Katalog

Barbara Chojnowska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

- n +

Tworzenie związków wzrokowo-ruchowo-słuchowych w oparciu o tematykę związaną z rodziną. Czytanie i pisanie wyrazów ze zmiękczeniem przez "i" przed samogłoską

Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
L.P. Rodzaj ćwiczenia Cel ćwiczenia Przebieg ćwiczenia Pomoce
1. Ilustrowanie treści opowiadanego tekstu - wytworzenie miłego nastroju (cicha muzyka),
- rozwijanie wyobraźni
Dzieci słuchają opowiadania p.t: "Urodziny dziadka". Opowiadanie N.
Na urodziny dziadka przybyła liczna rodzina. Babcia założyła zieloną chustkę i usiadła obok dziadka. Mamusia przyniosła piękne czerwone róże i postawiła na stole. Siostra dziadka upiekła tort czekoladowy, a ciocia Zosia ofiarowała historyczna książkę. Tylko kotek Ziółko wylegiwał się pod stołem.
2. Uzupełnianie brakujących elementów na obrazku. - usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej Dzieci przyklejają brakujące elementy z postaciami. Arkusz szarego papieru, brakujące elementy, postacie.
3. Dobieranie podpisów do obrazka. - ćwiczenia analizy wzrokowej i myślenia słowno-logicznego Dzieci czytają głośno wyrazy napisane na kartonikach. Przyklejają we właściwym miejscu na obrazku. Kartoniki z wyrazami:
- babcia, dziadek, mamusia, siostra, ciocia
4. Ozdabianie serduszka dla dziadka. - rozwijanie sprawności graficznej,
- usprawnianie grafomotoryki dziecka,
- odprężenie
Zadaniem dziecka jest w rytm muzyki kreślić kreski pionowe i poziome, leniwe ósemki, następnie kreślą kształt serca na kreskach. Potem w rytm muzyki wycinają lub wydzierają serca (dzieci układają życzenia). Następnie zaczepiają serduszka na obrazku z ćw. 3. 4 kolory kredek
muzyka (różne rytmy)
kartki rysunkowe A4
nożyczki
5. Podkreślanie litery występującej po zmiękczeniu. - utrwalenie zasady dotyczącej pisowni wyrazów "zmiękczonych" przez "i". Uczniowie podkreślają w wyrazach litery, przed którymi stoją spółgłoski zmiękczone przez "i". Odczytują wyrazy akcentując miękką sylabę. Kartoniki z wyrazami
6. Uzupełnienie luk w wyrazach spółgłoskami miękkimi. - ćwiczenie myślenia słowno-logicznego,
- stosowanie zasad dotyczących zmiękczeń
Zadaniem dzieci jest uzupełnić brakującą literę w wyrazach.
Dz. sprawdza, wyodrębnia kolorem spółgłoski miękkie i głośno odczytuje cały tekst.
Przypomina zasadę ortograficzną dotyczącą spółgłosek zmiękczonych przez "i".
Tekst do uzupełnienia:
...adek zaprosił na urodziny dużo gości. Za stołem u..edli:... adek, bab..a,.. ocia, mamu..a i.. ostra... adka. Na środku stało.. asto z wiś..ami.
7. Zabawa ruchowa "Wyścig rodzin". - rozwijanie sprawności ruchowej,
- reakcja na sygnał
Dzieci siadają na krzesłach jedno za drugim. N-l wyznacza: babcie, dziadków, ciocie, mamusie, tatusiów, siostry, braci, pieski, kotki (w zależności od ilości dzieci).
Następnie opowiada tekst, na określone słowa dzieci wstają, obiegają dookoła i wracają na swoje miejsca.
Tekst zabawy.
Od rana w domu dziadka panuje wielki ruch. Dziadek biegnie do łazienki umyć ręce, babcia nakrywa do stołu, ciocia niesie talerz z ciastem, mamusia karmi pieska. Tylko kotek smacznie śpi pod stołem.
8. Zadanie pracy domowej. usprawnienie sprawności manualnych Zadaniem domowym dziecka jest dokładne, staranne pokolorowanie ilustracji przedstawiającej przyjęcie urodzinowe u dziadka. Kserokopie ilustracji.
Karta pracy

...adek zaprosił na urodziny dużo gości. Za stołem u..edli:... adek, bab..a,.. ocia, mamu..a i.. ostra... adka. Na środku stało.. asto z wiś..ami.
 

Opracowanie: Barbara Chojnowska
Zespół Szkolno-Przedszkolny
ul.Polowa 12
18-520 Stawiski

Wyświetleń: 4919


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.