![]() | ||||
![]() |
||||
Katalog Barbara Sajnaga Zajęcia przedszkolne, Różne Program Bezpieczny PrzedszkolakProgram Bezpieczny PrzedszkolakWstęp.Potrzeba bezpieczeństwa jest elementarną potrzebą człowieka, a jej zaspokojenie warunkiem jego rozwoju. Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa dzieciom jest podstawowym zadaniem rodziców i nauczycieli. Fala przestępstw, która nasila się w naszym kraju, zmusza nas do zastanowienia się jak przeciwdziałać złu, jak uchronić dziecko przed przemocą, narkomanią, alkoholizmem. Małe dzieci są narażone znacznie bardziej niż osoby dorosłe na sytuacje bezpośrednio zagrażające zdrowiu i życiu. Charakteryzuje je brak przewidywania skutków podejmowanych działań, silna koncentracja na zachowaniu "tu i teraz", słaba kontrola własnych emocji, a także niewielkie doświadczenie życiowe i wąski zasób technik radzenia sobie z różnego typu problemami. Dlatego też obowiązkiem nas dorosłych jest wyposażenie dzieci w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich, a jeśli już zaistnieją - w zdolności radzenia sobie z sytuacją trudną. Poprzez realizację przygotowanego programu chciałabym wyposażyć wychowanków w nawyki unikania, zapobiegania i możliwie szybkiego pokonywania niebezpieczeństw. Spotkania z osobami zajmującymi się na co dzień dbaniem o bezpieczeństwo, przykłady zajęć i zabaw, odpowiednio przekazywane utwory literatury dziecięcej służą kształtowaniu tych nawyków i postaw o wiele efektywniej niż moralizowanie i przestrogi. Dlatego też wskazanie dzieciom właściwej drogi, przygotowanie ich w sposób szczególny do życia w nowej rzeczywistości, która niejednokrotnie może okazać się pełna pułapek i bólu jest głównym celem programu "Bezpieczny Przedszkolak". Cele programu: - Poznawanie zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych, - Wdrażanie do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, - Przestrzeganie zakazu zabaw w pobliżu tras komunikacyjnych, zbiorników wodnych, itp. - Zdawanie sobie sprawy z niebezpieczeństw wynikających z zabaw zapałkami oraz manipulowania sprzętem gospodarstwa domowego-kuchenka gazowa, żelazko, mikser, itp. - Przestrzeganie zakazu prowokowania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu innych - podstawianie nogi, spychanie z urządzeń, sypanie piaskiem, gryzienie, itp. - Rozumienie zakazu spożywania nieznanych owoców, roślin, grzybów czy pokarmów (np. słodyczy) nieznanego pochodzenia (np. znalezionych) - Rozumienie zakazu zbliżania się do nieznanych zwierząt, - Wyrabianie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu- zgubienie się w tłumie, pożar mieszkania, itp. - Stosowanie zasady ograniczonego zaufania wobec osób nieznajomych, - Wzbudzanie zaufania do policjanta, strażaka, lekarza jako osób mogących udzielić pomocy w sytuacjach trudnych. - Poznanie numerów telefonów alarmowych oraz zasad ich używania - tylko w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu. Organizacja projektu: Program przeznaczony jest dla dzieci sześcioletnich uczęszczających do naszego przedszkola. Wprowadzenie i utrwalanie treści programu będzie odbywać się w ciągu całego roku szkolnego. Poznanie wiedzy i poziomu umiejętności dziecka nastąpi poprzez zorganizowanie międzygrupowego turnieju pod hasłem: "Umiem dbać o bezpieczeństwo własne i kolegów", analizę kart pracy, obserwację postaw i zachowań dzieci na co dzień. Formy zajęć: 1. Organizowanie spotkań z policjantem, strażakiem, płetwonurkiem, przedstawicielami służby zdrowia - ratownik medyczny, pielęgniarka. 2. Organizowanie krótkich projekcji filmów video traktujących o potrzebie przestrzegania zasad bezpieczeństwa. 3. Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem historyjek obrazkowych, teatrzyków, opowiadań, literatury dziecięcej. 4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności dziecka w zabawach ruchowych, tematycznych , dydaktycznych oraz w pracach plastycznych. 5. Prace indywidualne dzieci w oparciu o przygotowane karty pracy. 6. Konkursy i turnieje pomiędzy grupami dzieci. 7. Wycieczki i spacery. 8. Ulotki kierowane do rodziców dzieci. Treści programowe:
Ewaluacja programu: - Systematyczna analiza przebiegu zajęć. - Analiza kart pracy dzieci. - Obserwacja postaw i zachowań dzieci. Opracowanie: mgr Barbara Sajnaga - wicedyrektor Przedszkola Miejskiego Nr1 w Giżycku Wyświetleń: 3522
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |