Katalog

Jolanta Wojtasiak
Różne, Scenariusze

W domu na co dzień i od święta - sposoby oświetlania mieszkań dawniej a dziś

- n +

Sposoby oświetlania mieszkań dawniej a dziś

W DOMU NA CO DZIEŃ I OD ŚWIĘTA
Scenariusz zajęć

Cele główne: dziecko pozna różne sposoby oświetlania mieszkań,
uporządkuje i rozszerzy wiadomości na temat oświetlania mieszkań, potrafi wytłumaczyć pojęcia dotyczące różnych sposobów oświetlania, np. łuczywo, kaganek , lampa naftowa.

Środki dydaktyczne: łuczywo, kaganki, lampy naftowe, żarówki.

Przebieg zajęcia:

Część I
1. Dzieci podzielone na grupy wchodzą do zaciemnionej sali. Każda grupa zajmuje miejsce przy oddzielnym stoliku, na którym znajdują się następujące przedmioty: kamyki do krzesania ognia, łuczywo, kaganek, świeca, lampa naftowa a ponadto zapałki, igły, nici, czasopismo.
2. Słuchanie fragmentu opowiadania ilustrowanego obrazkami W. Wasilewskiej "W pierwotnej puszczy".

Część II
3. Opowieść nauczycielki o dawnych czasach. Dzieci pod wpływem opowiadania ilustrowali jego treść zapalaniem coraz to nowych źródeł światła. Najpierw dzieci próbowały wykrzesać ogień jak pradawny człowiek. Dla dzieci było to ciekawe zajęcie, które dostarczyło materiału do wyobraźni.
4. Nauczycielka wyjaśnia, że pradawni ludzie bardzo ogień szanowali i podtrzymywali, żeby nie zgasło. Ogień był źródłem ciepła i światła. Nauczycielka opowiada dalej, że do oświetlenia używano płonących gałęzi, które można było przenosić oraz umieszczać w specjalnych uchwytach. Tego rodzaju źródło światła nazywano łuczywem.
5. Nauczycielka zapala łuczywo. Dzieci obserwują płomień i ulatniający się dym i próbują w świetle łuczywa nawlekać igłę. Dzieci zauważają, że światło mruga i jest za słabe, aby można było przy nim pracować. Nauczycielka instruuje dzieci na temat obchodzenia się z ogniem.
6. Zapalono kaganki. Dzieci znów obserwowały ogień i próbowały nawlec igłę.
7. Te same czynności powtórzono przy świecach i lampach naftowych. Najbardziej spodobała się dzieciom lampa naftowa, każdy chciał ją dotknąć, podkręcić, zapalić.
8. Następnie zapalono żarówki. Na pytania nauczycielki: które światło najlepiej oświetla pomieszczenie, dzieci odpowiedziały, że żarówka.

Część III
9. Porównywanie omawianych źródeł światła i szukanie odpowiedzi na pytanie: które z poznanych źródeł światła jest najlepsze i najwygodniejsze (ilustracje przedstawiające źródła światła).
10. Wyciąganie wniosków przez dzieci. Dzieci stwierdziły, że każdy następny sposób oświetlenia był lepszy od poprzedniego.
 

Opracowanie: Jolanta Wojtasiak

Wyświetleń: 3589


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.