Katalog

Urszula Hajdamowicz
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz pasowania na ucznia z udziałem klas starszych

- n +

Scenariusz pasowania na ucznia z udziałem klas starszych

PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI
1. Powitanie dzieci i gości przez prowadzącą.
2. Część związana z uroczystym ślubowaniem i pasowaniem klasy I prowadzona przez uczniów klasy II i III.
3. Część artystyczna w wykonaniu uczniów klasy I.
4. Prezentacja części artystycznej dla klasy I w wykonaniu uczniów klasy 0, II i III. Wręczenie upominków pierwszakom.
5. Wspólny, słodki poczęstunek i zabawa przy muzyce.
6. Zakończenie imprezy - sprzątanie sal - wychowawcy i uczniowie poszczególnych klas.

Tradycją naszej szkoły jest to, iż ślubowanie i pasowanie na ucznia ma podniosły i uroczysty charakter. Odbywa się w obecności wielu zaproszonych gości. Aktywnie uczestniczą w nim nie tylko pierwszaki, ale również uczniowie klas 0, II i III. Uczniowie klas starszych dokonują uroczystego pasowania oraz przygotowują część artystyczną i upominki wykonane własnoręcznie na zajęciach plastyczno - technicznych. W tym roku szkolnym uczniowie klas II wykonali "Alfabet", który będzie pomocą wykorzystaną na lekcjach języka polskiego przez uczniów klasy pierwszej.

Opracowany przeze mnie scenariusz jest gotowym materiałem do wykorzystania przez innych nauczycieli klas starszych uczestniczących w pasowaniu. Równocześnie może stać się inspiracją do tworzenia kolejnych.

CZĘŚĆ ARTYSTYCZNA W WYKONANIU KLASY II

REKWIZYTY:
kolorowe kwiaty na patyku z przyklejonymi literami alfabetu (z jednej strony ) z drugiej przyklejone czerwone serduszka. Uczniowie odświętnie ubrani stoją w półkolu z rekwizytami.

DZIECKO I
Pierwszaki!
Już niedługo poznacie wszystkie litery.
Będziecie je pisać i czytać.

DZIECKO II
My drugoklasiści chcemy je przedstawić
oraz opowiedzieć jakie są z nimi kłopoty.

RAZEM
Wspólne zaśpiewanie I zwrotki piosenki "Biegnie kreda po tablicy".

(kaseta I Wesoła Szkoła)

W trakcie śpiewu piosenki uczniowie tworzą trzy gromadki. Uczniowie recytujący wiersz pt. "Literki" stają z boku w trakcie recytacji kwiatki z literkami poruszają się tak jak mówi wiersz.


DZIECKO III
Raz literki w abecadle chciały się zabawić
I kłóciły się zajadle jakby się ustawić.

DZIECKO IV
A- krzyknęło- Chcę być pierwsze!
Ale B nie chciało, C i D zgubiło wiersze
E pod stół zleciało,

DZIECKO V
O toczyło się toczyło, aż w kałamarz wpadło.
Tak o miejsce się kłóciło całe abecadło.

DZIECKO VI
Nagle słychać głosik Anki:

DZIECKO VII
Cicho mi w tej chwili! Marsz, literki do czytanki
jak was ustawili!.

Uczniowie z literami alfabetu ustawiają się posłusznie tak jak prosi Anka. Recytacja wiersza Marii Wieliczko pod tytułem "Piosenka o literkach" (Moja Szkoła część I strona 56 klasa II). Uczniowie recytując wiersz pokazują kwiatek z literką o której mówią. Na zakończenie recytacji układają wyraz ALFABET- zadaniem pierwszaków jest odczytać wyraz.

A - ma nóżki, choć nie biega,
B - ma brzuszek, chociaż nie je,
C - jak księżyc się uśmiecha,
D -jak domek bez okienek.
E - jak grabie albo szczotka,
F - to jakby E bez łapek,
G - jak ucho psa lub kotka,
H - drabinką jest do chatki.
I - to patyk albo świeczka,
J -jak bocian nosi szyję,
K - jak w locie jaskółeczka,
L - to sznurek albo kijek.
Ł - jest siostrą L na pewno,
M - podobno ma dwa końce,
N -popaczcie - M jest krewną,
O -jak piłka albo słońce.
P -ma tylko jeden brzuszek,
R - jak P co tupie nóżką,
S - jak wąż, więc trzeba uciec,
T -jak pan, co idzie dróżką,
U -jak pyszna z kremem rurka,
W - to króla jest korona,
Y - podobne jest do piórka,
Z - jak zakręt do przedszkola.
Ź - za chwilę zaraz zaśnie,
Ż - jak żabka skoczy w trawę
I to właśnie, i to właśnie......
Jak nazywa się? - ALFABET! DZIECKO VIII
Chyba już wiecie jakie są literki?
Jedne są łatwe i posłuszne, a inne trudne i krnąbrne.

DZIECKO IX
Żeby było łatwiej je zapamiętać przygotowaliśmy
dla PIERWSZAKÓW - ALFABET!

Wręczenie i prezentacja alfabetu pierwszakom przez uczniów klas II.
Uczniowie stają w luźnych gromadkach trzymając się za ręce i śpiewają piosenkę "Dwa serduszka z czekolady" (kaseta I Moja Szkoła). W refrenie piosenki machają kwiatkami z naklejonymi serduszkami.

"Dwa serduszka z czekolady"
Nie stój w kącie sam, nie mów: "ale kram",
dwie dwóje w dzienniczku cię bolą.
Takie dwóje dwie, dobrze o tym wiem,
to ciastka z papryką i solą.
Takie dwóje dwie mogą sprawić,
że za chwilę rozpada się wszędzie.
Niebo pełne chmur, droga pełna dziur,
deseru na pewno nie będzie.

Refren: Dwa serduszka z czekolady na pociechę tobie dam.
Dwa serduszka z czekolady, abyś w smutku nie był sam.
Dwa serduszka z czekolady niechaj ci osłodzą dzień.
Dwa serduszka czekolady weź ode mnie, proszę cię!

Nie stój w kącie sam, nie mów: "ale kram",
Dwie dwóje w dzienniczku to kłopot.
Takie dwóje dwie mogą sprawić,
Że do pracy się weźmiesz z ochotą.
Wtedy dwóje dwie w piątki zmienią się,
Dwie piątki zatańczą wesoło.
A tym czasem weź, jeśli tylko chcesz,
Dwa serca z cukierni przed szkołą.

Refren: Dwa serduszka....................................................

Uczniowie po zaśpiewaniu piosenki kłaniają się i mogą wręczyć pierwszakom kwiatki z serduszkami.

LITERATURA;
1. Podręcznik z ćwiczeniami do kształcenia zintegrowanego dla klasy drugiej. Moja szkoła, część 1., s. 56.
2. Przymus R., Uroczystości pełne radości dla klas I - III, JUKA Łódź 1995.
3. Wójcik Z., Zabawa w teatr. Wybór scenariuszy dla dzieci, DIDASKO Warszawa 1997.
 

Opracowanie: mgr Urszula Hajdamowicz

Wyświetleń: 2742


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.