Katalog Lukrecja Borowicz Język polski, Scenariusze Wprowadzenie litery "b" na wyrazie bóbr metodą "Dobry start w klasie pierwszej"Wprowadzenie litery "b" na wyrazie bobry metodą "Dobry start"KONSPEKT LEKCJI WPROWADZAJĄCEJ LITERĘ "B" METODĄ DOBRY START W KLASIE PIERWSZEJCele lekcji: - poznanie litery "b" pisanej; - doskonalenie umiejętności czytania wyrazów z literą "b"; - doskonalenie umiejętności dzielenia wyrazów na litery, głoski i sylaby; - wdrażanie do poprawnego i estetycznego pisania liter, wyrazów; - bogacenie czynnego słownika dziecka Cele wychowawcze: - wdrażanie do dyscypliny w czasie zajęć; - zachęcanie do aktywności na lekcji; - wdrażanie dzieci do odpowiadania na pytania całym zdaniem. Cele operacyjne: a) uczeń zna; głoskę i literę "b" i jej obraz graficzny; b) uczeń potrafi: zapisać poprawnie literę "b" w liniaturze, czytać sylaby i wyrazy z litera "b"; rozpoznać literę i głoskę "b" w sylabach i wyrazach; dzielić wyrazy na głoski i litery i sylaby; c) uczeń wie: jaki tryb życia prowadzą bobry; jak poprawnie zapisać wyraz bóbr Metody: pogadanka, praca z tekstem, pokaz, zabawy ruchowe, metoda dobry start. Środki dydaktyczne: karta pracy z ćwiczeniami, plansza przedstawiająca bobry. w żeremiach, tekst piosenki "Bobry", zagadka, taśma audio z melodia piosenki, plansze z rytmem piosenki, plansza z. wzorem ruchowym rytmu. Formy pracy: indywidualna i zbiorowa. ................................................................................ Przebieg lekcji 1. Ćwiczenia orientacyjno- porządkowe. Sprawdzenie orientacji dzieci w schemacie własnego ciała. Uczniowie stoją w parach, twarzami do siebie i witają się kolejno; prawymi kolanami, lewymi stopami, prawymi łokciami. 2. Ćwiczenia kształcące orientację w schemacie ciała i w przestrzeni. Uczniowie stają w parach, twarzami do siebie i wykonują ćwiczenia podawane przez nauczyciela: - prawą ręką dotknij lewego ucha kolegi; - lewą ręka dotknij swego lewego kolana; - przywitajcie się prawymi rękami; - przywitajcie się lewymi rękami; - stań na lewej nodze i pomachaj koledze prawa ręką. - sprawdź czy sięgniesz lewym uchem do prawego kolana. 3. Nauczyciel poleca usiąść dzieciom i uważnie posłuchać zagadki. Tekst zagadki:
5. Nauczyciel poleca wysłuchać piosenki o bobrach i spróbować odpowiedzieć na pytanie: dlaczego bobry nie boją się zimna?
Zwraca uczniom uwagę na zapis bóbr, pisany przez "ó" i wyjaśnia zasadę. pisowni: wymiana "ó" na "o". 7. Układanie przez uczniów wyrazów (synteza) z liter wypowiadanych przez. nauczyciela: b- ó- b- r, b- u- ł- k- a, b- a- l- o- n. 8. Ćwiczenia w rozpoznawaniu wyrazów z głoską "b" i reagowanie na usły-. szaną literę w ustalony sposób (podniesienie prawej ręki): bób, bąk, pąk, półka, bułka, park, próg.. 9. Ćwiczenia ruchowe. Nauczyciel poleca naśladować ruchy bobra, który wyszedł z wody i strząsa ją z futra (kolejno z każdej ręki i nóg; wspina się na. drzewo i obgryza je). 10. Ćwiczenia ruchowo- słuchowe usprawniające motorykę dużą. a) Nauczyciel poleca dzieciom stanąć dwójkami i podać sobie prawe dłonie,. lewymi rękami chwycić swoje prawe kciuki. Dzieci śpiewając piosenkę "Bobry", naśladują ruchy, jakie wykonuje drwal,. podczas cięcia drewna piłą. b) Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi 3 woreczki. i poleca uderzać pięścią, potem brzegiem prawej i lewej dłoni, następnie palcami) w woreczki zgodnie z rytmem piosenki "Bobry". (ćwiczenie wykonują kolejno jedną i drugą ręką); c) W pozycji stojącej dzieci zgodnie z rytmem piosenki przerzucają woreczek.. nad głową z lewej do prawej ręki. 11. Ćwiczenia ruchowo- słuchowo- wzrokowe. Nauczyciel demonstruje literę "b" i omawia wraz z dziećmi jej wygląd i. kształt. Następnie nauczyciel prezentuje znaną dzieciom literę "d" i omawia z dziećmi różnice w kształtach tych liter. 12. Uczenie się pisania litery "b" (polisensoryczne) Każdy uczeń otrzymuje kartkę z literą "b" (A 4). Nauczyciel demonstruje.. sposób wodzenia palcem po wzorze litery i śpiewa przy tym piosenkę (bez podkładu muzycznego). Uczniowie powtarzają ćwiczenie, potem piszą literę "b' grubym mazakiem na kartce z bloku rysunkowego i w końcu ołówkiem lub długopisem w zeszycie (całe ćwiczenie wykonują nucąc poznaną piosenkę" Bobry ") 13. Ćwiczenia utrwalające literę" b "na karcie pracy. - pisanie litery w liniaturze po śladzie; - uzupełnianie podpisów pod obrazkami literą" b "(ku.....ek,.... ukiet, itp.); - zamalowywanie litery" b "wśród innych liter (np. d,g,p,k,g). 14. Część końcowa. Ćwiczenia w pisaniu sylab i wyrazów z litera" b ". Układanie zdań z wyrazem " bobry "i" bóbr " 15. Zabawa: nauczyciel wybiera do zabawy kilkoro dzieci, które ustawiają się w rzędzie. Uczestnicy mogą używać tylko wyrazów z literą" b ". Dziecko 1. Ciocia Agata wyjeżdża za granicę i zabiera ze sobą torbę. Dziecko 2. Ciocia Agata wyjeżdża za granicę i zabiera ze sobą torbę i buty. Dziecko 3. Ciocia Agata wyjeżdża za granicę i zabiera ze sobą torbę, buty i bat. Dziecko 4. Ciocia Agata................itd. W opracowaniu scenariusza wykorzystano piosenkę i zagadkę zawarte w opracowaniu M. Bogdanowicz, M.Barańskiej, E.Jakackiej" Od piosenki do literki ", Wyd." Fokus, Gdańsk 1998
Opracowanie: mgr Lukrecja Borowicz - Wyświetleń: 18617
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |