Katalog

Katarzyna Longa
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Jak pomóc dziecku w odrabianiu lekcji

- n +

Jak pomóc dziecku w odrabianiu lekcji

1. Do systematycznej pracy i odrabiania lekcji należy dziecko wdrażać od samego początku, od pierwszego dnia nauki.
2. Trzeba uzgodnić miejsce i porę odrabiania lekcji.
3. Wszyscy domownicy powinni się do tej umowy dostosować.
4. Niedopuszczalne jest przerywanie dziecku pracy, dlatego, że musi załatwić jakiś sprawunek.
5. Wprowadzić zwyczaj dokładnego zapisywania lekcji.
6. Stale kontrolować czy polecenie nasze jest dokładnie wykonane.
7. Dzieci mało zdolne powinny lekcje odrabiać "na zapas" to znaczy w dniu kiedy zostały one zadane.
8. Pracę należy rozłożyć równomiernie, dwa razy powtórzyć ten sam materiał, a przy słabej pamięci parę razy, zrobić dwie godziny przerwy i utrwalić.
9. Dzieciom mało zdolnym każdy materiał należy dokładnie wytłumaczyć, sprawdzić stopień zrozumienia, poprawić błędy, przypomnieć co zapomniało.
10. Jeżeli nie znamy materiału szkolnego i nie mamy cierpliwości dla własnego dziecka nie zabierajmy się do pomocy, bo nic dobrego z takiej pomocy nie wyjdzie.
11. Nigdy i pod żadnym warunkiem nie wyręczaj dziecka w odrabianiu zadań.
12. Rodzice nie powinni:
- Uczyć na pamięć tekstów z elementarza,
- Uczyć pisania nowych liter i wyrazów nie wprowadzonych jeszcze przez nauczyciela,
- Zmuszać dziecko do przepisywania całych stron z elementarza,
- Polecać dziecku, aby mechanicznie wyliczało "słupki",
- Jeśli dziecko ma trudności w nauce nie należy krzyczeć, karać fizycznie ani zadawać "za karę".

Należy pamiętać, że dziecko nie może się zabierać do lekcji bezpośrednio po powrocie ze szkoły.
- Nie należy odrabiać lekcji zaraz po jedzeniu.
- Uczniowie klas starszych nie powinni odrabiać lekcji jednym ciągiem. Konieczne są przerwy, w czasie których należy przejść się po pokoju lub pobiegać, a także wykonać lekkie ćwiczenia gimnastyczne, pozwolić wypocząć oczom:
* głęboko oddychać (8 głębokich oddechów i wydechów minimum),
* przetrzeć twarz i szyję wodą o temperaturze pokojowej,
* zjeść kawałek cukru (żucie i podrażnienie smaku przeciwdziała uczuciu zmęczenia)
- W klasach niższych przeznaczamy dla dziecka 10 godzin snu, w klasach wyższych 9 godzin.
- Po odrobieniu lekcji pożądany jest krótki na świeżym powietrzu.
- Pokój, w którym śpi dziecko powinien być dobrze przewietrzony.
- Przyjmowanie pokarmów powinno odbywać się o tej samej porze.
- W pokarmach powinno znajdować się dużo witamin, które są m.in. w cebuli, czosnku, rzodkiewkach, marchwi, soku z pomidorów i kapusty kiszonej (zawiera też dużo soli wapiennych niezbędnych do odżywiania systemu nerwowego).

Dlaczego dzieci uczą się źle

- Bo straciły wiarę we własne siły,
- Spotykają się przeważnie z kpinami i krytyką kolegów, rodziców, nauczycieli,
- Są nieustannie w różny sposób karane,
- Nikt nie zauważa ich wysiłków i nie ocenia pozytywnie,
- Nie odnoszą sukcesów, których tak bardzo pragną,
- Mają poczucie niskiej wartości,
- Są zastraszone, onieśmielone,
- Nie nadążają za zbyt szybkim tempem pracy,
- Cierpią na różnorodne choroby somatyczne, nerwicę.

Jeżeli dziecko uczy się źle musimy wiedzieć:

1. Czy jest zupełnie zdrowe i zdolne,
2. Czy jest dobrze wychowane i nie popełniamy żadnych błędów wychowawczych,
3. Czy nie poszło zbyt wcześnie do szkoły,
4. Czy nie odbieramy mu wiary we własne siły,
5. Czy ma odpowiedni kącik i przybory do nauki,
6. Czy prowadzi odpowiedni tryb życia.

JEŻELI WASZE DZIECKO MA TRUDNOŚCI W NAUCE:

- Nie każcie go za złe oceny,
- Nie stawiajcie mu za wzór dzieci, które są najlepszymi uczniami,
- Nie wyręczajcie go w odrabianiu lekcji,

Jeżeli naprawdę chcecie skutecznie pomóc swojemu dziecku, poznajcie najpierw przyczyny jego trudności. Mogą to być:
- Braki w ogólnym rozwoju (opóźniony rozwój myślenia, mowy, mały zakres wiadomości, słaba pamięć, obniżona sprawność manualna oraz nieumiejętność koncentrowania uwagi).
- Niedojrzałość społeczno-emocjonalna (brak zainteresowania nauką, niesamodzielność, brak wytrwałości, nadmierna pobudliwość lub zahamowanie),
- Niewłaściwa atmosfera wychowawcza w domu,
- Zły stan zdrowia.

W ustalaniu przyczyn trudności pomogą wam specjaliści z poradni wychowawczo-zawodowych (psycholodzy, pedagodzy, lekarze).

Zapewnijcie dziecku odpowiednie warunki rozwoju:
- Pogodną atmosferę w rodzinie,
- Stały, higieniczny rozkład dnia,
- Właściwe odżywianie i codzienny pobyt na świeżym powietrzu,
- Odpowiednio długi i spokojny sen.

Zadbajcie o zorganizowanie dziecku wolnego czasu poprzez:
- Rozwijanie zainteresowań (znalezienie takiego zajęcia, które dostarczy dziecku zadowolenia i wiary we własne siły).
- Umożliwianie kontaktów z rówieśnikami (również na terenie własnego domu),
- Wspólne spędzanie czasu, np. spacer, kino, czytanie książek, zabawa,
- Odpowiedni dobór programów telewizyjnych.

Pomagajcie mu w odrabianiu lekcji:
- Zapewnijcie dziecku miejsce na książki i inne przybory szkolne oraz stałe, dobrze oświetlone miejsce pracy.
- Dbajcie o to, aby lekcje były odrabiane w ciszy i niezbyt późno, stosujcie przerwy, gdy zaobserwujecie u dziecka zmęczenie,
- Nakłaniajcie dziecko do samodzielnej pracy, tłumaczcie mu niezrozumiałe zadania lub korzystajcie z pomocy nauczyciela,
- Kontrolujcie odrobione lekcje,
- Dopilnujcie, aby dziecko już wieczorem przygotowało wszystko, co mu potrzebne na następny dzień.

Stosujcie ćwiczenia pobudzające rozwój dziecka (wzory ćwiczeń i wskazówki metodyczne otrzymacie od pracownika poradni lub nauczyciela).

Współpracujcie ze szkołą:
- Rozmawiajcie z nauczycielami o postępach waszego dziecka w nauce,
- Nie podrywajcie autorytetu nauczyciela,
- Wykorzystujcie jego wskazówki.

Starajcie się zrozumieć trudności dziecka.
- Bądźcie dla niego wyrozumiali i cierpliwi, pamiętajcie, że ono także przeżywa swe niepowodzenia w szkole.
 

Opracowanie: Katarzyna Longa

Wyświetleń: 889


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.