Katalog

Anna Lipka
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Dokarmianie ptaków - scenariusz projektu

- n +

Scenariusz projektu "Dokarmianie ptaków"

Edukacja zintegrowana kl. II

I. Zainicjowanie projektu
Burza mózgów na temat "W jaki sposób moglibyśmy zaświadczyć, że jesteśmy przyjaciółmi przyrody?"
(np.: inscenizacja o tematyce ekologicznej, konkurs wiedzy ekologicznej, wystawa prac plastycznych, wykonanie zielnika roślin, dokarmianie ptaków zimą, wycieczka do ekologicznego gospodarstwa rolnego, konkurs recytatorski, uporządkowanie terenu wokół szkoły, zasadzenie drzewek przy szkole.)

II. Analiza propozycji projektów
1.Ustalenie spraw formalnych. W jaki sposób podejmujemy decyzje?(Uczestnicy proponują rozważenie każdej inicjatywy, z podaniem wszelkich "za i przeciw" - każdy ma prawo zabrać głos)
2. Podsumowanie dyskusji. Głosowanie. Która z inicjatyw uzyska największą ilość głosów, ta zostaje wybrana do realizacji.
(Wybrano projekt "Dokarmianie ptaków zimą.")

III. Opracowanie planu projektu
1. Co jest do zrobienia?
Uzyskanie fachowych informacji o dokarmianiu ptaków: co ptaki jedzą, kiedy należy je dokarmiać?
2. Co może przeszkadzać w osiągnięciu celu?
Pogoda - jeśli nie będzie mrozu i śniegu, ptaki poradzą sobie same - Noe trzeba ich dokarmiać.
3. Jakie środki, materiały, narzędzia będą potrzebne?
Karmniki, pokarm dla ptaków.
4. Jaką postać przybierze produkt końcowy?
W czasie zimy dokarmiamy ptaki przy naszej szkole.
5. Ile czasu przeznaczymy na realizację projektu?
Dwa tygodnie przygotowanie projektu, około dwa miesiące realizacja projektu.
6. Na czyją pomoc można będzie liczyć?
Rodzice (pomoc przy wykonaniu karmników), pan woźny (pomoc w zawieszeniu karmników).
7. Jakie nadzieje i oczekiwania łączą z projektem poszczególni uczestnicy?
(np.: więcej ptaków przetrwa zimę, zdobędziemy sympatię ptaków, ptaki zaprzyjaźnią się z nami i na drugi rok przylecą ze swoimi dziećmi, nauczymy się dokarmiać ptaki, nauczymy się pracować systematycznie, nauczymy się zgodnej pracy w grupie).

Przydział zadań
a) przydział zadań do przygotowania projektu
(Uczestnicy zgłaszają się do wykonania poszczególnych zadań, powstają grupy o różnej ilości członków).
Gr.1. Zorganizowanie spotkania klasowego z panem leśniczym.
Gr.2. Wykonanie karmników.
Gr.3. Zgromadzenie pożywienia dla ptaków.
Gr.4. Wybór miejsca i zawieszenie karmników.
(2 karmniki zawieszone na drzewach niskich w pobliżu szkoły, 2 karmniki umieszczone na parapetach okiennych klasy IIa i IIIa).
b) podział grup do realizacji projektu.
Powstają 4 równe grupy. Zdaniem każdej grupy jest systematyczne dokarmianie ptaków przez około dwa miesiące (styczeń, luty): sypanie pożywienia do karmników, zawieszanie gotowych pojemników z karmą na drzewach, zawieszani słoninki, suchych gron jarzębiny na gałęziach, czyszczenie karmników, sprzątanie zabrudzonych ptasimi odchodami miejsc pod drzewami, obserwowanie ptaków.

IV. Wykonanie projektu.
Grupy wykonują wcześniej opracowany plan działania.

V. Ukończenie projektu
Zabezpieczenie karmników, uporządkowanie terenu. Spotkanie podsumowujące wszystkich drużyn.
1. Liderzy wypowiadają się, jak przebiegła realizacja projektu.
2. każdy z uczestników otrzymuje "termometr satysfakcji", na którym zaznacza, na ile był zadowolony w czasie realizacji projektu.
3. Rozmowa w kręgu. Dzielenie się wrażeniami: co mi się podobało, co ciekawego, niezwykłego wydarzyło się, co należałoby zmienić, czego dowiedzieliśmy się o życiu ptaków?
4. Głosowanie: Czy warto byłoby zorganizować dokarmianie ptaków w następną zimę?

Punkty stałe:

a) Czas dla drużyn
Raz w tygodniu ok. 20-30min. Organizujemy "czas dla drużyn". Liderzy zdają sprawę z przebiegu realizacji projektu. Grupy dzielą się doświadczeniami. Wspólnie omawiamy występujące trudności, podsumowujemy uzyskane wyniki, omawiamy kolejne etapy pracy

b) Metainterakcje
Każda grupa posiada tekturowy "karmnik" z napisem "co mi potrzeba?", do którego członkowie mogą wrzucać zapisane na kartkach uwagi np. na temat: co przeszkadza mi w realizacji projektu, z czego nie jestem zadowolony w pracy grupowej. Co chciałbym zmienić w dalszej współpracy lub realizacji projektu?
Podczas spotkań "czas dla drużyn" grupy odczytują uwagi z "karmników" - dyskutują nad nimi. Sytuacje sporne rozstrzyga nauczyciel.

Opracowanie: Anna Lipka
Zespół Szkół Gminnych
w Baranowie
Szkoła Podstawowa

Wyświetleń: 3119


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.