mnie usłyszy... Hej, hej! Czy dopłynął ktoś do północnego brzegu? (Słuchamy odpowiedzi, pytamy o zdrowie, cieszymy się, nawoływania powtarzamy w pozostałych 3 kierunkach) - Hej, hej! Czy ktoś dopłynął na ląd pomiędzy brzegiem wschodnim a południowym, czyli na południowy wschód? (podobnie w pozostałych kierunkach pośrednich).
Tymczasem zapada noc. Przyjaciele, których los rzucił daleko, pragną się odnaleźć. Nawołują się kolejno: - Kasiu, gdzie jesteś? (Pomagamy dziecku określić nazwę kierunku świata). Kogo szukasz? (Dziecko wymienia inną osobę, np. Darku, gdzie jesteś? itd.).
5. N: - Tymczasem nadszedł dzień. Rozbitkowie wyrzuceni na daleki ląd zauważają, że nie ma wśród nich kapitana. Szukają go na brzegu, a potem wsiadają do łodzi i płyną na wyspę. Kapitan szczęśliwy wita marynarzy i zaprasza ich do wysłuchania opowieści o swoim śnie. (Bierze jedno przygotowane koło i kartkę papieru). Gdy spałem na tej wyspie (na środku koła rysuje wyspę, na niej stawia wyciętego z papieru ludzika), śniło mi się, że na północy (dzieci oznaczają na kole północ - wg kompasu i podpisują) widziałem piękny zamek (dzieci rysują zamek), na wschodzie rosły róże (dzieci rysują róże), na południowym zachodzie leżał lizak... (itd.).
6. N: - Ciekaw jestem, co Wam przyśniłoby się na tej wyspie? Narysujcie to na swoich kołach. Nie zapomnijcie przykleić ludzika, który wskaże miejsce bezludnej wyspy. Dzieci określają kierunki świata.
7. Po wykonaniu pracy dzieci opowiadają sobie nawzajem, co narysowały.

Opracowanie: Anna Lipka
Zespół Szkół Gminnych
w Baranowie
Szkoła Podstawowa

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5134


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.