![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Kubecka Zajęcia zintegrowane, Artykuły Prezentacje komputerowe w przedszkoluPrezentacje komputerowe w przedszkoluW ostatnich latach nastąpił gwałtowny rozwój technologii informatycznej. Możemy zaobserwować, jak prawie wszystkie dziedziny życia, zostają zdominowane przez komputery. Rozwój ten wpłynął również na zmiany kształcenia. Technologia staje się narzędziem wspomagającym naukę. Obecnie informacji dostarcza nie tylko podręcznik, radio, czy telewizja, ale również internet, programy multimedialne. Wprowadzenie technologii informatycznej do szkół i przedszkoli stanowi ważny element zmian form i metod kształcenia.W przedszkolu komputer jest przede wszystkim narzędziem wspomagającym nauczyciela w przekazywaniu dziecku informacji, wydaje mi się jednak, że dużo bardziej atrakcyjnym niż tablica, czy nawet kaseta wideo. Prezentacje multimedialne mają za zadanie dostarczać odbiorcy jak najwięcej informacji w postaci tekstowej, dźwiękowej, a także w formie obrazu statycznego i dynamicznego. Pokaz multimedialny łączy i udostępnia informacje za pomocą wszystkich środków przekazu. W pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym, bardzo ważne jest, aby informacje i treści były przekazywane mu w sposób ciekawy i interesujący. Pomóc nam w tym może technologia komputerowa, która dla wielu małych dzieci jest jeszcze niedostępna, a przez to interesująca i ciekawa. Myślę jednak, że sam komputer nie powinien być w centrum uwagi, a fakt korzystania z niego, nie może być nadrzędnym celem procesu kształcenia. Jest to jedynie narzędzie pozwalające osiągnąć określone cele dydaktyczne i wychowawcze. Celem ukierunkowanej działalności wychowawczej przedszkola jest przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole. Od pierwszej klasy będzie ono miało kontakt z pracownią komputerową. Dzięki stosowaniu pokazów multimedialnych już na zajęciach w przedszkolu, szkolny komputer przestanie być obcy i niedostępny. Treści programowe, realizowane dzięki prezentacji multimedialnej. Najnowsza myśl pedagogiczna traktuje rozwój dziecka w sposób całościowy. Tak rozumianemu rozwojowi wychodzi naprzeciw koncepcja integralnej realizacji zadań i treści programowych wszystkich obszarów edukacyjnych. Realizowany w ten sposób program zapewnia równoczesne oddziaływanie na różne sfery osobowości małego dziecka, umożliwia tworzenie scalonego obrazu świata oraz podejmowania różnych form aktywności w tym świecie. W programie wychowania przedszkolnego, treści programowe zachowują podział na grupy wiekowe. Tak bowiem ujęte treści programowe umożliwiają nauczycielowi dokładniejsze dostrzeganie istoty i kierunku zmian w rozwoju dziecka - możliwości poznawania i rozumienia otaczającego świata, działania i kontaktowania się, podejmowania decyzji, wartościowania i oceniania. Każde dziecko przychodzące do przedszkola ma inny zasób wiadomości, doświadczeń oraz indywidualne i nie zawsze równe tempo rozwoju. Treści programowe, realizowane dzięki prezentacji komputerowej: - poznawanie środowiska społeczno-kulturowego - poznawanie siebie, środowiska przedszkolnego, rodzinnego, pozaprzedszkolnego, - ochrona zdrowia w kontakcie z techniką, - słuchanie i rozumienie mowy, - posługiwanie się mową, - kształtowanie pojęć matematycznych - pojęcia określające relacje dotyczące położenia przedmiotów, określania kierunku w przestrzeni, wielkości przedmiotów, - kształtowanie umiejętności działania na rzecz innych, - wdrażanie do przestrzegania norm regulujących współżycie w środowisku przedszkolnym, rodzinnym, pozaprzedszkolnym, - kształtowanie więzi uczuciowej z rodziną, społecznością lokalną, - kształtowanie cech charakteru. Właściwa realizacja treści programowych w dużym stopniu zależy od bazy dydaktycznej przedszkola, wyposażenia sali, dostosowania do potrzeb dzieci w określonym wieku np.: - różnorodne i bogate w zabawki kąciki zabaw, - sprzęt audiowizualny ze zgromadzonymi nagraniami, kasetami, płytami, - obrazy do ćwiczeń w mówieniu, - loteryjki obrazkowe, - gry, - klocki, - podręczniki dla dzieci - kolorowe albumy dostarczające wiedzę niedostępną bezpośredniej obserwacji, - bogato i estetycznie urządzony kącik przyrody. Do realizacji treści programowych poprzez prezentację potrzebne jest narzędzie jakim jest komputer. W wielu placówkach przedszkolnych znajdują się już komputery, są one jednak najczęściej wykorzystywane przez nauczycieli do pogłębiania swojej wiedzy, zbierania różnego typu informacji. Wydaje mi się, że jest to przede wszystkim spowodowane brakiem odpowiednich programów komputerowych dostosowanych do dzieci, które nauczyciel mógłby wykorzystać na zajęciach w przedszkolu. Prezentacja multimedialna może służyć nauczycielowi w czasie przeprowadzania zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Opracowanie: Katarzyna Kubecka Wyświetleń: 2318
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |