![]() |
![]() |
Katalog Krystyna Materna Różne, Scenariusze Gdzie szukać dobroci - scenariusz zajęciaGdzie szukać dobrociW Miejskim Przedszkolu Nr 1 "BAJKA" w Szczytnie realizujemy program wychowawczy "Budowanie wartości". W naszych działaniach kierujemy się hasłem:"Dzieci potrzebują ciepła i wielkiej miłości żeby być ludźmi". Jedną z form realizacji tego programu był cykl zajęć otwartych dla rodziców we wszystkich grupach wiekowych. Chciałabym przedstawić scenariusz jednego z takich zajęć przeprowadzonego w grupie dzieci 5-letnich.. "Czy jesteśmy dobrzy dla innych" - inscenizowanie przez dzieci opowiadania J. Tajca "Jarzębinka" z narracją nauczycielki. Zabawy integrujące. Cel ogólny: Dziecko z rodzicem ustalą w jaki sposób mogą pomagać i komu. Cele operacyjne: dziecko potrafi: - Mówić miłe słowa innym oraz dziękować innym za te słowa. - Dostrzec potrzebę przeciwstawiania się przejawom samolubstwa i okrucieństwa, itp. - Zaśpiewać piosenkę i zatańczyć przy niej. - Ufnie podać rękę rodzicowi kolegi. - Śmiało powiedzieć swoją kwestię w przedstawieniu. - Określić jakie niebezpieczeństwa czyhają na niego ze strony nieznajomych. - Określić komu może pomóc, w jaki sposób i czego oczekuje od innych. - Wykonać z rodzicem "kwiatek dobroci". Metody pracy: - Podająca- wyjaśnienie, opis, opowiadanie. - Poszukująca- metoda problemowa. - Operatywna- ćwiczenia i praktyczne działanie. Formy pracy: - Zbiorowa jednolita - Indywidualna jednolita Środki dydaktyczne: - Kaseta magnetofonowa. - Stroje dla dzieci. - Opaski na głowy. - Kółeczka i kartki z naklejonymi łodyżkami. - Drzewko dobroci. - Serduszka z imionami dzieci. - Duże serce do informacji zwrotnej. Przebieg zajęcia: I. Wytworzenie sytuacji inspirującej zabawy integrujące dzieci i rodziców 1. Zaproszenie rodziców do zajęcia miejsc w kole przy swoim dziecku. 2. Dzieci śpiewają piosenkę "TY i ja" i tańczą razem z rodzicem w kółeczkach. 3. Proszę teraz o przekazanie sobie iskierki przyjaźni. Mówię słowa: Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg niech wróci do moich rąk i podaję rękę osobie stojącej po mojej prawej stronie. 4. Zaproszenie rodziców do zajęcia miejsc na krzesełkach. II. Określenie przedmiotu aktywności. 1. Zapraszam rodziców do obejrzenia przedstawienia "Jarzębinka" w wykonaniu moim i dzieci. 2. Nauczyciel jest narratorem, a dzieci wcielają się w role: Jarzębiny, Babci, Jarzębinki, Łabędzi, Wiewiórek, Burego Niedźwiedzia, Szarego Wilka, Morza, Góry, Jaskini, Drzew. Wszystkie dzieci biorą udział w przedstawieniu z wykorzystaniem rekwizytów. 3. Zabawa ruchowa z rodzicami przy piosence "Korale Pani Jesieni". Przy zwrotce dzieci z rodzicami maszerują para za parą, a przy refrenie uderzają rytmicznie o dłonie partnera. III. Wielokierunkowa aktywność edukacyjna. 1. Omówienie przedstawienia: - O kim opowiada nasze przedstawienie. - W jaki sposób Babcia pomogła Jarzębinie. - Jak Jarzębina odwdzięczyła się Babci. - O co Babcia prosiła Jarzębinkę przed wyjściem do lasu. - Czy Jarzębinka posłuchała Babci. - Co by mogło być gdyby Jarzębinka posłuchała Babci i nie wyszła do Szarego Wilka. - Czy wolno otwierać drzwi nieznajomym? Dlaczego. - Czy można iść z nieznajomym? Dlaczego. - Komu pomogła Jarzębinka. - W jaki sposób. - Jak zwierzęta odwdzięczyły się Jarzębince. 2. Dziecko siada z rodzicem i wspólnie słuchamy piosenki "Dobrze jest żyć" z bajki muzycznej "Bajka o łaciatym słoniu" wydanej przez Radio Plus. 3. Rozmowa wspólnie z rodzicami: - Komu powinniśmy pomagać. - Jak możemy pomagać innym. - Co mogą dać nam inni. 4. Zaproszenie dzieci i rodziców do stolików i poproszenie o wykonanie "kwiatków dobroci": na czerwonych kółkach piszemy "Komu pomagamy", na różowych kółkach piszemy "Jak pomagamy", a na żółtych kółkach "Czego oczekujemy od innych". Doklejamy te kółka do łodyżki tworząc kwiatek. Przyczepiamy kartki do firanek. 5. Wspólnie z rodzicami zabawa przy piosence "Duszki leśne" 6. Powieszenie "drzewka dobroci". Wytłumaczenie wszystkim, że na drzewku będziemy wieszać serduszka z imionami dzieci, które zrobiły dobry uczynek. 7. Ponieważ dzisiaj wszystkie dzieci pięknie wzięły udział w przedstawieniu dla rodziców, dlatego każde dziecko będzie mogło powiesić na naszym drzewku serduszko ze swoim imieniem. Pomoc rodziców w wieszaniu serduszek. IV. Podsumowanie i ewaluacja zajęć. - Proszę dokończyć zdanie: "Od dzisiaj będę....." - Proszę przed wyjściem napisać na sercu co się Państwu najbardziej podobało na zajęciu. V. Zakończenie zajęć, wspólne pożegnanie. - Wspólnie z rodzicami śpiewamy piosenkę, którą dzieci miały nauczyć rodziców: "Jak dobrze być razem, za ręce trzymać się i wszystkim dobrze życzyć i w zgodzie bawić się". - Rozmowa z rodzicami na temat zorganizowania akcji pomocy dzieciom z Domu Dziecka w zakresie zaopatrzenia w ubrania, przybory szkolne, kosmetyki, itp. wg możliwości poszczególnych rodzin. - Pożegnanie rodziców i poproszenie o wpisanie informacji zwrotnej. Rodzice bardzo miło przyjęli propozycję pomocy dla Domu Dziecka. W informacji zwrotnej rodzice wyrazili ogromne zadowolenie z uczestnictwa w zajęciu i możliwości zabawy ze swoimi pociechami. Natomiast dzieci były bardzo dumne z możliwości sprawienia rodzicom niespodzianki i otrzymania swojego serduszka na "drzewku dobroci".
Opracowanie: Krystyna Materna Wyświetleń: 4529
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |