Katalog

Agnieszka Mrowiec
Plastyka, Artykuły

Możliwości kształcące i wychowawcze kółek plastycznych

- n +

Możliwości kształcące i wychowawcze kółek plastycznych

Od kilku lat w gimnazjum, w którym pracuje, prowadzę koło plastyczne - 2 godziny lekcyjne co 2 tygodnie.

Jak wiemy celem tego rodzaju zajęć jest zaspakajanie zainteresowań i zamiłowań z dziedziny plastyki, rozwijanie twórczości plastycznej, ułatwienie poznawania dzieł twórczości plastycznej, ułatwianie poznawania dziel sztuki, głębsze i bardziej świadome ich przeżywanie, uwrażliwienie na piękno w życiu codziennym, w przyrodzie i w otoczeniu, szerzenie kultury plastycznej.

Przyczynia się to do podniesienia ogólnego poziomu kulturalnego społeczeństwa. Warunki realizacji tych celów są dużo lepsze na zajęciach pozalekcyjnych niż na lekcji, gdyż trafia tu młodzież dobrowolnie, wykazująca zainteresowanie czy uzdolnienia. Dzieci pracują w mniejszym zespole 14-17 -osobowym. Nie jest to liczba stała. Często przychodzi młodzież zainteresowana jakimś jednym tematem np. przygotowaniem kiermaszy świątecznych.

Metody pracy na tych zajęciach staram się zindywidualizować, dopasować do umiejętności poszczególnych członków koła (młodzież klas I-III). Często zdarza się, że w trakcie zajęć realizowane są dwa lub trzy tematy, opracowane inną technika.

Młodzież najbardziej lubi działać praktycznie, aczkolwiek z ciekawością ogląda przezrocza z dziełami sztuki, chętnie odwiedza muzea i zaciekle dyskutuje na temat zagadnień plastycznych. Po każdej takiej dyskusji nie mogą się doczekać, żeby sprawdzić praktycznie, to czego się dowiedzieli, gdyż źródłem samodzielnej twórczości powinna być nie tylko wyobraźnia i fantazja, przeżycia emocjonalne, ale również wiadomości i coraz doskonalsze umiejętności na miarę każdego.

Nigdy nie uzależniam uczestnictwa w zajęciach koła od stopnia zdolności plastycznych poszczególnych uczniów. Przychodzi kilkoro dzieci mało uzdolnionych plastycznie, ale wykazujących zainteresowanie plastyką. Przyjemność im sprawia możliwość bliższego kontaktu ze sztuką poza lekcjami wychowania plastycznego.

Pozostali uczniowie- ci bardziej uzdolnieni nigdy nie wykazują lekceważącego stosunku do nich, dlatego tyko, że "nie wychodzi" im rysunek. Przeciwnie udzielają im rad i przeprowadzają życzliwą i wnikliwą krytykę. Młodzież pracująca w moim kole jest związana ze sobą dość mocno.

Działalność koła oprócz wartości kształcących oddziałuje na poszczególnych uczestników również wychowawczo. Uczą się współżyć w zespole, szacunku dla własnej i cudzej pracy, wspierania kolegów w razie niepowodzeń.

Poza tymi sprawami należy podkreślić jeszcze inne, równie ważne, znaczenie koła plastycznego, a mianowicie jego wpływ na życie szkoły.

Poprzez organizowanie wystawek prac, otwartych spotkań dla szerokiej publiczności podczas Dni Otwartych szkoły nie tylko podnosi ogólny poziom wiedzy o plastyce, ale przyczynia się również do estetycznego wyglądu szkoły. Pokazy organizowane w formie wystaw dają możliwość pokazania tego, na co może się zdobyć twórcza myśl młodych, przyciągają nowych uczestników, zaspakajają zdrowe ambicje młodzieży (nagrody zdobywane na konkursach) i wyzwalają szlachetną rywalizację oraz podnoszą prestiż wychowania plastycznego.

Uważam, że w każdej szkole, jeśli tylko pozwolą warunki, powinno działać koło plastyczne. Często nie docenia się jego wyżej wymienionych wartości, jak i faktu, że w klasie, w której są uczestnicy koła obserwuję na lekcjach o wiele lepszą atmosferę i wyższy poziom wykonywanych prac.
 

Opracowanie: Agnieszka Mrowiec
nauczycielka plastyki.

Wyświetleń: 933


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.