Katalog

Katarzyna Longa
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Jeżeli dziecko ma trudności w pisaniu

- n +

Jeżeli dziecko ma trudności w pisaniu

Porozmawiaj z reedukatorem szkolnym lub specjalistą z poradni wychowawczo- zawodowej o przyczynach tych trudności i sposobach ich przezwyciężenia. Najczęściej dotyczą one ortografii lub poziomu graficznego pisma.

Skontroluj w poradni specjalistycznej, czy Twoje dziecko nie ma wady słuchu, wzroku lub mowy.

Pamiętaj, że dziecko bardzo przeżywa niepowodzenia w nauce. Staraj się zrozumieć jego trudności, bądź dla niego cierpliwy i wyrozumiały. Na trudności dziecka reaguj spokojnie, nie krytykuj go, chwal nawet za drobne sukcesy.

Zapewnij dziecku dobre warunki do nauki pisania (stałe, dobrze oświetlone miejsce pracy, odpowiednia pora odrabiania lekcji, spokój podczas pracy, prawidłowa pozycja ciała i odpowiednia odległość oczu od zeszytu - ok. 30 cm).

Pomagaj dziecku w rozwijaniu umiejętności pisania:
- Uświadamiaj mu potrzebę ładnego i bezbłędnego pisania, zachęcaj je do praktycznego wykorzystywania tych umiejętności, (pisanie listów, laurek, spisywanie zakupów przed pójściem do sklepu itp.).
- Sprawdź czy dziecko ma dobrze piszący długopis (pióro) oraz czy potrafi trzymać go prawidłowo i odpowiednio przyciskać do papieru.
- Rozmawiając z dzieckiem o jego trudnościach w pisaniu zwracaj uwagę na to, czy litery są:
a) kształtne i pisane w sposób podany przez nauczyciela,
b) właściwie łączone w wyrazy,
c) dociągane do linii,
d) proporcjonalnie i równomiernie zagęszczone w wyrazie
- Nie ograniczaj ćwiczeń tylko do przepisywania tekstów, proponuj dziecku ciekawe ćwiczenia i zabawy rozwijające:
a) ogólną sprawność manualną (lepienie, wycinanie, wyszywanie, kalkowanie, rysowanie, malowanie),
b) spostrzegawczość wzrokową i koordynację wzrokowo- ruchową (loteryjki, domina, składanie obrazka z części, układanki geometryczne),
c) umiejętność ładnego i bezbłędnego pisania.

PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA DLA DZIECI MAJĄCYCH KŁOPOTY Z ŁADNYM I KSZTAŁTNYM PISMEM

- Pisanie po kropkach,
- "Rysowanie" liter palcem
* w powietrzu,
* na blacie stołu.
- Pogrubianie mazakiem liter (sylab, wyrazów) napisanych ołówkiem.
- Samodzielne pisanie liter (początkowo na dużych kartkach): farbami, mazakami, kredkami, długopisem itp.
- Pisanie sylab i wyrazów bez odrywania ręki od papieru:
Ce, cu, cy, ci, lub zew, lep; rys, mus
De, du, dy, di urle, cel, lew, cep, dym
Me, mu, my mi, ur, cud, nerw, ceny, zlew
Re, ru, ry dziś, wieś, dynie, wiele
- Systematyczne przepisywanie np. zagadek, piosenek, wierszy, podpisywanie pocztówek w zrobionym przez siebie albumie.

PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA DLA DZIECI, KTÓRE PISZĄ Z BŁĘDAMI ORTOGRAFICZNYMI

Zapoznanie się z zasadami ortografii (znajdują się w podręcznikach, w wydzielonych ramkach).
Przerabianie ćwiczeń utrwalających (można je znaleźć w podręcznikach języka polskiego). Ćwiczenia te powinny być pisane pod kontrolą rodziców:
* przepisywanie tekstów z brakami, wpisywanie odpowiednich liter,
* podkreślanie w tekstach wyrazów ze wskazaną literą (np. ó),
* wypisywanie z tekstów wyrazów np. z "rz", "ch", "si" itp.
* przekształcanie przepisywanego tekstu (ze zmianą np. rodzaju gramatycznego, liczby pojedynczej na mnogą, przypadku, czasu lub osoby,
* pisanie z pamięci (autodyktando) - dziecko obserwuje wyraz, zapamiętuje go, a następnie zakrywa tekst i pisze wyraz z pamięci. Po przepisaniu sprawdza, czy poprawnie napisało wyraz,
* pisanie z komentowaniem - dziecko pisze dyktowane przez rodziców wyrazy - z równoczesną analizą ich pisowni,
* pisanie ze słuchu (dyktando) - pisanie sylab, wyrazów, zdań czytanych powoli i wyraźnie przez rodziców.
- Rozwiązywanie rebusów, krzyżówek i szarad znajdujących się w czasopismach dziecięcych.

Opracowanie: Katarzyna Longa

Wyświetleń: 689


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.