Katalog

Grażyna Ossowska
Różne, Scenariusze

Scenariusz zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego (temat: Zbiory i warsztat informacyjny biblioteki szkolnej, szkoła średnia).

- n +


Scenariusz zajęć

realizowanych w ramach przysposobienia czytelniczego i informacyjnego



Czas trwania zajęć: 90 min
Temat zajęć: Zbiory i warsztat informacyjny biblioteki szkolnej.

Cele zajęć

Cel ogólny:
zdobywanie przez uczniów określonych wiadomości i wyrabianie umiejętności służących samodzielnemu poszukiwaniu informacji

Cele operacyjne (wg taksonomii B. Niemierki)

Na poziomie wiadomości uczeń po zajęciach powinien:

A zapamiętanie
  • wymienić źródła informacji i rodzaje dokumentów
  • wymienić cechy książki beletrystycznej i popularnonaukowej
  • wymienić rodzaje czasopism
  • wymienić rodzaje katalogów
  • wyjaśnić pojęcie bibliografii
B rozumienie
  • rozróżniać źródła informacji
  • rozróżnić książkę beletrystyczną i popularnonaukową
  • scharakteryzować czasopismo ze względu na częstotliwość ukazywania się, zakres treści, typ odbiorców
  • rozróżnić elementy warsztatu informacyjnego biblioteki
  • scharakteryzować bibliografię załącznikową
Na poziomie umiejętności uczeń powinien:

C w sytuacjach typowych
  • wybrać źródło informacji
  • wyszukać potrzebne informacje o książkach i czasopismach posługując się znajomością ich budowy
  • wyszukać potrzebne informacje posługując się warsztatem informacyjnym biblioteki szkolnej
  • sporządzić bibliografię załącznikową do własnego opracowania
  • zaprezentować efekty pracy grupy
D w sytuacjach problemowych

  • prowadzić samodzielne poszukiwania informacji rzeczowych i bibliograficznych posługując się warsztatem informacyjnym różnych bibliotek
  • sporządzić zestawienie bibliograficzne na określony temat
  • komunikować się, współpracować i współdziałać w grupie
Forma organizacji zajęć: praca w grupach, elementy pracy indywidualnej
Metoda pracy: problemowa, ćwiczenia przedmiotowe, kwestionariusz
Środki dydaktyczne:
  • tablice do zajęć bibliotecznych
  • katalogi: alfabetyczny i przedmiotowy, kartoteki zagadnieniowe
  • zbiory biblioteki (książki, kasety)
  • karty pracy - polecenia dla grup
  • test sprawdzający


I. Część organizacyjna- 5 min
Wprowadzenie i nawiązanie do poprzednich zajęć i realizowanych treści.
II. Realizacja tematu zajęć (grupowe rozwiązywanie problemów)- razem 40 min
1. Podział na grupy, wybór liderów grupy, określenie zasad pracy grupowej.
2. Podanie tematu i problemów do rozwiązania - rozdanie poleceń.
3. Praca w grupach.
4. Prezentacja wyników pracy poszczególnych grup przez wybranych uczniów.

PRZERWA

5. Podanie problemów do rozwiązania - rozdanie poleceń
6. Praca w grupach.- 10 min
7. Prezentacja wyników pracy poszczególnych grup.
8. Rozdanie i objaśnienie testu.
9. Praca indywidualna - rozwiązywanie testu. - 10 min
III. Podsumowanie zajęć
Wspólne omówienie testu ze wskazaniem prawidłowych odpowiedzi.

Załączniki:

1. Polecenia dla uczniów (część pierwsza)
Grupa I
1. Wymień rodzaje źródeł informacji i typy dokumentów.
2. Wymień typy dokumentów gromadzonych w naszej bibliotece szkolnej.
Grupa II
1. Wymień cechy książki beletrystycznej i popularnonaukowej (omów aparat naukowy).
2. Literatura popularnonaukowa w naszej bibliotece.
Grupa 3
1. Wymień rodzaje czasopism ze względu na częstotliwość ukazywania się, zakres treści, typ odbiorców.
2. Czasopisma gromadzone w naszej bibliotece.
Grupa 4
1. Wymień rodzaje katalogów i ich zastosowanie.
2. Warsztat informacyjny w naszej bibliotece.
Grupa 5
1. Wyjaśnij pojęcie bibliografii i wymień jej rodzaje.
2. Jakie elementy opisu bibliograficznego książki powinna zawierać bibliografia załącznikowa?


2. Polecenia dla uczniów (część druga)
Grupa I
1. Znajdź jak najwięcej dokumentów zawierających informacje na temat lektury z j. polskiego: W. Szekspir: Romeo i Julia.
2. Sporządź bibliografię załącznikową.
Grupa II
1. Znajdź jak najwięcej dokumentów zawierających informacje na temat planet Układu Słonecznego.
2. Sporządź bibliografię załącznikową.
Grupa III
1. Znajdź jak najwięcej dokumentów zawierających informacje na temat składu chemicznego wody morskiej.
2. Sporządź bibliografię załącznikową.
Grupa IV
1. Znajdź jak najwięcej dokumentów zawierających informacje na temat potopu szwedzkiego.
2. Sporządź bibliografię załącznikową.
Grupa V
1. Znajdź jak najwięcej dokumentów zawierających informacje na temat splotów tkackich.
2. Sporządź bibliografię załącznikową.




Wyświetleń: 2176


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.