![]() |
![]() |
Katalog Grażyna Ossowska Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego (temat: Zbiory i warsztat informacyjny biblioteki szkolnej, szkoła średnia).Scenariusz zajęćrealizowanych w ramach przysposobienia czytelniczego i informacyjnegoCzas trwania zajęć: 90 min Temat zajęć: Zbiory i warsztat informacyjny biblioteki szkolnej. Cele zajęć Cel ogólny: zdobywanie przez uczniów określonych wiadomości i wyrabianie umiejętności służących samodzielnemu poszukiwaniu informacji Cele operacyjne (wg taksonomii B. Niemierki) Na poziomie wiadomości uczeń po zajęciach powinien: A zapamiętanie
C w sytuacjach typowych
Metoda pracy: problemowa, ćwiczenia przedmiotowe, kwestionariusz Środki dydaktyczne:
I. Część organizacyjna- 5 min Wprowadzenie i nawiązanie do poprzednich zajęć i realizowanych treści. II. Realizacja tematu zajęć (grupowe rozwiązywanie problemów)- razem 40 min 1. Podział na grupy, wybór liderów grupy, określenie zasad pracy grupowej. 2. Podanie tematu i problemów do rozwiązania - rozdanie poleceń. 3. Praca w grupach. 4. Prezentacja wyników pracy poszczególnych grup przez wybranych uczniów. PRZERWA 5. Podanie problemów do rozwiązania - rozdanie poleceń 6. Praca w grupach.- 10 min 7. Prezentacja wyników pracy poszczególnych grup. 8. Rozdanie i objaśnienie testu. 9. Praca indywidualna - rozwiązywanie testu. - 10 min III. Podsumowanie zajęć Wspólne omówienie testu ze wskazaniem prawidłowych odpowiedzi. Załączniki: 1. Polecenia dla uczniów (część pierwsza) Grupa I 1. Wymień rodzaje źródeł informacji i typy dokumentów. 2. Wymień typy dokumentów gromadzonych w naszej bibliotece szkolnej. Grupa II 1. Wymień cechy książki beletrystycznej i popularnonaukowej (omów aparat naukowy). 2. Literatura popularnonaukowa w naszej bibliotece. Grupa 3 1. Wymień rodzaje czasopism ze względu na częstotliwość ukazywania się, zakres treści, typ odbiorców. 2. Czasopisma gromadzone w naszej bibliotece. Grupa 4 1. Wymień rodzaje katalogów i ich zastosowanie. 2. Warsztat informacyjny w naszej bibliotece. Grupa 5 1. Wyjaśnij pojęcie bibliografii i wymień jej rodzaje. 2. Jakie elementy opisu bibliograficznego książki powinna zawierać bibliografia załącznikowa? 2. Polecenia dla uczniów (część druga) Grupa I 1. Znajdź jak najwięcej dokumentów zawierających informacje na temat lektury z j. polskiego: W. Szekspir: Romeo i Julia. 2. Sporządź bibliografię załącznikową. Grupa II 1. Znajdź jak najwięcej dokumentów zawierających informacje na temat planet Układu Słonecznego. 2. Sporządź bibliografię załącznikową. Grupa III 1. Znajdź jak najwięcej dokumentów zawierających informacje na temat składu chemicznego wody morskiej. 2. Sporządź bibliografię załącznikową. Grupa IV 1. Znajdź jak najwięcej dokumentów zawierających informacje na temat potopu szwedzkiego. 2. Sporządź bibliografię załącznikową. Grupa V 1. Znajdź jak najwięcej dokumentów zawierających informacje na temat splotów tkackich. 2. Sporządź bibliografię załącznikową. Wyświetleń: 2176
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |