Katalog

Karolina Domagalska
Różne, Prezentacje

Edukacja prozdrowotna - Znaczenie komunikacji w grupie

- n +



Scenariusz zajęć edukacyjnych - edukacja prozdrowotna





1. Temat: Znaczenie komunikacji w grupie
2. Poziom - III etap edukacyjny - klasa I gimnazjum
3. Autor: Karolina Domagalska, nauczyciel wychowania fizycznego, ZSP 3
4. Cele zajęć:
Cel ogólny: uświadamianie uczniom ich miejsca w społeczności ludzkiej
Cel szczegółowy:
  • uczeń pozna sens słów: przyjaźń, koleżeństwo
  • nazwie bariery w komunikowaniu się między ludźmi
  • pozna zasady, jakimi powinien kierować się w komunikowaniu
5. Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczeń potrafi zachowywać się jak prawdziwy kolega
6. Metody realizacji zadań:
  • "burza mózgów"
  • pantomina
  • mini wykład
  • karta informacji zwrotnej
7. Kluczowe pojęcia: przyjaźń, koleżeństwo
8. Środki dydaktyczne: kartki z komunikatami
9. Czas: 45 minut 10. Bibliografia:
        "Nauczanie kreatywne" część I. Podstawy i metody nauczania całościowego"
        M. Thanhofoffer, R. Reichel, R. Rabenstein
        "Promocja zdrowia i profilaktyka uzależnień" H. Jakubowska
11. Tok zajęć


CZĘŚĆ ZAJĘĆ CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CZYNNOŚCI UCZNIA
ORGANIZACYJNA Przywitanie z klasą, sprawdzenie obecności.
(2 minuty)
 
NAWIĄZUJĄCA Podanie tematu zajęć, mini wykład na temat komunikowania się w grupie. Podanie zasad, których stosowanie ułatwia kontakty z innymi ludźmi. K. pozawerbalna (5 minut) Uczniowie słuchają nauczyciela siedząc w kręgu.
POSTĘPUJĄCA Nauczyciel pisze na tablicy słowo przyjaciel, poleca uczniom określić jednym wyrazem, z czym kojarzy im się to słowo. Następnie pisze słowo kolega, poleca podobne zadanie.Następnie przeprowadza dyskusję, o cechach prawdziwego kolegi, przyjaciela. Jak powinny wyglądać stosunki między takimi osobami.
Nauczyciel rozdaje kartki z komunikatami i poleca przygotowanie się do przedstawienia reszcie klasy nie posługując się słowami.Komunikaty np. "boję się", nie lubię cię", jestem głodny" i podobne (10 minut)
Wspólna dyskusja na temat znaczenia w komunikowaniu się między kolegami, znajomymi.Jakie są plusy i minusy w komunikowaniu się? (10 minut)
Uczniowie określają, z jakimi wyrazami kojarzą im się podane przez nauczyciela słowa. Wszystkie zapisywane są na tablicy. Następnie prowadzą dyskusję na temat cech przyjaciół, kolegów i sposobów komunikowania się między nimi. (10 minut)
Uczniowie przygotowują się do przedstawienia swoich komunikatów. Przedstawienia następują kolejno, reszta klasy próbuje odgadnąć, co dany komunikat miał znaczyć.
Dyskusja, wymiana poglądów w parach, następnie czwórkach i na forum klasy
PODSUMOWUJĄCA Rozdanie uczniom listy umiejętności, pomagających w prawidłowym komunikowaniu się.(5 minut) Uczniowie przeglądają listę. Odczytują na głos.
EWALUACJA Nauczyciel rozdaje karty oceny zajęć.
Pożegnanie
Uczniowie wypełniają karty. (3 minuty)
Pożegnanie



Lista umiejętności, pomagających w prawidłowym komunikowaniu się.

1. Bądź grzeczny i taktowny w rozmowie. Niech twoje komunikaty słowne i gesty będą zgodne.
2. Akceptuj partnera rozmowy (sygnalizuj rozmówcy, że go słuchasz i nie oceniasz)
3. Spróbuj wypracować wspólny pogląd na określony temat.
4. Unikaj pytań "dlaczego?", które zmuszają rozmówcę do tłumaczenia się.
5. Unikaj udzielania rad - każdy jest dla siebie najlepszym ekspertem.
6. Staraj się współodczuwać, ułatwi to zorientowanie się, czy partner jest zainteresowany, czy może urażony rozmową.
7. Formułuj "otwarte" pytania, tzn. w taki sposób, aby zostawić rozmówcy więcej swobody, dotrzeć do jego przeżyć emocji.
8. Słuchaj, co mówi rozmówca. Ważny jest twój kontakt wzrokowy, mimika twarzy, pozycja ciała

TREŚCI KOMUNIKATÓW.

CHCE MI SIĘ SPAĆ.

JESTEM GŁODNY.

BOLI MNIE KOLANO.

ALE MI SIĘ KRĘCI W GLOWIE.

ZDECYDOWANIE MAM JUŻ DOŚĆ.

KOCHAM CIĘ

ŚMIAĆ MI SIĘ CHCE.

ALE MI WESOŁO.

MAM PROBLEM.

NIE CHCE MI SIĘ NIC ROBIĆ.

GNIEWAM SIĘ NA CIEBIE.

JESTEM Z CIEBIE DUMNY.

JESZCZE SIĘ Z TOBĄ POLICZĘ.

ALE SIĘ NUDZĘ.

COŚ MI WPADŁO W OKO.

BOJĘ SIĘ.

JESTEM WŚCIEKŁY.

NIE WYTRZYMAM DŁUŻEJ.

CO JA MAM ZROBIĆ.

WYBACZ MI

GADAJ SOBIE ZDRÓW JA I TAK ZROBIĘ PO SWOJEMU.


Karta informacji zwrotnej

Masz przed sobą termometr. Zaznacz , na ile podobały ci się dzisiejsze zajęcia.



Rozmiar: 9169 bajtów






Wyświetleń: 1344


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.