![]() |
![]() |
Katalog Anna Łasińska Zajęcia zintegrowane, Artykuły O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniuO dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniuW literaturze światowej spotykamy różne definicje dysleksji rozwojowej. Definicje, które można by nazwać "pedagogicznymi", zawierają określenie rodzaju trudności w nauce lub warunków ich powstawania. Druga grupa definicji to definicje "psychologiczne" określające etiologię patomechanizmy trudności w czytaniu i pisaniu.Światowa Federacja Neurologów w 1968 r. Przyjęła jako obowiązującą następującą definicję: Specyficzna rozwojowa dysleksja to zaburzenia manifestujące się trudnościami w nauce czytania, mimo stosowania obowiązujących metod nauczania, normalnej inteligencji i sprzyjających warunków społeczno - kulturowych. Jest spowodowana zaburzeniami podstawowych funkcji poznawczych, co często uwarunkowane jest konstytucjonalnie. Nie istnieje jedna przyczyna dysleksji, dlatego mówi się o wieloprzyczynowości specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Nie oznacza to, że dysleksja jest chorobą. Przyjmuje się, że jest ona skutkiem działania niekorzystnych czynników na centralny układ nerwowy, co powoduje gorsze jego funkcjonowanie w niektórych zakresach. Podstawą rozpoznania dysleksji są symptomy zaburzeń. M. Critchley opierając się na literaturze podaje następujące kryteria: - Utrzymywanie się trudności w czytaniu aż do okresu dojrzałości. - Specyficzne rodzaje błędów w czytaniu i pisaniu. - Rodzinne występowanie tych trudności. - Częstsze występowanie ich u chłopców. - Częste zaburzenia rozpoznawania symboli. - Niepowodzenia w nauce czytania przy użyciu konwencjonalnych metod nauczania. - Niepowodzenia mimo prawidłowej motywacji i inteligencji. M. Welchman podaje, że o dysleksję podejrzewa się osoby, które pomimo inteligencji, wykazują z niektórych objawów: - Opóźnienie w nauce czytania i pisania. - Rażące trudności z opanowaniem poprawnej pisowni. - Rażące trudności przyporządkowania dźwięków mowy do symboli graficznych (np. głosek do liter). - Trudności w ustawianiu symboli w logicznej kolejności (np. liter w alfabecie). - Trudności w nauczeniu się działań matematycznych takich jak tabliczka mnożenia. - Trudności w nazywaniu (np. przypomnienie sobie nazw, terminów). - Niepewność z zapamiętywaniem i organizacją materiału. - Symptomatologia zmienia się wraz z wiekiem. W różnym wieku pojawiają się lub nasilają nieco inne objawy zaburzeń rozwoju psychoruchowego i związana z nim przejawy trudności w czytaniu i pisaniu. Przed wstąpieniem dziecka do szkoły i na początku nauki szkolnej można zaobserwować kilka następujących symptomów: - Trudności w zapinaniu guzików, sznurowania butów. - Trudności w stosowaniu zaimków (np. przed- za). - Trudności z zapamiętywaniem i wypełnianiem więcej niż jednego polecenia. - Opóźnienia w rozwoju mowy. - Trudności z przypomnieniem sobie nazw przedmiotów. - Mylenie nazw kierunków (np. prawa-lewa). - Oburęczność. - Trudności w nauce pisania (np. zwierciadlane odwracanie liter). - Trudności z zapamiętywaniem materiału występującego w formie serii (np. dni tygodnia, nazwy miesięcy). - Trudności w pamiętaniu aktualnej daty. Wiele z tych symptomów może przetrwać do okresu szkolnego i występować w połączeniu z trudnościami w czytaniu i pisaniu w młodszym wieku szkolnym. Jednym ze wskaźników odróżniających specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, zwanych dysleksja od trudności jakie ma każde dziecko zaczynające naukę czytania i pisania jest czas potrzebny do opanowania tych umiejętności. Uczeń powinien do końca klasy III opanować czytanie w takim stopniu, aby nie tylko było ono płynne, ale żeby stało się dla dziecka narzędziem uczenia się innych przedmiotów, dawało przyjemność lektury książek z wyboru. Ten poziom opanowania czytania nazywany "czytaniem społecznie użytecznym" co oznacza, że umożliwia ono dziecku komunikację społeczną za pomocą czytania i pisania. Dzieci dyslektyczne w klasie IV albo nadal nie umieją czytać, albo nadal pozostają na etapie elementarnego czytania. Istnienie dysleksji potwierdza diagnoza wielospecjalistyczna.
Opracowanie: Anna Łasińska Wyświetleń: 534
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |