Katalog Lidia Skrzypczyk Różne, Scenariusze Jak organizować czas wolny dziecka, aby ustrzec go przed nałogamiJak organizować czas wolny dziecka, aby ustrzec go przed nałogamiScenariusz zajęć z rodzicamiCel ogólny: zachęcanie rodziców do spędzenia wolnego czasu razem z dziećmi, aby ustrzec dzieci przed nałogami Cele operacyjne: - rodzic wie jaki wpływ ma rodzina na rozwój dziecka, - rodzic zna zabawy, jakie może zaproponować dzieciom, - rodzic angażuje się we wspólne działania z dziećmi, - rodzic czerpie radość z obcowania z dzieckiem. Metody: dyskusja, ćwiczenia grupowe Środki dydaktyczne: instrukcje do prowadzonych zabaw, małe przedmioty, np. zegarek, klucze, długopis itp. (ok. 20), koc, szalik, kredki, kartki papieru, tektura, kartonowe pudełko lub plastikowy dysk, puszki po coca-coli,duża chusteczka Przebieg zajęć: 1. Powitanie rodziców, przedstawienie celu spotkania. Krótkie nawiązanie do tematu tytułem wstępu. Rodzina posiada ogromną siłę oddziaływania na rozwój emocjonalny, społeczny, umysłowy i fizyczny dziecka. Z domu rodzinnego dziecko wynosi pozytywny obraz siebie, tu uczy się znoszenia frustracji przykrych stanów emocjonalnych, tu podejmuje pierwsze próby rozwiązania swoich problemów. W rodzinie dzieci uczą się kochać, zdobywać wiarę we własne siły, akceptować siebie i innych, rozumieć siebie i świat. Rodzice jako pierwsi mogą i powinni dostarczyć dziecku informacje o zagrożeniach współczesnego świata i nauczyć go bronić się przed nim, dawać siłę, by nie ulegało pokusom, odrzucało nałogi i umiało pożytecznie i przyjemnie spędzać czas. Dzieci są z natury dobre, ale często bezwolne i zagubione. Swój wolny czas nie umieją wypełnić, zagospodarować. Dobrą metodą wychowawczą może okazać się wychowanie przez pracę, pomaganie w domu i wspólną rodzinną zabawę. Na dzisiejszym spotkaniu zapoznacie się państwo z 4 zabawami umysłowymi i 4 zabawami ruchowymi, które z powodzeniem możecie przeprowadzić w domu razem ze swoimi pociechami. Proszę o aktywny udział i życzę miłej zabawy! 2. Podział rodziców na 4 grupy. Dostarczenie każdej grupie instrukcji jednej zabawy umysłowej. Zadaniem rodziców jest przygotowanie zabawy wg instrukcji w czasie 10-ciu minut (załącznik 1,2,3,4). 3. Prezentowanie kolejno przez grupy przygotowanych zabaw: gr. I - "Zgaduj zgadula" gr. II - "Pantomima" gr. III - "Kto zna więcej zwierząt" gr. IV - "Ukryte słowo" (wiele zabaw może kończyć się wykupywaniem fantów. Oto pomysły jak tego dokonać) - zaśpiewaj artykuł z gazety na dowolną melodię - wygłoś mowę pochwalną o dowolnym współuczestniku zabawy - zjedz cytrynę nie krzywiąc się... itp. 4. Rodzice pozostają w dotychczasowych grupach. Każda grupa dostaje opis jednej zabawy ruchowej oraz potrzebne przybory do jej przeprowadzenia (załącznik 5,6,7,8). W ciągu 10 minut grupy przygotowują zabawy. 5. Prezentacja zabaw: gr. I - "Tor przeszkód" gr. II - "Skoki po cyfrach" gr. III - "Latający talerz" gr. IV - "Piłka w górę" 6. Ocena atrakcyjności i przydatności zabaw. Wymyślanie różnych odmian podanych zabaw. Dyskusje. RODZICE! ZNAJDŹCIE CZAS DLA SWOJEGO DZIECKA! Załącznik nr 1 Gr. I - "Zgaduj - zgadula" - Na podłodze układamy małe przedmioty np. zegarek, klucze, szyszkę, jabłko itp. (ok. 20). Odwracamy się, a jedna osoba chowa dowolny przedmiot. Kto pierwszy odgadnie, czego brak? - Zgromadzone przedmioty przykrywamy kocem. Za pomocą dotyku staramy się odgadnąć, co mamy w ręce? - Zawiązujemy dziecku chusteczkę na oczach. Opisujemy mu wybrany przedmiot: wielkość, kształt, kolor, zapach itp. Zadaniem dziecka jest zidentyfikowanie przedmiotu. Załącznik nr 2 Gr. II - "Pantonima" - Przedstawiamy: - tytuły filmów np. "Słoń Beniamin" - tytuły książek np. "Nie płacz koziołku" - powiedzenia np. "Wyssane z palca" - przysłowia np. "Kto pod kim dołki kopie, ten sam w nie wpada" - Rysujemy przysłowia Wymyślamy przysłowia np. "W marcu jak w garncu", "Jak sobie pościelisz tak się wyśpisz", "Im dalej w las tym większe drzewa". Rysujemy je, a dziecko stara się jak najszybciej odgadnąć. Załącznik nr 3 Gr. III - "Kto zna więcej zwierząt" - Rzucamy piłką do dziecka, mówiąc np. powietrze. Dziecko musi wymienić zwierzę, które fruwa np. słowik, szpak. Teraz ono rzuca piłkę. Gdy zawoła woda, trzeba wymienić zwierzę, które żyje w wodzie np. delfin, ryba. Przy haśle ziemia można wymienić: słoń, kot - bo nie fruwają i nie pływają. - Każdy z uczestników zabawy mówi po kolei wg alfabetu nazwy zwierząt, np. a - aligator, b - biedronka, c - czapla, d - dinozaur itd. Załącznik nr 4 Gr. IV - Kilka w jednym - Wybieramy jeden bardzo długi wyraz np. "konserwacja". Z jego liter trzeba ułożyć inne wyrazy np. ser, krowa, rejs, nas, sowa... Można wielokrotnie wykorzystać tę samą literę. - Wszystkie litery wyrazy zmieniły swoje miejsca. Trzeba je uporządkować tak, aby powstało sensowne słowo, np. deszplekrzo - przedszkole Stopień trudności zadań należy dostosować do wieku i możliwości dziecka. Załącznik nr 5 Gr. I - "Tor przeszkód" Wyznaczamy trasę, którą trzeba pokonać. Przygotowujemy przeszkody, np. koc, pod którym należy się przeczołgać, piłkę, którą trzeba przeskoczyć, stół, pod którym przechodzi się na czworakach. Kiedy mamy możliwość przeprowadzić zabawę na dworze, "rysujemy" ścieżkę piaskiem, kładziemy na niej gałązki, które trzeba przeskoczyć, pokazujemy drzewo, które trzeba obiec. Tor przeszkód pokonujemy razem z dzieckiem. Załącznik nr 6 Gr. II - "Skoki po cyfrach" Rysujemy duże cyfry od 1 do 10 na kawałkach tektury lub kredą na boisku, patykiem na ziemi. Dziecko wskakuje na kolejne liczby, następnie co drugą liczbę, co trzecią. Utrudnieniem będzie wskakiwanie na liczby jedną nogą - prawą lub lewą. Załącznik nr 7 Gr. III - "Latający talerz" - Możemy użyć do zabawy płaskiego dysku lub ringo * wbijamy w ziemię kij i staramy się trafić w niego * wyznaczamy niewielki teren, na którym kładziemy różne przedmioty: gazetę, puszkę po coca-coli, kartonowe pudełko. Celnymi rzutami staramy się umieścić dysk na tych przedmiotach. - Uczestnicy zabawy stają naprzeciw siebie. Rzucają do siebie jednocześnie dwoma dyskami. Załącznik nr 8 Gr. IV - "Piłka do góry" - Ustawiamy piramidę np. z blaszanych puszek, dużych klocków i małymi piłeczkami staramy się zaburzyć tą piramidę. - Z zawiązanymi oczami wrzucamy piłkę do wcześniej przygotowanych i rozmieszczonych w odległości 2 lub 3 metrów np. kosza, opony, szarfy. Uwzględniamy w zabawie wiek i sprawność dziecka.
Opracowanie: Lidia Skrzypczyk Wyświetleń: 2293
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |