![]() |
![]() |
Katalog Lidia Kasińska Technika, Scenariusze Scenariusz zajęć przeprowadzonych metodą projektówProjekt koncepcyjny domku letniskowego przeznaczonego dla 4-osobowej rodziny nawiązującego swą formą do architektury regionalnejSCENARIUSZ ZAJĘĆ PRZEPROWADZONYCH METODĄ PROJEKTÓWI METRYCZKA Przedmiot: projektowanie Typ szkoły: Technikum Budowlane Klasa: czwarta (przy cyklu 5-letnim) trzecia (przy cyklu 4-letnim) Czas realizacji tematu: 30 godzin lekcyjnych II CELE ZAJĘĆ -uczeń uczy się zdobywać informacje i materiały, które będą mu potrzebne przy wykonywaniu projektu -w trakcie projektowania uczeń stara się wykorzystywać wiadomości, które nabył z zakresu innych przedmiotów takich jak: budownictwo z technologią i konstrukcje budowlane -uczeń samodzielnie podejmuje decyzje i rozwiązuje problemy na które natknie się w trakcie realizacji zadania projektowego -uczeń potrafi przedstawić swoje rozwiązania w projekcie poprawnym merytorycznie i w miarę możliwości efektownym graficznie III METODA KSZTAŁCENIA Metoda projektów realizowanych samodzielnie lub w grupach dwuosobowych IV WIADOMOŚCI WSTĘPNE KTÓRE UCZEŃ MUSI POSIADAĆ - znajomość zasad wykonywania i wymiarowania rysunków architektoniczno-budowlanych - znajomość zasad wykonywania dokumentacji architektoniczno-budowlanej - znajomość zasad projektowania budynków mieszkalnych - znajomość przepisów dotyczących projektowania budynków mieszkalnych V ZAKRES I FORMA PROJEKTU - projekt powinien być sporządzony techniką trwałą (wykreślony lub wydrukowany jeśli uczeń używał programu komputerowego), spięty w formie dokumentacji o formacie A4 - rysunki winny być wykonane w skali 1:50 - projekt powinien zawierać: stronę tytułową; aksonometrię lub perspektywę budynku; krótki opis programu użytkowego, proponowanych rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych, oraz sposób nawiązania do architektury regionalnej rzuty budynku; przekrój; elewacje. VI OCENA PROJEKTU Za pracę w trakcie procesu projektowania i za sam projekt uczniowie otrzymują kilka ocen. Na ocenę za przegląd I i przegląd II wpływ mają przede wszystkim: systematyczność i pilność ucznia, jego zaangażowanie w pracę w czasie lekcji oraz umiejętność pokonywania trudności. Za końcowy projekt uczeń otrzymuje cztery oceny, które odzwierciedlają rozwiązania w zakresie funkcji, konstrukcji, formy budynku, a także graficzny sposób jego przedstawienia. Na oceny te wpływ mają przede wszystkim: umiejętności praktyczne ucznia; oryginalność i innowacyjność rozwiązań; dostosowanie się do obowiązujących przepisów i norm dotyczących projektowania; staranność wykonania i estetyka. VII ORGANIZACJA ZAJĘĆ Faza 1 - omówienie tematu, zakresu i formy projektu - omówienie zasad oceniania - pokaz przykładowych projektów - zbieranie przez uczniów informacji pomocnych w procesie projektowania. Wskazane jest korzystanie z miesięcznika Murator i jego wydań specjalnych dotyczących domków letniskowych, a także wydawnictw dotyczących architektury regionalnej. Może to być: "Budownictwo ludowe w Polsce" - Marian Pokropek; "Dom mieszkalny na polskiej wsi" Jgnacy Tłoczek; "Polskie budownictwo drewniane" - Jgnacy Tłoczek; "Moja chata" - Władysław Wieczorkiewicz Faza 2 Uczeń wykonuje wstępne szkice projektowanego budynku, które mogą być rysowane w skali 1:100. Wskazane jest myślenie o budynku jako całości, a więc od razu trzeba mieć na uwadze funkcję konstrukcję i formę. W trakcie projektowania przewidziane są konsultacje z nauczycielem. Po zakończeniu tego etapu przewidziany jest I przegląd zaawansowania projektu. Faza 3 Następuje uściślenie rzutów, przekrojów i elewacji projektowanego budynku. Dobór materiałów i rozwiązań konstrukcyjnych powinien być dokonany w oparciu o wiedzę z takich przedmiotów jak: budownictwo z technologią i konstrukcje budowlane. Uczniowie przychodzą na konsultacje, w trakcie których mogą z nauczycielem wyjaśnić wątpliwości, poprawić błędy, zweryfikować przyjęte rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe. Po zakończeniu tego etapu przewidywany jest II przegląd zaawansowania projektu. Faza 4 Uczniowie poprawiają ewentualne błędy i stosują się do uwag wynikających z II przeglądu. W tej fazie trzeba przypomnieć jakie elementy będą miały wpływ na ocenę. Uczniowie przystępują do wykreślenia ostatecznej wersji projektu i napisania krótkiego opisu dotyczącego przyjętych rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych i materiałowych a także sposobów nawiązania do architektury regionalnej. Kompletują i spinają całość projektu. Nauczyciel ocenia projekty i na lekcji podsumowującej następuje prezentacja najlepszych prac.
Opracowanie: Lidia Kasińska Wyświetleń: 5279
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |