L.P. |
Rodzaj ćwiczenia |
Cel ćwiczenia |
Przebieg ćwiczenia |
Pomoce |
1. |
Ilustrowanie treści opowiadanego tekstu |
- wytworzenie miłego nastroju (cicha muzyka), - rozwijanie wyobraźni |
Dzieci słuchają opowiadania p.t: "Urodziny dziadka". |
Opowiadanie N. Na urodziny dziadka przybyła liczna rodzina. Babcia
założyła zieloną chustkę i usiadła obok dziadka. Mamusia przyniosła piękne
czerwone róże i postawiła na stole. Siostra dziadka upiekła tort
czekoladowy, a ciocia Zosia ofiarowała historyczna książkę. Tylko kotek
Ziółko wylegiwał się pod stołem. |
2. |
Uzupełnianie brakujących elementów na obrazku. |
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej |
Dzieci przyklejają brakujące elementy z postaciami. |
Arkusz szarego papieru, brakujące elementy, postacie. |
3. |
Dobieranie podpisów do obrazka. |
- ćwiczenia analizy wzrokowej i myślenia słowno-logicznego |
Dzieci czytają głośno wyrazy napisane na kartonikach. Przyklejają we
właściwym miejscu na obrazku. |
Kartoniki z wyrazami: - babcia, dziadek, mamusia, siostra, ciocia |
4. |
Ozdabianie serduszka dla dziadka. |
- rozwijanie sprawności graficznej, - usprawnianie grafomotoryki
dziecka, - odprężenie |
Zadaniem dziecka jest w rytm muzyki kreślić kreski pionowe i poziome,
leniwe ósemki, następnie kreślą kształt serca na kreskach. Potem w rytm
muzyki wycinają lub wydzierają serca (dzieci układają życzenia). Następnie
zaczepiają serduszka na obrazku z ćw. 3. |
4 kolory kredek muzyka (różne rytmy) kartki rysunkowe A4 nożyczki |
5. |
Podkreślanie litery występującej po zmiękczeniu. |
- utrwalenie zasady dotyczącej pisowni wyrazów "zmiękczonych" przez "i". |
Uczniowie podkreślają w wyrazach litery, przed którymi stoją spółgłoski
zmiękczone przez "i". Odczytują wyrazy akcentując miękką sylabę. |
Kartoniki z wyrazami |
6. |
Uzupełnienie luk w wyrazach spółgłoskami miękkimi. |
- ćwiczenie myślenia słowno-logicznego, - stosowanie zasad dotyczących
zmiękczeń |
Zadaniem dzieci jest uzupełnić brakującą literę w wyrazach. Dz.
sprawdza, wyodrębnia kolorem spółgłoski miękkie i głośno odczytuje cały
tekst. Przypomina zasadę ortograficzną dotyczącą spółgłosek zmiękczonych
przez "i". |
Tekst do uzupełnienia: ...adek zaprosił na urodziny dużo gości. Za
stołem u..edli:... adek, bab..a,.. ocia, mamu..a i.. ostra... adka. Na
środku stało.. asto z wiś..ami. |
7. |
Zabawa ruchowa "Wyścig rodzin". |
- rozwijanie sprawności ruchowej, - reakcja na sygnał |
Dzieci siadają na krzesłach jedno za drugim. N-l wyznacza: babcie,
dziadków, ciocie, mamusie, tatusiów, siostry, braci, pieski, kotki (w
zależności od ilości dzieci). Następnie opowiada tekst, na określone słowa
dzieci wstają, obiegają dookoła i wracają na swoje miejsca. |
Tekst zabawy. Od rana w domu dziadka panuje wielki ruch. Dziadek biegnie
do łazienki umyć ręce, babcia nakrywa do stołu, ciocia niesie talerz z
ciastem, mamusia karmi pieska. Tylko kotek smacznie śpi pod stołem. |
8. |
Zadanie pracy domowej. |
usprawnienie sprawności manualnych |
Zadaniem domowym dziecka jest dokładne, staranne pokolorowanie
ilustracji przedstawiającej przyjęcie urodzinowe u dziadka. |
Kserokopie ilustracji. |
...adek zaprosił na urodziny dużo gości. Za stołem u..edli:... adek, bab..a,.. ocia,
mamu..a i.. ostra... adka. Na środku stało.. asto z wiś..ami.