![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Beata Gregorczyk Pedagogika, Różne Program pomocy uczniom o trudnej sytuacji rodzinnej i materialnejProgram pomocy uczniom o trudnej sytuacji rodzinnej i materialnejPubliczne Gimnazjum nr 2 we WłoszczowieI. Geneza programu W każdym społeczeństwie istnieją dzieci, którym trudno jest znaleźć szczęśliwe dzieciństwo, rozwijać talenty i z nadzieją patrzeć na swoje życie. Są biedne, bądź nie mają pełnej rodziny, nie zaznają miłości, nie mogą spokojnie się rozwijać, mają trudności w szkole i w grupie rówieśników, są samotne i często smutne. Są to dzieci, które potrzebują pomocy. Obok wyspecjalizowanych psychologów i pedagogów, potrzebują kogoś kto je wysłucha, będzie pomagał rozwiązywać problemy, realizować marzenia, przyniesie trochę uśmiechu i nadziei. II. Założenia programu Głównym założeniem jest rozbudzanie troski i uwagi u rodziców, opiekunów i nauczycieli o dzieci celem uwrażliwienia na ich los. Program adresowany jest do: - uczniów klas I - III - Gimnazjum - nauczycieli - rodziców III. Cel główny Organizować pomoc i opiekę nad dziećmi z rodzin ubogich, rozbitych, wielodzietnych, niewydolnych wychowawczo oraz zagrożonych patologią społeczną. Pomoc młodzieży, których rodzice pozbawieni zostali pracy lub inne sytuacje losowe spowodowały bardzo trudną sytuację materialną. Cele szczegółowe 1. Ochrona i promowanie praw dziecka. 2. Udzielanie rodzicom pomocy w wykonywaniu zadań opiekuńczych i wychowawczych. 3. Ochrona dziecka przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej, prowadzenie profilaktyki w zakresie uzależnień. 4. Współorganizowanie w miarę możliwości finansowych wypoczynku letniego lub innych form rekreacyjnych. 5. Organizowanie pomocy (w miarę pozyskanych zasobów): stypendiów okazjonalnych, podręczników, odzieży - głównie zimowej. IV. Zadania szkoły, nauczycieli i rodziców 1. Opracowanie standardów i kryteriów działalności opiekuńczo-pomocowej, odpowiadających rozpoznanym lokalnie potrzebom. 2. Koordynowanie różnorodnych działań podejmowanych wobec tej samej osoby, po to aby w sposób najbardziej efektywny zaspokoić jej potrzeby w tym zakresie (stała systematyczna współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Carritas i inne). 3. Stały monitoring w zakresie pomocy dla najuboższych i potrzebujących. 4. Systematyczna współpraca z wychowawcami w zakresie działań opiekuńczo-wychowawczych. 5. Udzielanie specjalistycznej pomocy ze strony pedagoga (socjoterapia, indywidualne rozmowy wspierające, kierowanie do instytucji działających na rzecz rodziny). 6. Pozyskiwanie darów z różnych źródeł i wspieranie dzieci z rodzin najuboższych. 7. Organizacja dla dzieci z rodzin o trudnej sytuacji finansowej imprez z okazji Dnia Dziecka, Świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy i innych. 8. Organizowanie pomocy i opieki nad dziećmi z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej. 9. Prowadzenie innych działań służących dzieciom. V. Realizacja programu
Zdiagnozowanie środowiska rodzinnego naszych wychowanków i zapewnienie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej - pomoc materialna i opiekuńczo - wychowawcza. VII. Czas realizacji i ewaluacja Szkolny program pomocy uczniom będącym w trudnej sytuacji rodzinnej i materialnej jest programem długoterminowym, ciągle monitorowanym i ewaluowanym.
Opracowanie: Beata Gregorczyk Wyświetleń: 1331
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |