Tytuł
Damian Łęszczak
- nauczyciel techniki, historii i społeczeństwa
Szkoła Podstawowa im. B. Malinowskiego
Chmielinko 55, 64-310 Lwówek
Wykorzystanie komputera oraz programu multimedialnego na technice / ścieżce wychowania komunikacyjnego
Praca nauczyciela bez pomocy komputera i technologii medialnej, zwłaszcza na lekcjach techniki, nawet w szkole podstawowej przestała być lekka, łatwa i przyjemna, a dla ucznia atrakcyjna.
W dobie powszechnej komputeryzacji, erze Internetu nienadążanie za nowinkami oznacza pozostawanie w tyle, a w konsekwencji uwstecznianie się.
Poza Internetem, symbolem naszych czasów stały się multimedia, programy multimedialne.
Dzięki małemu krążkowi, zawierającemu niewyobrażalną ilość informacji słownych, graficznych, dźwiękowych, nauka stała się atrakcyjniejsza i bardziej przyswajalna. Obecnie prawie każdą jednostkę metodyczną można wesprzeć programem multimedialnym. Korzystanie chociażby z encyklopedii, skondensowanej na dysku, staje się bardziej twórcze niż tradycyjne poszukiwanie haseł.
Racjonalnie zorganizowany proces, wsparty programami multimedialnymi na technice, w ramach której realizowana jest ścieżka wychowania komunikacyjnego, przyczynia się do podniesienia efektywności i przyswajalności tych procesów.
Realizacja przeze mnie zajęć w szkole podstawowej z zakresu wychowania komunikacyjnego potwierdza to.
Przedmiot: technika / ścieżka komunikacyjna
Klasa: IV
Temat lekcji: Znaki drogowe i ich podział. Wykorzystanie komputera i programu multimedialnego na lekcji techniki / ścieżki wychowania komunikacyjnego
Czas: 180 min. ( ze względu na braki sprzętowe - 3 stanowiska komputerowe; w przypadku 10 stanowisk i sieci 90 min.)
Pomoce dydaktyczne: plansze ze znakami, stanowiska komputerowe, program multimedialny "Przepisy Ruchu Drogowego"
Cele ogólne zajęć:
- stosowanie się uczniów - uczestników ruchu drogowego do przepisów
- przyswojenie umiejętności posługiwania się programem graficznym, edytorem tekstu, programem multimedialnym
Cele operacyjne zajęć:
- uczeń zdefiniuje podstawowe znaki drogowe
- wymieni grupy znaków drogowych
- umiejscowi znaki drogowe w swojej miejscowości
- wyjaśni znaczenie znaków
- określi sposób zachowania się uczestnika ruchu przed poszczególnymi znakami
- określi miejsce(a), w którym powinien być określony znak
- pozna pasek narzędzi edytora graficznego PAINT
- narysuje proste figury geometryczne (znaki drogowe) w PAINCIE
- wstawi rysunek do tekstu
- uruchomi program multimedialny na CD
- przyswajanie konieczności stosowania się do przepisów ruch drogowego
Przebieg lekcji
I część - 90 min.
1. Wycieczka klasowa wokół szkoły i po najbliższej okolicy
- Uczniowie szkicują na kartkach napotkane znaki; zaznaczają układ kolorów, kształt
2. Ustalenie i opis w klasie napotkanych znaków, określenie miejsca, w którym się znajdują
3. Analiza plansz ze znakami drogowymi; podział znaków na podstawowe grupy
- Uczniowie przypisują napotkane znaki do poszczególnych grup
4. Podają ( z uzasadnieniem) miejsce, w którym powinien stać wskazany przez nich znak
II część - 90 min.
1. Uczniowie uruchamiają program multimedialny na CD "Przepisy Ruchu Drogowego"
- W przypadku posiadania sieci, uczniowie sami określają zawarte w programie znaki, przy jej braku, dzielą się na 3-osobowe grupy, które rozwiązują test dotyczący znaków drogowych
2. Uczniowie wybierają znaki drogowe, które wykonują w PAINCIE
- Praca odbywa się w grupach (max. 3-osobowych)- przy braku sieci
- Uczniowie, którzy nie wykonują znaków, poznają szczegóły programu multimedialnego (także w grupach)
3. Uczniowie zapisują wykonane prace w specjalnym katalogu, nadają nazwy swoim plikom
4. Ocena najciekawszych prac
5. Zapowiedź konkursu na projekt najciekawszego znaku drogowego, który zostanie wykonany na następnych zajęciach.
Zakończenie:
Uczniowie do symbolicznej walizki wpisują te treści, które się im podobały, do kosza te, które uważają za nieprzydatne