Katalog

Elżbieta Kaszyńska-Dużyńska
Język polski, Sprawdziany i testy

Test sprawdzający opanowanie materiału z zakresu frazeologii

- n +

Test sprawdzający opanowanie materiału z zakresu frazeologii

1. Każdemu z podanych niżej związków frazeologicznych odpowiada tylko jedno wyjaśnienie. Podkreśl je.

(0-5p.)

A. Pieśń androny:
a) mówić głupstwa,
b) mówić dużo,
c) mówić zbyt szybko.

B. Krewny po kądzieli:
a) krewny ze strony matki,
b) ktoś wyróżniony, szczególnie drogi,
c) krewny ze strony ojca.

C. Czarno na białym:
a) określenie dużego kontrastu kolorystycznego,
b) coś oczywistego, nie budzącego wątpliwości,
c) negatywny bohater.

D. Zimny prysznic:
a) codzienna kąpiel,
b) gwałtowny powrót do rzeczywistości,
c) pozbycie się czegoś istotnego, ważnego.

E. Miecz Damoklesa:
a) dawna broń rycerza,
b) stale grożące niebezpieczeństwo,
c) trudna sprawa do załatwienia.

2. Uzupełnij poniższe frazeologizmy:

(0-3p.)

A. Po mieczu..............................................
B............................................. Zabłocki na mydle.
C. Myszy tańcują.............................................................

3. Zwrot zachować się po rycersku oznacza:

(0-1p.)

A. Zachować się wobec kogoś w sposób prawy, szlachetny.
B. Zgodzić się z kimś w ważnej sprawie.
C. Zachowywać dawne zwyczaje, ubierać się jak rycerz.
D. Wszcząć bójkę, zaczepić kogoś.

4. Który z niżej podanych związków frazeologicznych jest wyrażeniem?

(0-1p.)

A. Dolewać oliwy do ognia.
B. O rzut kamieniem.
C. Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała.

5. Zapowiadającej pogodę "Chmurce" pomieszały się kartki z przysłowiami - prognozami na zimę. Uporządkuj je.

(0-6p.)
 
A. Późna zima a) to w lecie sucho.
B. Im więcej zimą wody b) prędko wiosna przed nami.
C. Kiedy luty pofolguje c) sierpień zbierać co nie ma.
D. Gdy nie wymrozi zima d) długo trzyma.
E. Gdy luty z burzami e) tym więcej wiosną pogody.
F. W zimie odkryte ucho f) marzec zimę zreperuje.

6. Po lewej stronie znajdują się popularne związki z wyrazem Bóg, zaś po prawej ich objaśnienia. Połącz związki z odpowiadającymi im określeniami.

(0-8p.)
 
A. Jak Bozię kocham! a) talent
B. Nie wiedzieć o bożym świecie b) czekać na los szczęścia
C. Sługa Boży c) niech się dzieje, co chce
D. Skaranie boskie d) człowiek utalentowany, z powołaniem
E. Poeta z bożej łaski e) słowo daję! Klnę się na wszystkie świętości
F. Niech się dzieje wola boża f) nie wiedzieć, co się dzieje
G. Czekać zmiłowania bożego g) głos oburzenia, wykrzyknienie znamionujące złość
H. Iskra boża h) ksiądz, zakonnik


7. Popraw błędy w przysłowiach:

(0-5p.)

A. Na złodzieju czapka karakułowa.
B. Nie wszystko złoto, co się święci.
C. Leje jak wół do karety.
D. Pańskie oko konia tu czy tam.
E. Baba o szydle, dziad o dratwie.

8. Popularne w języku młodzieży zapożyczenie: być na topie pochodzi z:

(0-1p.)

A. języka niemieckiego (jest germanizmem),
B. języka angielskiego (jest anglicyzmem),
C. języka rozyjskiego (jest ruzycyzmem).

9. Co oznaczają podane niżej związki? Wybierz właściwe odpowiedzi:

(0-5p.)

A. Terefere kuku, strzela baba z łuku!
a) wykrzyknienie podkreślające czyjeś kłamstwo, błagę,
b) wyrażenie pogardy dla współczesnej kobiety - łuczniczki,
c) dawniej - hasło bojowe używane przez szczep Amazonek.

B. Wyglądać jak szczur z mąki.
a) wyglądać blado, chudo, mizernie,
b) wyglądać z ukrycia, zza worków z mąki,
c) nosić białe lub szare ubranie (koloru mąki).

C. Siedź cicho, kiedy śpi licho!
a) być człowiekiem małomównym, cichym,
b) być ostrożnym, unikać zła, mieć się na baczności,
c) wierzyć w duchu, zabobony, czary.

D. Jasne jak słońce.
a) o rodzaju piwa,
b) o czymś, co jest jasne, błyszczące lub białe,
c) o czymś oczywistym, zrozumiałym.

E. Strach ma wielkie oczy.
a) wyolbrzymianie niebezpieczeństwa (strachy na Lachy),
b) strachy na wróble zawsze robiono ze starych szmat, a w miejsce oczu wstawiano wielkie guziki,
c) o osobie, która nie boi się niczego.

10. Uzupełnij utarte połaczenia wyrazowe:

(0-4p.)

A. Czwartkowe........................................
B.......................................... Ludów.
C. Za króla Olbrachta..................................
D. Kuźnica.................................

11. Dopisz imiona władców, którzy mieli następujące przydomki:

A. Bez Ziemi,
B. II Wygnaniec,
C. IV Groźny,
D. Brodaty.

12. Ułóż kilka luźnych związków z przymiotnikami: szlachetny i szlachecki. Wykorzystaj do tego celu poniższe rzeczowniki:

(0-6p.)

herb, dwór, kamień, czyn, człowiek, kontusz.

13. Uzupełnij brakujące części porównań:

(0-6p.)

A................ jak wilk,................... jak w psiarni, .................... jak mrówka,
B................ jak pień,................... jak rydz,.................... jak Salomon.
C................. jak słońce,................. jak piołun, ..................... jak lis,
D. Głupi jak................., cicho jak.........................., słodki jak.................

14. Jeden z podanych niżej związków frazeologicznych wywodzi się z Biblii, drugi z nich ma swe źródło w mitologii. Podkreśl te dwa związki.

(0-2p.)

wstać lewą nogą, krakowskim targiem, kolos na glinianych nogach, dzielić włos na czworo, walczyć z wiatrakami, nocny Marek, groch z kapustą, zamienić się w słup soli.

15. Odpowiedz związkiem frazeologicznym na następujące objaśnienia:

(0-4p.)

A. To, czego nauczyliśmy się w dzieciństwie, będziemy wykorzystywać na starość.
B. Nawet najlepszym osobom przydarzają się pomyłki i potknięcia.
C. Winowajca zawsze zostanie ukarany, a sprawiedliwość zatryumfuje nad złem.
D. Patrzeć na coś bezmyślnie, niczego nie rozumiejąc.

16. Jaki efekt uzyskasz, jeśli zmienisz szyk w wyrażeniu ciepłe kluski? Ułóż dwa zdania, w których zastosujesz wyróżnione wyrazy w różnym szyku.

(0-2p.)

A. ..................................................................................... .
B. ..................................................................................... .

17. Do podanych niżej czasowników dopasuj rzeczowniki (rola, funkcja, racja, władza) tak, aby powstały popularne zwroty:

(0-4p.)

A. Sprawować..................
B. Pełnić..........................
C. Grać............................
D. Przyznawać................

18. Uzupełnij poniższe frazeologizmy, dobierając do każdego z nich po jednym wyrazie:

(0-6p.)

Wyrazy: palce, uszy, oko, język, gardło, głowa.

A. Puszczać coś mimo....................................................
B. Mieć coś na................................................................
C. Zasięgnąć.................................................................. .
D. Skoczyć po rozum do................................................

19. Podane niżej związki frazeologiczne zastąp odpowiednimi zwrotami synonimicznymi, wybranymi z ramki:

(0-4p.)

Zwroty: zwierzyć się komuś, robić coś beztrosko, wzruszyć kogoś, przykładać się do czegoś.
A. Robić coś z lekkim sercem.
B. Otworzyć przed kimś serce.
C. Wkładać w coś wiele serca.
D. Ująć kogoś za serce.

Punktacja:
77 - celujący
66 - 60 - bardzo dobry
59 - 47 - dobry
46 - 34 - dostateczny
33 - 27 - dopuszczający
< 27 - niedostateczny

Opracowanie: Elżbieta Kaszyńska-Dużyńska

Wyświetleń: 12060


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.