Katalog Beata Bartosiak Plastyka, Scenariusze Co to jest faktura? Scenariusz lekcji plastyki w klasie IVCo to jest faktura?SCENARIUSZ LEKCJI PLASTYKI W KLASIE IVCELE LEKCJI: W wyniku przeprowadzonej lekcji uczeń: - zna i rozumie pojęcie faktura, grafika - zna technikę graficzną frottage - odkrywa wzory fakturalne na terenie budynku i stosuje je w kompozycji graficznej METODY I TECHNIKI STOSOWANE NA LEKCJI: łańcuch skojarzeń, rozpoznawanie faktur przez dotyk, zajęcia praktyczne - frottage, pokaz reprodukcji, rozmowa kierowana ŚRODKI DYDAKTYCZNE: reprodukcje prac Maxa Ernsta, grafiki (linoryt, drzeworyt, gipsoryt, miedzioryt, akwatinta, akwaforta) matryce, dłuta MATERIAŁY I PRZYBORY POTRZEBNE UCZNIOM W CZASIE ZAJĘĆ: karton, kredki, ołówki, klej, temperówka PRZEBIEG LEKCJI: I. Wprowadzenie N (Nauczyciel): Witam uczniów (U). Proszę (U) o przygotowanie materiałów i przyborów potrzebnych do pracy w czasie lekcji. Wybieram pomocników. Prezentuję (U) cele lekcji. Zapisuję na tablicy temat lekcji i proszę (U) o wpisanie tematu do zeszytu: Co to jest faktura? U: Przygotowują materiały potrzebne w czasie pracy na lekcji. Zapisują temat w zeszycie. II. N: Proszę (U) o dotknięcie i pogłaskanie policzka, włosów, bluzki, spodni lub spódnicy, ławki, książki... Co czuliście? Jaką powierzchnię mają miejsca, przedmioty, które dotykaliście? U: Realizują zadanie, odpowiadają na pytania. N: Prezentuję (U) obrazy o różnych fakturach. U: "Oglądają" obrazy za pomocą zmysłu wzroku i dotyku. N: Zapisuję na tablicy słowo powierzchnia. Proszę (U) o dopisanie do hasła rodzajów powierzchni. U: Realizują polecenie (N). np. powierzchnia: gładka, chropowata, puszysta, miękka... N: Czy wiecie co to jest faktura? U: Odpowiadają na pytanie. N: Uzupełniam wypowiedzi (U). Faktura - cecha powierzchni; - sposób ukształtowania powierzchni dzieła narzędziami, którymi tworzy artysta. U: Wpisują definicję do zeszytu. N: Zadaję pytanie: Od czego zależy faktura? U: Odpowiadają na pytanie. N: Uzupełniam wypowiedzi (U). Faktura zależy od rodzaju użytego materiału (tworzywa), techniki, narzędzi i indywidualnej wyobraźni artysty. III. Prezentacja z omówieniem N: Zadaję (U) pytania: Co to jest grafika? Jakie znacie jej rodzaje? U: Odpowiadają na pytania N: Uzupełniam wypowiedzi (U) Grafika - to dzieło, które można wykonać w kilku egzemplarzach (np. plakaty, znaczki pocztowe, banknoty, reprodukcje); - dziedzina sztuk plastycznych, w której właściwym dziełem jest odbitka z matrycy. Prezentuję (U) grafiki z matrycami wykonane przeze mnie w różnych technikach graficznych: linoryt, drzworty, gipsoryt, akwatinta, akwaforta, miedzioryt. Objaśniam proces powstawania grafiki: projekt  → matryca → nałożenie farby → odbitka U: Oglądają za pomocą zmysłu wzroku i dotyku przedstawione przeze mnie grafiki, matryce. Zadają pytania. Rozmowa. IV. Technika frottage N: Zapoznaję (U) z techniką frottage'u. Frottage jest techniką odbijania faktury powierzchni przedmiotów i materiałów podkładanych pod papier przez pocieranie grafitem, kredką... Jest to technika graficzna. Prezentuję (U) reprodukcje prac Maxa Ernsta - surrealisty, którego uważa się za wynalazcę frottage'u. Podaję kolejność wykonywanych czynności w trakcie tworzenia odbitki techniką frottage'u. 1. Na wybrany przedmiot lub jego wycinek nakładamy papier. 2. Podtrzymując papier dłonią, pocieramy go kredką świecową lub grafitem trzymanym tak, aby duża płaszczyzna kredki przylegała do papieru. V. Przygotowanie do pracy twórczej N: Proszę pomocników o rozdanie (U) kartonów rysunkowych formatu A3, a (U) o przygotowanie ołówka, kredek, temperówki. Zadaniem (U) jest trzykrotne złożenie kartonu. U: Składają karton na 8 części. N: Informuję (U), iż zadanie plastyczne wykonywać będą na holu szkolnym, więc proszę o szczególne zachowanie ciszy podczas pracy. Podaję (U) treść zadania: Macie do dyspozycji karton, kredki lub ołówek. W ciągu 15 minut proszę odnaleźć na terenie holu 16 ciekawych faktur i za pomocą techniki frottage'u przenieść je na karton. Kryteria oceny pracy: - zgodność wykonanej pracy z treścią zadania, - estetyka, oryginalność, pomysłowość, - wykonanie zadania w określonym czasie, - zachowanie ciszy w czasie pracy. VI. Praca twórcza - działanie N: Przygotowują materiały do pracy i wychodzą na teren holu szkolnego. Realizują zadanie. Po 15 minutach pracy wracają do klasy. VII. Prezentacja i ocena N: Proszę (U) o przygotowanie się do prezentacji frottage'u na forum klasy. U: Uczniowie w danej kolejności prezentują swoje grafiki. N i U: Oceniają prace kolegów według podanych wcześniej zasad. VIII. Praca domowa N: Proszę (U) o wklejenie do zeszytu frottage'u wykonanego w czasie lekcji. Zachęcam (U) do zabawy w detektywa odszukującego na terenie domu ciekawych faktur. Materiały i przybory potrzebne w pracy na następnej lekcji: - blok techniczny - różne narzędzia rysunkowe np. ołówki, kredki, długopisy, mazaki IX. Podsumowanie i zakończenie zajęć N: Podsumowuję i oceniam prace (U) w czasie lekcji. Proszę (U) o dokończenie zdania: "Dzisiaj nauczyłem(łam) się..." U: Kończą zdanie Opracowanie: Beata Bartosiak Wyświetleń: 14873
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |