Katalog

Beata Gregorczyk
Pedagogika, Różne

Program pomocy uczniom o trudnej sytuacji rodzinnej i materialnej

- n +

Program pomocy uczniom o trudnej sytuacji rodzinnej i materialnej

Publiczne Gimnazjum nr 2 we Włoszczowie

I. Geneza programu

W każdym społeczeństwie istnieją dzieci, którym trudno jest znaleźć szczęśliwe dzieciństwo, rozwijać talenty i z nadzieją patrzeć na swoje życie. Są biedne, bądź nie mają pełnej rodziny, nie zaznają miłości, nie mogą spokojnie się rozwijać, mają trudności w szkole i w grupie rówieśników, są samotne i często smutne. Są to dzieci, które potrzebują pomocy. Obok wyspecjalizowanych psychologów i pedagogów, potrzebują kogoś kto je wysłucha, będzie pomagał rozwiązywać problemy, realizować marzenia, przyniesie trochę uśmiechu i nadziei.

II. Założenia programu

Głównym założeniem jest rozbudzanie troski i uwagi u rodziców, opiekunów i nauczycieli o dzieci celem uwrażliwienia na ich los.

Program adresowany jest do:
- uczniów klas I - III - Gimnazjum
- nauczycieli
- rodziców

III. Cel główny

Organizować pomoc i opiekę nad dziećmi z rodzin ubogich, rozbitych, wielodzietnych, niewydolnych wychowawczo oraz zagrożonych patologią społeczną.

Pomoc młodzieży, których rodzice pozbawieni zostali pracy lub inne sytuacje losowe spowodowały bardzo trudną sytuację materialną.

Cele szczegółowe

1. Ochrona i promowanie praw dziecka.
2. Udzielanie rodzicom pomocy w wykonywaniu zadań opiekuńczych i wychowawczych.
3. Ochrona dziecka przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej, prowadzenie profilaktyki w zakresie uzależnień.
4. Współorganizowanie w miarę możliwości finansowych wypoczynku letniego lub innych form rekreacyjnych.
5. Organizowanie pomocy (w miarę pozyskanych zasobów): stypendiów okazjonalnych, podręczników, odzieży - głównie zimowej.

IV. Zadania szkoły, nauczycieli i rodziców

1. Opracowanie standardów i kryteriów działalności opiekuńczo-pomocowej, odpowiadających rozpoznanym lokalnie potrzebom.
2. Koordynowanie różnorodnych działań podejmowanych wobec tej samej osoby, po to aby w sposób najbardziej efektywny zaspokoić jej potrzeby w tym zakresie (stała systematyczna współpraca z Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Carritas i inne).
3. Stały monitoring w zakresie pomocy dla najuboższych i potrzebujących.
4. Systematyczna współpraca z wychowawcami w zakresie działań opiekuńczo-wychowawczych.
5. Udzielanie specjalistycznej pomocy ze strony pedagoga (socjoterapia, indywidualne rozmowy wspierające, kierowanie do instytucji działających na rzecz rodziny).
6. Pozyskiwanie darów z różnych źródeł i wspieranie dzieci z rodzin najuboższych.
7. Organizacja dla dzieci z rodzin o trudnej sytuacji finansowej imprez z okazji Dnia Dziecka, Świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy i innych.
8. Organizowanie pomocy i opieki nad dziećmi z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej.

9. Prowadzenie innych działań służących dzieciom.

V. Realizacja programu
LP. ZADANIA TERMIN ODPOWIEDZIALNI UWAGI
1. Koordynowanie różnorodnych działań podejmowanych wobec tej samej osoby Do ciągłej realizacji wychowawcy
pedagog szkolny
 
2. Stały monitoring w zakresie pomocy dla najuboższych i potrzebujących Do ciągłej realizacji Beata Gregorczyk - pedagog szkolny  
3. Systematyczna współpraca z wychowawcami w zakresie działań opiekuńczo-wychowawczych. Raz w miesiącu wychowawcy klas

pedagog szkolny
 
4. Pozyskiwanie sponsorów i wspieranie dzieci z rodzin najuboższych. Do ciągłej realizacji Nauczyciele
Rodzice
Pedagog szkolny
 
5. Akcja "Dar Serca"
- pomoc dla dzieci z obu szkół SP nr 2 PG nr 2
Listopad 2000 r.
2001r.
2002r.
2003 r.
Pedagodzy szkolni SP nr 2
PG nr 2
Włoszczowa
 
6. Akcja "Serce dla Serca" - na rzecz dzieci z Domu Dziecka w Nagłowicach Grudzień 2001r.
2002 r.
2003 r.
Pedagog szkolny
Samorząd Uczniowski
 
7. Organizacja imprez przeznaczonych dla dzieci Wg harmonogramu Samorząd Uczniowski
Pedagog szkolny
Rodzice
 
8. Specjalistyczna pomoc pedagoga. Do ciągłej realizacji Pedagog szkolny Konsultacje z psychologiem z PPP  
9. Coroczna zbiórka odzieży używanej Do ciągłej realizacji Rodzice
Pedagodzy szkolni
Nauczyciele
 
10. Coroczna zbiórka używanych akcesoriów, podręczników szkolnych Czerwiec 2001r.
2002 r.
2003 r.
Pedagog szkolny
Nauczyciele
 
VI. Osiągnięcia

Zdiagnozowanie środowiska rodzinnego naszych wychowanków i zapewnienie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej - pomoc materialna i opiekuńczo - wychowawcza.

VII. Czas realizacji i ewaluacja

Szkolny program pomocy uczniom będącym w trudnej sytuacji rodzinnej i materialnej jest programem długoterminowym, ciągle monitorowanym i ewaluowanym.
 

Opracowanie: Beata Gregorczyk

Wyświetleń: 1331


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.