Katalog

Hanna Śniatała
Różne, Scenariusze

Scenariusz zajęć kompensacyjnych - Sekrety wody - temat: Czy człowiek może żyć bez wody?

- n +

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III

Jednostka tematyczna: SEKRETY WODY


Temat dnia: Czy człowiek może żyć bez wody?

Ogólne zadania edukacyjne:
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą;
  • uświadamianie znaczenia wody w przyrodzie;
  • kształcenie umiejętności formułowania wniosków;
  • rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się;
  • wdrażanie do słuchania;
  • bogacenie słownictwa uczniów;
  • kształcenie umiejętności określania osoby i liczby czasownika;
  • doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych;
  • kształcenie słuchu i poczucia rytmu;
  • wyrabianie nawyku oszczędzania wody.
Oczekiwane efekty aktywności ucznia.
Uczeń:
  • rozumie znaczenie wody w przyrodzie;
  • rozumie potrzebę oszczędzania wody;
  • umie określić osobę i liczbę czasownika;
  • potrafi zawrzeć myśl w obrębie zadania;
  • poprawnie rozwiązuje zadania tekstowe;
  • wie, na czym polega filtrowanie wody;
  • potrafi wykonać prosty filtr do wody;
  • potrafi formułować wnioski na podstawie obserwacji;
  • potrafi zaśpiewać piosenkę;
  • wie, skąd się bierze woda w kranie;
  • wie, jakiej wody nie należy pić.
Środki dydaktyczne:
S.Elbanowska, J. Kosmalowa "Tajemnice wody", bibuła suszka, lignina, żwir (drobne kamyczki), czysty piasek, węgiel drzewny, 3 lejki, naczynia szklane (3 słoiki, 3 szklanki), filtr do wody, karty pracy dla każdego ucznia, zdania do powieszenia na tablicy, plansza "Filtry i sieć wodociągowa", kaseta z filmem pod tytułem: "Przygody Pytalskich", kaseta magnetofonowa z nagraniem piosenki "Płyną chmurki", "lizaki" ze znakiem "P" - prawda, "F" - fałsz, woda mineralna, sok, kubki jednorazowe.

1. Do czego potrzebna jest człowiekowi woda ? (karta pracy nr 1)

- uczniowie przedstawiają scenki pantomimiczne obrazujące czynności wykonywane z użyciem wody: mycie się, picie, pranie, sprzątanie, gotowanie, pojenie zwierząt, podlewanie roślin, jazda na łyżwach, pływanie, wędkowanie
- odgadywanie i nazywanie powyższych czynności

2. Czy człowiek może żyć bez wody ?

- nauczyciel czyta opowiadanie pt. "Komunikat"
- uczniowie odpowiadają na pytania związane z treścią opowiadania
- uświadomienie dzieciom, że bez wody nie da się żyć

3. Wprowadzenie odmiany czasownika przez osoby w liczbie pojedynczej i mnogiej.

- nauczyciel wypowiada głośno zdania, uczniowie odpowiadają czym te zdania się różnią
- powieszenie zdań na tablicy, podkreślenie wyrazów którymi te zdania się różnią
- wykonanie ćwiczenia na kartach pracy uczniów (karta pracy nr 2)

4. Nauka piosenki pt.: "Płyną chmurki".

- wysłuchanie piosenki śpiewanej przez nauczyciela
- omówienie treści piosenki
- określenie nastroju piosenki
- nauka piosenki
- wspólne śpiewanie i ilustrowanie ruchem treści piosenki

5. Skąd się bierze woda w kranie ?

- obejrzenie filmu edukacyjnego "Skąd się bierze woda w kranie"
- uświadomienie uczniom konieczności filtrowania wody
- pokaz schematu "Filtry i sieć wodociągowa"
- prezentacja filtra do wody

6. Wykonanie prostych filtrów do wody i przefiltrowanie wody zmieszanej z gliną.

- wykonanie doświadczeń w grupach (karta pracy nr 3),
- porównanie czystości wody w poszczególnych grupach,
- wyciągnięcie wniosków.

7. Rozwiązywanie zadań tekstowych (karta pracy ucznia nr 4).

8. Projektowanie sposobów oszczędnego używania wody w gospodarce (burza mózgów).

9. Quiz ("prawda czy fałsz") dotyczący tematu (ciekawostki o wodzie).

10. Podanie pracy domowej - zaprojektuj plakat na temat oszczędzania wody.

11. Ocena pracy dzieci na zajęciach. Picie wody mineralnej z sokiem.

KARTA PRACY NR 1

GRUPA 1

Proszę przygotować scenkę, która pokazuje czynności związane z myciem, praniem, sprzątaniem, gotowaniem.


GRUPA 2

Proszę przygotować scenkę, która pokazuje czynności związane z podlewaniem roślin, pojeniem zwierząt.


GRUPA 3

Proszę przygotować scenkę, która pokazuje czynności związane z pływaniem, ślizganiem się, wędkowaniem.


KARTA PRACY NR 2

WPISZ POPRAWNIE CZASOWNIKI

japływamzmywam
ty zmywasz
on, ona, onopływa 
my zmywamy
wypływacie 
oni, one zmywają

KARTA PRACY NR 4

Zadanie 1.

Jedna osoba w rodzinie zużywa średnio około 120 l wody dziennie. Oblicz, ile litrów wody zużywa codziennie rodzina 4-osobowa.

Zadanie 2.

Oblicz, ile litrów wody dziennie zużywa Twoja rodzina.


KARTA PRACY NR 3


DOŚWIADCZENIE 1

Bibułę złożyć na cztery części i umieścić w lejku. Lejek włożyć do słoika. W szklance zmieszać wodę z gliną. Powoli wlewać płyn do lejka.


DOŚWIADCZENIE 2

W lejku należy umieścić warstwę ligniny i wsypać kawałki węgla drzewnego.
Wlewać do lejka wodę zmieszaną z gliną.


DOŚWIADCZENIE 3

W lejku należy umieścić warstwy ligniny, żwiru, piasku. Wlewać wodę zmieszaną z gliną.


Wyświetleń: 3202


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.