Katalog Elżbieta Kaszyńska-Dużyńska Język polski, Sprawdziany i testy Test sprawdzający opanowanie wiadomości o zaimkachTest sprawdzający opanowanie wiadomości o zaimkach1. Przeczytaj poniższe zdania wstawiając dłuższe lub krótsze formy zaimków w odpowiednich formach gramatycznych:(0-3p.) A. (Ona) teraz nie ma w domu, ale przyjdę do (ona) jutro. B. Chciałbym przeprowadzić z (oni) wywiad, ale nie mam jak (oni) o tym powiedzieć, ponieważ nie znam języka migowego. C. Przyjrzyj się (oni) dobrze, ponieważ będziesz musiał (oni) narysować. 2. Który z poniższych zaimków jest zaimkiem przysłownym? (0-1p.) A. kto, B. tyle, C. wtedy, D. czyj. 3. Uzupełnij zdanie odpowiednią formą zaimka on: (0-1p.) (On).................... takiej tajemnicy nie powierzę. 4. Uzupełnij podane związki odpowiednimi zaimkami: (0-4p.) A.................... pan,.................... kram. B. Nie ma............... złego,............. by na dobre nie wyszło. C. Śpi............. suseł. D.............. Jaś................. nie nauczy.............. Jan nie będzie umiał. 5. Uporządkuj podane zaimki, wpisując je w odpowiednie części tabelki: (0-4p.) Co, tyle, ile, wasz, się, wtedy, którędy, wszędzie, kiedyś, ja, mój, siebie, twój, taki, tamtędy, skąd, sam, czyj, nikt, tu, dokąd, kto, nasz.
6. Przekształć poniższy tekst tak, aby uniknąć powtórzeń. (0-2p.) Jacek ostatnio przeczytał dobrą powieść Gustawa Morcinka. Jacek przeczytał powieść bardzo szybko i pożyczył powieść koledze. Jednak powieść Morcinka nie podobała się koledze Jacka, więc już następnego dnia Jacek otrzymał powieść z powrotem. ......................................................................... ......................................................................... ......................................................................... ......................................................................... ......................................................................... ......................................................................... ......................................................................... ......................................................................... ......................................................................... ......................................................................... 7. Zbuduj dowolne trzy zdania złożone podrzędnie z zaimkami pytającymi i względnymi, np. co? Kto? Jaki? Który? W różnych przypadkach. A. ................................................................................................. ................................................................................................. B. ................................................................................................. ................................................................................................. C. ................................................................................................. ................................................................................................. D. ................................................................................................. ................................................................................................. 8. Wypisz z podanych zdań zaimki, a następnie zalicz je do odpowiednich grup. (0-2p.) Marysia przyszła dziś do szkoły jakaś taka szczęśliwa, radosna, nie do poznania. Okazało się, że jej mama, która kiedyś wyjechała z kraju, właśnie wróciła do domu. Swojej córeczce dała tyle prezentów! Każdy zazdrościł Marysi, gdy opowiadała, co dostała. Ile pięknych swetrów! Cokolwiek złego od tej pory powiedziałaby o mnie, nikt by w to wszystko nie uwierzył.
9. Odmień przez przypadki zaimek: cokolwiek. (0-1p.) M. D. C. B. N. Ms. 10. Uzupełnij zdania, dodając do podanych zaimków ich krótsze lub dłuższe formy. (0-4p.) A. Podobało (mnie, mi)............ się u babci na imieninach. B. (Go, jego)................, zapewne nie będziesz dziś w domu. C. Daj (jemu, mu).............. wreszcie ten obiad. D. Tego nie powinieneś przygotować nawet dla (ich, nich).............. 11. Do podanych związków z zaimkami przymiotnymi dopisz odpowiednie formy liczby mnogiej. (0-4p.) A. to dziecko, moje pióro (mianownik) ......................................................... B. tego psa, mojego roweru (dopełniacz) ............................................................ C. tę książkę, moją czapkę (biernik) .................................................... D. temu chłopcu, mojemu bratu (celownik) ................................................................ 12. Poniższe zdania uzupełnij odpowiednimi zaimkami przysłownymi. (0-4p.) A..................... drwa rąbią,............... wióry lecą. B. Nie wie,................. uciekł. C. Z tobą poszedłbym........................... D............................... mi się nie spieszy. 13. W poniższym dialogu podkreśl poprawne formy zaimków: (0-9p.) - Komu jeszcze nie nalałam zupy? - (Mi, mnie) - (Ci, tobie). Przecież (ci, tobie) przynosiłam. - Nie dałaś (mnie, mi), ale (mu, jemu). - Naprawdę? Proszę (ciebie, cię), nie kłam. Tak (ci, tobie) się tylko wydaje! - Co, nie wierzysz (mnie, mi)? - Oj! Daj (mnie, mi) spokój! 14. W poniższym tekście podkreśl wszystkie zaimki. (0-1p.) Zaginął mój maleńki piesek, który wczoraj wyszedł z domu i do tej pory nie powrócił. Ktokolwiek widział czarnego niczyjego ratlerka, wałęsającego się gdzieś bez celu po ulicach, proszony jest o kontakt listowny. U nas w domu nie ma telefonu. Rysiek. PUNKTACJA: 43p - bardzo dobry 42 - 39p - bardzo dobry 38 - 30p - dobry 29 - 22p - dostateczny 21 - 17p - dopuszczający <17 p. - niedostateczny Opracowanie: Elżbieta Kaszyńska-Dużyńska Wyświetleń: 22436
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |