Katalog Beata Bartosiak Plastyka, Scenariusze Projekt papierka od cukierka - rytmiczna kompozycja geometryczna. Scenariusz lekcji plastyki w klasie IVRytmiczna kompozycja geometrycznaSCENARIUSZ LEKCJI PLASTYKI W KLASIE IV"PROJEKT PAPIERKA OD CUKIERKA" CELE LEKCJI: W wyniku przeprowadzonej lekcji uczeń: - zna pojęcia: rytm, kompozycja, kompozycja otwarta i zamknięta - potrafi sporządzić stempel według opracowanego projektu - potrafi wykonać pracę plastyczną stosując rytmiczny, otwarty układ kompozycyjny METODY I TECHNIKI STOSOWANE NA LEKCJI: technika zdań niedokończonych, prezentacja, ćwiczenie rytmiczne, rozmowa kierowana, praca w grupach ćwiczenie praktyczne - technika graficzna (stempel) ŚRODKI DYDAKTYCZNE: talerz mający rytmiczny motyw dekoracyjny, reprodukcje, plansza ilustrująca zagadnienie rytmu, cukierki MATERIAŁY I PRZYBORY POTRZEBNE UCZNIOM W CZASIE ZAJĘĆ: szary papier pakowy, ziemniaki, farby, pędzle, nożyk, sznurek, nożyczki, gazety PRZEBIEG LEKCJI: Część I I. Wprowadzenie N: Witam uczniów. Proszę (U), aby usiedli przy ławkach zgodnie z podziałem na grupy, jakiego dokonali w czasie poprzedniej lekcji. Sprawdzam obecność i przygotowanie (U) do zajęć. Podaję temat lekcji: Rytmiczna kompozycja geometryczna "Projekt papierka od cukierka". Zapisuję temat na tablicy i proszę (U) o wpisanie tematu do zeszytu. Omawiam cele lekcji. Wybieram dwóch pomocników. U: Zajmują swoje stanowiska przy ławkach. Zapisują temat w zeszycie. II. Przypomnienie wiadomości N: Zadaję (U) pytania: Co to jest rytm i na czym on polega? Z ilu elementów może składać się rytm? U: Odpowiadają na pytania. Rytm - to powtarzanie się dźwięków lub innych elementów w jednakowych odstępach czasu lub odległości. N: Uzupełniam wypowiedzi (U). Proszę (U) o dokończenie zdania: Rytmiczna może być... muzyka, pora dnia. Rytmiczne może być... bicie serca, tykanie zegara. Rytmiczny może być... oddech, układ sztachet w płocie, płot, krok. U: Uzupełniają zdania. III. Zaangażowanie N: Przedstawiam (U) rytm jako motyw dekoracyjny w przedmiotach użytkowych. Prezentuję talerz mający rytmiczny motyw dekoracyjny. Zadaję (U) pytanie: Na jakich przedmiotach może występować kompozycja rytmiczna, pełniąca podobną funkcję dekoracyjną, tak jak m.in. w przypadku talerza. U: Odpowiadają na pytanie. Odp. na opakowaniach, tkaninach, dywanach, porcelanie... N: Proszę (U) o wystukanie stopami prostego - jednoelementowego rytmu. U i N: (U) Stukają, a ja w tym czasie zgodnie z rytmem podaję (U) cukierki wprost do rąk. Proszę, aby (U) zjedli cukierki, a papierek obejrzeli i wkleili do zeszytu (praca domowa). N: Przypominam pojęcie: kompozycja. Kompozycja - sposób, w jaki zostają ułożone elementy w dziele plastycznym, muzycznym itp. Wprowadzam i wyjaśniam (U) nowe pojęcie: kompozycja otwarta Kompozycja otwarta - to kompozycja sprawiająca wrażenie fragmentu większej całości pozostawionej poza ramami obrazu. Kompozycja otwarta sprawia wrażenie, jakby można było dorysować jej ciąg dalszy. Kompozycja zamknięta - to kompozycja, która w całości mieści się w obrazie; nie sprawia wrażenia, jakby miała dalszy ciąg poza ramami. Proszę (U), aby zastanowili się i odpowiedzieli na pytanie: Jaki rodzaj kompozycji zastosowano w dekoracji papierka do cukierka? N: Prezentuję reprodukcje obrazów i kompozycji otwartej. Proszę (U) o wypowiedź nt. kompozycji zastosowanej w obrazach. U: Omawiają reprodukcje, odpowiadają na pytania. IV. Zadanie N: Wyjaśniam (U) ćwiczenie plastyczne. Zadaniem (U) jest zaprojektowanie papierka do gigantycznego cukierka tak, by wystąpiły w nim dwa rodzaje rytmu jedno i dwuelementowego oraz kompozycja otwarta. Zwracam uwagę (U) na możliwość zastosowania różnorodnych geometrycznych motywów w dowolnych kolorach. Podaję kryteria oceny pracy: - zgodność wykonanej pracy z treścią zadania - estetyka, oryginalność, pomysłowość - zachowanie porządku na stanowisku pracy - umiejętność współpracy w ramach zespołu. Prace oceniać będą wszyscy uczniowie i nauczyciel. Instrukcja Prace wykonujemy na szarym pakowym papierze w technice stemplowania. Do wykonania stempla używamy ziemniaka, którego można przekroić i wyciąć w nim geometryczne wzory (stemplowanie to technika graficzna). Na ziemniaka nanosimy farbę i odbijamy stempel tworząc przemyślaną kompozycję rytmiczną - otwartą. V. Realizacja - tworzenie N: Proszę (U) o przystąpienie do zespołowej realizacji zadania. U: Rozpoczynają pracę wykonując ją w oparciu o przedstawioną instrukcję. N: Nadzoruję przebieg pracy. Zwracam szczególną uwagę na bezpieczeństwo (U) w trakcie wycinania stempli z ziemniaka. Pomagam w rozwiązywaniu trudności. Udzielam dodatkowych wyjaśnień. Po przeznaczonym czasie na realizację pracy proszę (U) o zakończenie pracy i posprzątanie stanowiska. U: Kończą pracę i porządkują miejsce działania. VI. Podsumowanie N: Podsumowuję pracę (U) na lekcji. Działanie twórcze będzie kontynuowane na następnej lekcji plastyki. Opracowanie: Beata Bartosiak Wyświetleń: 14246
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |