Katalog

Lukrecja Borowicz
Język polski, Scenariusze

Wprowadzenie litery "b" na wyrazie bóbr metodą "Dobry start w klasie pierwszej"

- n +

Wprowadzenie litery "b" na wyrazie bobry metodą "Dobry start"

KONSPEKT LEKCJI WPROWADZAJĄCEJ LITERĘ "B" METODĄ DOBRY START W KLASIE PIERWSZEJ

Cele lekcji:
- poznanie litery "b" pisanej;
- doskonalenie umiejętności czytania wyrazów z literą "b";
- doskonalenie umiejętności dzielenia wyrazów na litery, głoski i sylaby;
- wdrażanie do poprawnego i estetycznego pisania liter, wyrazów;
- bogacenie czynnego słownika dziecka

Cele wychowawcze:
- wdrażanie do dyscypliny w czasie zajęć;
- zachęcanie do aktywności na lekcji;
- wdrażanie dzieci do odpowiadania na pytania całym zdaniem.

Cele operacyjne:
a) uczeń zna; głoskę i literę "b" i jej obraz graficzny;
b) uczeń potrafi: zapisać poprawnie literę "b" w liniaturze, czytać sylaby i wyrazy z litera "b"; rozpoznać literę i głoskę "b" w sylabach i wyrazach; dzielić wyrazy na głoski i litery i sylaby;
c) uczeń wie: jaki tryb życia prowadzą bobry; jak poprawnie zapisać wyraz bóbr

Metody: pogadanka, praca z tekstem, pokaz, zabawy ruchowe, metoda dobry start.

Środki dydaktyczne: karta pracy z ćwiczeniami, plansza przedstawiająca bobry. w żeremiach, tekst piosenki "Bobry", zagadka, taśma audio z melodia piosenki, plansze z rytmem piosenki, plansza z. wzorem ruchowym rytmu.

Formy pracy: indywidualna i zbiorowa.
................................................................................

Przebieg lekcji
1. Ćwiczenia orientacyjno- porządkowe.
Sprawdzenie orientacji dzieci w schemacie własnego ciała.
Uczniowie stoją w parach, twarzami do siebie i witają się kolejno; prawymi kolanami, lewymi stopami, prawymi łokciami.
2. Ćwiczenia kształcące orientację w schemacie ciała i w przestrzeni.
Uczniowie stają w parach, twarzami do siebie i wykonują ćwiczenia podawane przez nauczyciela:
- prawą ręką dotknij lewego ucha kolegi;
- lewą ręka dotknij swego lewego kolana;
- przywitajcie się prawymi rękami;
- przywitajcie się lewymi rękami;
- stań na lewej nodze i pomachaj koledze prawa ręką.
- sprawdź czy sięgniesz lewym uchem do prawego kolana.
3. Nauczyciel poleca usiąść dzieciom i uważnie posłuchać zagadki.
Tekst zagadki:
Sam buduje sobie domek
drzewo tnąc zębami.
Świetnie pływa.
Umie robić most na rzece i tamy. (Bóbr)
4. Nauczyciel, po rozwiązaniu przez uczniów zagadki, zawiesza na tablicy ilustracje przedstawiającą bobry tnące drzewa i bobry w żeremiach. Zadaje pytania związane z zagadką: w jaki sposób bobry budują sobie dom?
5. Nauczyciel poleca wysłuchać piosenki o bobrach i spróbować odpowiedzieć na pytanie: dlaczego bobry nie boją się zimna?

Tekst piosenki:

Spotkały się bobry:
- Dzień dobry! - Dzień dobry!
- Co słychać, mój bobrze?
- Dziękuję, bardzo dobrze.

Nie boję się przymrozków,
mam futro bobrowe,
na brzuszku bardzo gęste
i całe jest brązowe.

6. Nauczyciel proponuje podpisanie 2 obrazków przy pomocy znanych dzieciom liter.

Zwraca uczniom uwagę na zapis bóbr, pisany przez "ó" i wyjaśnia zasadę. pisowni: wymiana "ó" na "o".
7. Układanie przez uczniów wyrazów (synteza) z liter wypowiadanych przez. nauczyciela: b- ó- b- r, b- u- ł- k- a, b- a- l- o- n.
8. Ćwiczenia w rozpoznawaniu wyrazów z głoską "b" i reagowanie na usły-. szaną literę w ustalony sposób (podniesienie prawej ręki): bób, bąk, pąk, półka, bułka, park, próg..
9. Ćwiczenia ruchowe. Nauczyciel poleca naśladować ruchy bobra, który wyszedł z wody i strząsa ją z futra (kolejno z każdej ręki i nóg; wspina się na. drzewo i obgryza je).
10. Ćwiczenia ruchowo- słuchowe usprawniające motorykę dużą.
a) Nauczyciel poleca dzieciom stanąć dwójkami i podać sobie prawe dłonie,. lewymi rękami chwycić swoje prawe kciuki.
Dzieci śpiewając piosenkę "Bobry", naśladują ruchy, jakie wykonuje drwal,. podczas cięcia drewna piłą.
b) Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi 3 woreczki. i poleca uderzać pięścią, potem brzegiem prawej i lewej dłoni, następnie palcami) w woreczki zgodnie z rytmem piosenki "Bobry".
(ćwiczenie wykonują kolejno jedną i drugą ręką);
c) W pozycji stojącej dzieci zgodnie z rytmem piosenki przerzucają woreczek.. nad głową z lewej do prawej ręki.
11. Ćwiczenia ruchowo- słuchowo- wzrokowe.
Nauczyciel demonstruje literę "b" i omawia wraz z dziećmi jej wygląd i. kształt. Następnie nauczyciel prezentuje znaną dzieciom literę "d" i omawia z dziećmi różnice w kształtach tych liter.
12. Uczenie się pisania litery "b" (polisensoryczne)
Każdy uczeń otrzymuje kartkę z literą "b" (A 4). Nauczyciel demonstruje.. sposób wodzenia palcem po wzorze litery i śpiewa przy tym piosenkę (bez podkładu muzycznego). Uczniowie powtarzają ćwiczenie, potem piszą literę "b' grubym mazakiem na kartce z bloku rysunkowego i w końcu ołówkiem lub długopisem w zeszycie (całe ćwiczenie wykonują nucąc poznaną piosenkę" Bobry ")
13. Ćwiczenia utrwalające literę" b "na karcie pracy.
- pisanie litery w liniaturze po śladzie;
- uzupełnianie podpisów pod obrazkami literą" b "(ku.....ek,.... ukiet, itp.);
- zamalowywanie litery" b "wśród innych liter (np. d,g,p,k,g).
14. Część końcowa.
Ćwiczenia w pisaniu sylab i wyrazów z litera" b ". Układanie zdań z wyrazem " bobry "i" bóbr "
15. Zabawa: nauczyciel wybiera do zabawy kilkoro dzieci, które ustawiają się w rzędzie. Uczestnicy mogą używać tylko wyrazów z literą" b ".
Dziecko 1. Ciocia Agata wyjeżdża za granicę i zabiera ze sobą torbę.
Dziecko 2. Ciocia Agata wyjeżdża za granicę i zabiera ze sobą torbę i buty.
Dziecko 3. Ciocia Agata wyjeżdża za granicę i zabiera ze sobą torbę, buty i bat.
Dziecko 4. Ciocia Agata................itd.

W opracowaniu scenariusza wykorzystano piosenkę i zagadkę zawarte w opracowaniu M. Bogdanowicz, M.Barańskiej, E.Jakackiej" Od piosenki do literki ", Wyd." Fokus, Gdańsk 1998

Opracowanie: mgr Lukrecja Borowicz -
nauczycielka nauczania zintegrowanego
w Zespole Szkół w Osiu

Wyświetleń: 18617


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.