AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Bednarczyk
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Edukacja międzykulturowa w moim działaniu pedagogicznym

- n +

Edukacja międzykulturowa w moim działaniu pedagogicznym

Religia jest ważna dla większości ludzi. Roztrząsanie spraw dotyczących nie znanych religii wywołuje u ludzi napięcie i niepewność, może z powodu naturalnej dla człowieka tendencji do unikania tematów, z którymi nie czuje się dostatecznie obeznany. Często podczas spotkania z kimś, kto wyznaje inną wiarę, ludzie po prostu zamykają się w sobie. Wydaje się bezpieczniejsze nie pytać, nie dociekać, nie badać, nie dowiedzieć się. W rezultacie stare uprzedzenia wracają, że "oni" mają duchowe i religijne przekonania inne od "naszych". Między wspólnotami wiernych "rosną mury". Sądzę. Ze im więcej wiemy o sobie i systemach wierzeń, którymi się kierujemy, łatwiej nam przełamywać bariery przesądów i uprzedzeń. Podobieństwa, które nam się ukazują mogą być zarazem zaskakujące i budujące.

Dlatego warto rozmawiać z dziećmi, pomóc im zrozumieć innych ludzi. Odkąd lekcje religii weszły na stałe do szkół, uczniowie, którzy wyznają inną wiarę niż rzymskokatolicką, są bardziej zauważalni. Stoją na uboczu. W podręcznikach przecież omawiane święta, to święta katolickie. Warto więc nawiązać do innych tradycji, zwłaszcza jeśli w naszej klasie jest ktoś innego wyznania - można przecież wykorzystać jego wiedzę.

Myślę, że na przykładzie Świąt Bożego Narodzenia można dzieciom przybliżyć tradycje religijne. Jest to okazja do budowania mostów między wyznawcami innych religii, a poznanie jak różne wiary wzmacniają się i przenikają nawzajem, może przynieść wiele korzyści.
Przedstawię propozycję tradycji Świąt Bożego Narodzenia u:
greko katolików - Ukraina;
protestantów - W. Brytania, Stany Zjednoczone,
katolików - Polska.

Można oczywiście wykorzystać inne wyznania inne święta. Ale warto zacząć zawsze od definicji co to jest tradycja. Zaznaczając, że tradycja to przekazywanie z pokolenia na pokolenie obyczajów, poglądów i wierzeń, że wytwarza ona głębokie powiązania wewnątrz grup społecznych, a wszelkiego rodzaju obrzędy i obyczaje mają podłoże m.in. w religii.

Tradycje Świąt Bożego Narodzenia

I. Swobodna rozmowa na temat tradycji, co to znaczy "przywiązywać wagę do tradycji".
II. Słuchanie opowiadania czytanego przez nauczyciela
III. Swobodne wypowiedzi na temat znanych im tradycji Świąt Bożego Narodzenia.
1. Przypomnienie lektury "Dzieci z Bullerbyn" rozdz.-Wkrótce święta,- Jak obchodzimy w Bullerbyn Gwiazdkę.
(powyższe rozdziały proponuję omówić na wcześniejszych zajęciach)
IV. Nauczyciel objaśnia uczniom na czym będą polegały ich zadania.
Dzieci w grupach przygotowują ozdoby i potrawy świąteczne, następnie poszczególne grupy zapraszają pozostałe dzieci na spędzenie wspólnych świąt zgodnie z tendencjami danej religii i kraju.

PIERWSZA GRUPA - na stole w kopercie polecenia są wypisane Grekokatolicy

1. W grupie wyznaczyć gospodarza domu.
2. Pierwszy Dzień Świąt - Kolada (6.I.)
- przygotowanie stroika na stół (powinien zawierać 3 świece)
dzieci przygotowują z przygotowanych materiałów
- ustawienie snopa siana "Diduch" w rogu (aby urodzaj był
w przyszłym roku.
- ustawienie choinki i ułożenie prezentów pod nią
DEKORACJA STOŁU
- siano pod białym obrusem (w sianie pieniążki dla każdego gościa)
- siano rozsypane pod stołem
- na udekorowanym koszyczku (dekorację wykonują dzieci z przygotowanych materiałów) przaśna bułka zwana prosfora, pokrojona na tyle części ile jest gości. Gospodarz domu zaczyna wieczerzę od częstowania nią obecnych gości, składając im życzenia.
- Dodatkowe nakrycie dla gościa
POTRAWY
- czosnek pokrojony na tyle części ile jest gości (dzieci kroją na maleńkie kawałeczki ząbki) - czosnek symbol zdrowia, ułożony jest na talerzyku wraz z solą.
Gospodarz po złożeniu życzeń częstuje gości czosnkiem, zapraszając do ich do stołu.

- Karteczki z napisami potraw
* ryby: śledź, karp
* gołąbki z ryżem okraszane cebulą smażoną na oleju
* sos grzybowy
* uszka z barszczem
* pierogi z grzybami
* kapusta z grochem
* fasola po bretońsku bez mięsa
* kompot z suszonych owoców
* kisiel z żurawinami
* ciasto
* kutia - dzieci wykonują z przygotowanych składników
- Po kolacji wspólne kolędowanie (dzieci przypominają sobie kolędę "Cicha noc", słowa na stole
- Godz. 21.00 wspólne wyjście do cerkwi na powerczirę

DRUGI DZIEŃ ŚWIĄT (7.I.)
- sprzątanie siana, wspólne śniadanie

TRZECI DZIEŃ ŚWIĄT (8.I.) - Bogurodzica

CZWARTY DZIEŃ SWIĄT - (9.I.) - "Szczepana"

Podczas tych świąt wspólne rodzinne posiłki, kolędowanie, pastorałki, jasełka zwane "wertep".

DRUGA GRUPA - Protestanci - W. Brytania, Stany Zjednoczone

24.XII. - Christmas Eve

- dekorowanie domów, zakupy świąteczne
- dzieci wykonują ozdoby choinkowe
- wieszają jemiołę i skarpety na prezenty
- przygotowują mleko i ciasteczka dla Mikołaja i jego reniferów, z których najsłynniejszy to Rudolf, z wielkim świecącym nosem aby Mikołaj nie zabłądził.

25. XII. Christmas Day - Pierwszy Dzień Bożego Narodzenia
- rano znajdujemy prezenty pod choinką i w skarpetach
- cała rodzina spotyka się przy stole aby zjeść bożonarodzeniowy obiad, składając sobie życzenia

POTRAWY
W. Brytania Stany Zjednoczone
< pieczony indyk < pieczony indyk
< ziemniaki < jabłecznik
< brukselka < kukurydziany chleb
< pudding (rodzaj budyniu) j

- Po obiedzie zabawa z "papierowymi petardami" przypominającymi cukierki, wewnątrz których znajdują się śmieszne kapelusiki, historyjki i powiedzonka. Te "papierowe petardy" wykonują dzieci, same wymyślają historyjki i powiedzonka.
- Należy pocałować się pod jemioła, jeśli się pod nią stoi.

26.XII. - Boxing Day - Drugi Dzień Świąt

Nazwa z dawnych czasów, gdy bogaci wręczali służbie w tym dniu prezenty. Obecnie ludzie odwiedzają się nawzajem w domach, chodzą do kina, teatru, centrum rozrywki

TRZECIA GRUPA - Katolicy - Polska

24. XII. - Wigilia

* wykonujemy stroik na stół
* ubieramy choinkę
* Dekoracja stołu:
- siano pod obrusem
- dodatkowe nakrycie dla gościa
- opłatek na talerzyku

POTRAWY:
< ryby - karp smażony, ryba w galarecie
< barszcz z uszkami
< zupa z suszonych owoców
< kluski z makiem
< kompot z suszonych owoców
< makowce
< pierniki i pierniczki
< dzieci muszą dopisać potrawy, które u nich w domu się jeszcze znajdują, a nie ma ich na karteczkach
< sałatkę jarzynową (choć nie jest to typowe danie wigilijne) mogą dzieci
przygotować w klasie
< wypatrujemy pierwszej gwiazdki na niebie
< siadamy do stołu, wcześniej dzieląc się opłatkiem i składając sobie życzenia
< spożywamy wieczerzę
< Mikołaj wręcza nam prezenty, bądź znajdujemy je pod choinką
< śpiewamy kolędy - dzieci mogą zaśpiewać jedną z kolęd, którą pamiętają
< o godz. 24.00 wybieramy się na Pasterkę do kościoła

Pierwszy i drugi Dzień Świąt Bożego Narodzenia spędzamy w gronie rodzinnym

CZWARTA GRUPA
Mogą to być Jehowi, jeśli mamy w klasie dziecko tego wyznania lub spotkaliśmy się z takimi ludźmi, bądź też chcemy zwrócić uwagę, że te osoby nie obchodzą świąt. Wówczas dzieci w tej grupie przygotowują kolację w rodzinnym gronie. Pięknie przystrajają stół, mogą wykonać kolorowe kanapki, czy też sałatki. Następnie wymyślają wspólne zabawy z rodzicami (można przygotować im książki na ten temat), czytają ciekawą książkę.

Na podsumowaniu zajęć należałoby wtedy zwrócić uwagę, że wszystkie grupy spotkały się w tych dniach w rodzinnym gronie, mile spędzając czas.

Kończąc zajęcia - swobodna rozmowa z dziećmi, ich spostrzeżenia, uwagi.
 

Opracowanie: Agnieszka Bednarczyk
wychowawca świetlicy
nauczanie zintegrowane
Szkoła Podstawowa w Dywitach

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1939


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.