Katalog Jolanta Wiśniewska Różne, Scenariusze Nasza szkoła wczoraj-dzisiaj-jutro. Scenariusz projektuScenariusz projektu "Nasza szkoła wczoraj-dzisiaj-jutro"I. OPIS PROJEKTU1. Temat: NASZA SZKOŁA WCZORAJ-DZISIAJ-JUTRO 2. Cele: nadrzędny: PROMOWANIE SZKOŁY W ŚRODOWISKU LOKALNYM - w wyniku pracy uczniów ma powstać opracowanie, które może zostać wykorzystane do promowania szkoły w środowisku oraz nastąpi prezentacja w obecności zewnętrznych obserwatorów, pozostałe: - zwiększenie wiedzy uczniów o aktualnej sytuacji szkoły, poznanie historii i ukazanie procesu zmian jakim podlegała, - zacieśnienie więzi emocjonalnych ze szkołą, - możliwość wypowiedzenia się na temat proponowanych zmian i oczekiwań co do przyszłego funkcjonowania szkoły, - rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru źródeł informacji i analizy dostępnych materiałów, - kształtowanie umiejętności pracy w zespole, podziału obowiązków, rozplanowania działań w czasie, - stworzenie możliwości prezentacji efektów pracy zespołu na forum szkoły. 3. Wybór treści: Uczniowie w trakcie realizacji powinni poznać historię szkoły, zorientować się w aktualnej sytuacji szkoły, zastanowić się nad swoją wizją przyszłości szkoły. W każdej prezentowanej pracy powinny znaleźć się trzy elementy życia szkoły: przeszłość od roku 1924 do 2001, teraźniejszość i przyszłość, jednak to uczniowie decydują, który będzie dominował. 4. Sformułowanie podstawowych pytań badawczych: Uczniowie poszukują odpowiedzi na pytania: - Jaka była szkoła? - Jaka jest? - Jaka może być w przyszłości? 5. Powiązania treści opisanych w celach projektu. Projekt ten jest projektem międzyprzedmiotowym. Uczniowie będą wykorzystywać i pogłębiać wiedzę z przedmiotów: historii, języka polskiego i technologii informacyjnej. Podczas realizacji projektu uczniowie będą opanowywać i doskonalić następujące umiejętności: - pracy w zespole, skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia, wysłuchiwania innych i brania pod uwagę ich punktów widzenia, - poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień, - rozwiązywania problemów w twórczy sposób, - korzystania z informacji z różnych źródeł i posługiwania się nowoczesną techniką informatyczną i komunikowania się, - organizowania i oceniania własnej pracy. 6. Szczegółowe zadania dla uczniów i forma prezentacji projektu: - zadanie będzie polegało na przygotowaniu prezentacji w dowolnie wybranej formie (album, inscenizacja, wystawa, prezentacja multimedialna), - zostanie zaprezentowany na forum szkoły, - projekt będzie realizowany w grupach dwu lub trzyosobowych, - czas realizacji: od 05 stycznia do 01 maja. 7. Zasoby wykorzystywane przy realizacji projektu: - materiały dotyczące historii szkoły (wydawnictwa okolicznościowe, kroniki, artykuły w prasie), - aktualne dane ze szkolnych informatorów, ze szkolnej strony internetowej, - informacje uzyskane w wyniku przeprowadzenia rozmów z byłymi uczniami, nauczycielami i z obecnymi, - posiadana wiedza i umiejętności z lekcji historii, języka polskiego i technologii informacyjnej. 8. Plan ogólny realizacji: - uczniowie zostaną poinformowani o projekcie na zebraniu samorządu uczniowskiego, - zainteresowani uczniowie spotkają się z nauczycielami pilotującymi projekt i otrzymają przygotowaną instrukcję, - przewiduje się trzy terminy konsultacji projektów wyznaczone przez nauczycieli zajmujących się projektem, - prezentacja na forum szkoły 01 maja w Dniu Drzwi Otwartych Szkoły. 9. System oceniania: Oceniona zostanie realizacja projektu i prezentacja zgodnie z kryteriami oceny projektu. II. INSTRUKCJA 1. Temat projektu: Nasza szkoła wczoraj - dzisiaj - jutro 2. Zadanie: Przygotowanie projektu w dowolnej wybranej formie (album, inscenizacja, wystawa, prezentacja multimedialna) i prezentacja efektów pracy. 3. Źródła, do których należy sięgnąć przy zbieraniu informacji: - materiały dotyczące historii szkoły (wydawnictwa okolicznościowe, kroniki, artykuły w prasie), - aktualne dane ze szkolnych informatorów, ze szkolnej strony internetowej, - informacje uzyskane w wyniku przeprowadzenia rozmów z byłymi uczniami, nauczycielami i z obecnymi, - posiadana wiedza i umiejętności z lekcji historii, języka polskiego i technologii informacyjnej. 4. Termin prezentacji, terminy konsultacji: 05 styczeń - Spotkanie organizacyjne - Przekazanie przez nauczycieli podstawowych informacji o metodzie projektów 15 luty - Konsultacje nr 1 - Określenie wybranej formy przygotowania prezentacji z uzasadnieniem, informacja o podziale obowiązków 15 marzec- - Konsultacje nr 2- Konspekt planowanego zakresu działań - jakie źródła zostaną wykorzystane, określenie dostępności tych źródeł 12 kwiecień - Konsultacje nr 3 - Omówienie zebranych materiałów i sposobu ich wykorzystania 01 maja - Dzień Otwartych Drzwi Szkoły - Prezentacja projektu i przekazanie sprawozdania sporządzonego zgodnie z planem 5. Określenie sposobu i czasu prezentacji: Prezentacja odbędzie się o godz. 1100 na korytarzu głównym szkoły na parterze, czas prezentacji: 10 minut - omówienie. Ekspozycja prac będzie udostępniona do oglądania w godz. od 1000 do 1300 wszystkim odwiedzającym szkołę w tym dniu. 6. Plan sprawozdania z wykonania projektu: strona tytułowa, zakres sprawozdania, spis treści, podziękowania, streszczenie, wstęp, badanie, analiza i wnioski, rekomendacje, załączniki. III. KRYTERIA OCENY PROJEKTU 1. Ocenie podlegać będzie realizacja projektu oraz prezentacja. 2. Ocena zostanie przeprowadzona w tabelach w skali punktów od 1 do 5 3. Kryteria oceny prezentacji: - Czy dobrze wykorzystano czas prezentacji? - Czy prezentacja jest interesująca? - Czy ilość materiałów jest wystarczająca? - Czy prezentacja zachęca do nauki w naszej szkole? - Czy prezentacja właściwie oddaje klimat szkoły? 4. Kryteria oceny realizacji projektu: Zbieranie i opracowywanie materiałów: - Czy jasno określono cele projektu do realizacji przez grupę? - Czy dobrze przeprowadzono selekcję i krytyczną ocenę informacji? - Czy informacje zostały przetworzone we właściwy sposób? Praca w grupie: - Czy grupa prowadziła skutecznie komunikację na zewnątrz i wewnątrz? - Czy wszyscy zostali zaangażowani w pracę? Raport: - układ opracowania, - wykorzystanie komputera, - ilustracje, - poprawność stylistyczna i brak błędów.
Opracowanie: Piotr Badtke Wyświetleń: 1866
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |