Katalog Elżbieta Kaszyńska-Dużyńska Język polski, Sprawdziany i testy Test sprawdzający opanowanie materiału z zakresu frazeologiiTest sprawdzający opanowanie materiału z zakresu frazeologii1. Każdemu z podanych niżej związków frazeologicznych odpowiada tylko jedno wyjaśnienie. Podkreśl je.(0-5p.) A. Pieśń androny: a) mówić głupstwa, b) mówić dużo, c) mówić zbyt szybko. B. Krewny po kądzieli: a) krewny ze strony matki, b) ktoś wyróżniony, szczególnie drogi, c) krewny ze strony ojca. C. Czarno na białym: a) określenie dużego kontrastu kolorystycznego, b) coś oczywistego, nie budzącego wątpliwości, c) negatywny bohater. D. Zimny prysznic: a) codzienna kąpiel, b) gwałtowny powrót do rzeczywistości, c) pozbycie się czegoś istotnego, ważnego. E. Miecz Damoklesa: a) dawna broń rycerza, b) stale grożące niebezpieczeństwo, c) trudna sprawa do załatwienia. 2. Uzupełnij poniższe frazeologizmy: (0-3p.) A. Po mieczu.............................................. B............................................. Zabłocki na mydle. C. Myszy tańcują............................................................. 3. Zwrot zachować się po rycersku oznacza: (0-1p.) A. Zachować się wobec kogoś w sposób prawy, szlachetny. B. Zgodzić się z kimś w ważnej sprawie. C. Zachowywać dawne zwyczaje, ubierać się jak rycerz. D. Wszcząć bójkę, zaczepić kogoś. 4. Który z niżej podanych związków frazeologicznych jest wyrażeniem? (0-1p.) A. Dolewać oliwy do ognia. B. O rzut kamieniem. C. Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała. 5. Zapowiadającej pogodę "Chmurce" pomieszały się kartki z przysłowiami - prognozami na zimę. Uporządkuj je. (0-6p.)
6. Po lewej stronie znajdują się popularne związki z wyrazem Bóg, zaś po prawej ich objaśnienia. Połącz związki z odpowiadającymi im określeniami. (0-8p.)
7. Popraw błędy w przysłowiach: (0-5p.) A. Na złodzieju czapka karakułowa. B. Nie wszystko złoto, co się święci. C. Leje jak wół do karety. D. Pańskie oko konia tu czy tam. E. Baba o szydle, dziad o dratwie. 8. Popularne w języku młodzieży zapożyczenie: być na topie pochodzi z: (0-1p.) A. języka niemieckiego (jest germanizmem), B. języka angielskiego (jest anglicyzmem), C. języka rozyjskiego (jest ruzycyzmem). 9. Co oznaczają podane niżej związki? Wybierz właściwe odpowiedzi: (0-5p.) A. Terefere kuku, strzela baba z łuku! a) wykrzyknienie podkreślające czyjeś kłamstwo, błagę, b) wyrażenie pogardy dla współczesnej kobiety - łuczniczki, c) dawniej - hasło bojowe używane przez szczep Amazonek. B. Wyglądać jak szczur z mąki. a) wyglądać blado, chudo, mizernie, b) wyglądać z ukrycia, zza worków z mąki, c) nosić białe lub szare ubranie (koloru mąki). C. Siedź cicho, kiedy śpi licho! a) być człowiekiem małomównym, cichym, b) być ostrożnym, unikać zła, mieć się na baczności, c) wierzyć w duchu, zabobony, czary. D. Jasne jak słońce. a) o rodzaju piwa, b) o czymś, co jest jasne, błyszczące lub białe, c) o czymś oczywistym, zrozumiałym. E. Strach ma wielkie oczy. a) wyolbrzymianie niebezpieczeństwa (strachy na Lachy), b) strachy na wróble zawsze robiono ze starych szmat, a w miejsce oczu wstawiano wielkie guziki, c) o osobie, która nie boi się niczego. 10. Uzupełnij utarte połaczenia wyrazowe: (0-4p.) A. Czwartkowe........................................ B.......................................... Ludów. C. Za króla Olbrachta.................................. D. Kuźnica................................. 11. Dopisz imiona władców, którzy mieli następujące przydomki: A. Bez Ziemi, B. II Wygnaniec, C. IV Groźny, D. Brodaty. 12. Ułóż kilka luźnych związków z przymiotnikami: szlachetny i szlachecki. Wykorzystaj do tego celu poniższe rzeczowniki: (0-6p.) herb, dwór, kamień, czyn, człowiek, kontusz. 13. Uzupełnij brakujące części porównań: (0-6p.) A................ jak wilk,................... jak w psiarni, .................... jak mrówka, B................ jak pień,................... jak rydz,.................... jak Salomon. C................. jak słońce,................. jak piołun, ..................... jak lis, D. Głupi jak................., cicho jak.........................., słodki jak................. 14. Jeden z podanych niżej związków frazeologicznych wywodzi się z Biblii, drugi z nich ma swe źródło w mitologii. Podkreśl te dwa związki. (0-2p.) wstać lewą nogą, krakowskim targiem, kolos na glinianych nogach, dzielić włos na czworo, walczyć z wiatrakami, nocny Marek, groch z kapustą, zamienić się w słup soli. 15. Odpowiedz związkiem frazeologicznym na następujące objaśnienia: (0-4p.) A. To, czego nauczyliśmy się w dzieciństwie, będziemy wykorzystywać na starość. B. Nawet najlepszym osobom przydarzają się pomyłki i potknięcia. C. Winowajca zawsze zostanie ukarany, a sprawiedliwość zatryumfuje nad złem. D. Patrzeć na coś bezmyślnie, niczego nie rozumiejąc. 16. Jaki efekt uzyskasz, jeśli zmienisz szyk w wyrażeniu ciepłe kluski? Ułóż dwa zdania, w których zastosujesz wyróżnione wyrazy w różnym szyku. (0-2p.) A. ..................................................................................... . B. ..................................................................................... . 17. Do podanych niżej czasowników dopasuj rzeczowniki (rola, funkcja, racja, władza) tak, aby powstały popularne zwroty: (0-4p.) A. Sprawować.................. B. Pełnić.......................... C. Grać............................ D. Przyznawać................ 18. Uzupełnij poniższe frazeologizmy, dobierając do każdego z nich po jednym wyrazie: (0-6p.) Wyrazy: palce, uszy, oko, język, gardło, głowa. A. Puszczać coś mimo.................................................... B. Mieć coś na................................................................ C. Zasięgnąć.................................................................. . D. Skoczyć po rozum do................................................ 19. Podane niżej związki frazeologiczne zastąp odpowiednimi zwrotami synonimicznymi, wybranymi z ramki: (0-4p.) Zwroty: zwierzyć się komuś, robić coś beztrosko, wzruszyć kogoś, przykładać się do czegoś. A. Robić coś z lekkim sercem. B. Otworzyć przed kimś serce. C. Wkładać w coś wiele serca. D. Ująć kogoś za serce. Punktacja: 77 - celujący 66 - 60 - bardzo dobry 59 - 47 - dobry 46 - 34 - dostateczny 33 - 27 - dopuszczający < 27 - niedostateczny Opracowanie: Elżbieta Kaszyńska-Dużyńska Wyświetleń: 12060
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |