Katalog
Jolanta Maria Kozikowska Przyroda, WymaganiaJak pogoda i klimat wpływają na przyrodę? - wymagania na poszczególne oceny z przyrody dla klasy IV
Wymagania na poszczególne oceny z przyrody dla klasy IV
PROGRAM ŻAK-a DKW - 4014-51/99
Dział: Jak pogoda i klimat wpływają na przyrodę?
Uczeń, który otrzymuje OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ:
Wie, zna, rozumie |
Potrafi |
- co to jest powietrze, jego skład.
- przyczyny zanieczyszczeń powietrza.
- elementy pogody i klimatu.
- przyrządy do mierzenia elementów pogody.
- stany skupienia wody.
- pory roku,
- rodzaje zachmurzenia.
- podstawowe opady atmosferyczne. |
- wskazuje przykład dowodzący istnienia
powietrza
- mierzy i potrafi odczytać temperaturę na termometrze pokojowym,
laboratoryjnym, lekarskim,
- charakteryzuje pory roku,
- prowadzi obserwacje pogody w krótkim czasie
- zapisuje wyniki obserwacji w tabelach prowadząc dziennik pogody
- wymienia główne elementy pogody
- podaje przykłady różnych stanów skupienia wody
- wymienia zasady bezpiecznego zachowania się podczas burzy |
Uczeń, który otrzymuje OCENĘ DOSTATECZNĄ:
Wie, zna, rozumie |
Potrafi |
- właściwości powietrza,
- co to jest smog,
- elementy pogody,
- pogoda, klimat, ciśnienie, wiatr
- klimat panujący w Polsce
- budowa i rodzaje termometrów.
- właściwości wody, lodu i pary wodnej,
- co to jest parowanie, skraplanie, zamarzanie, topnienie,
- rodzaje chmur,
- temperatura wrzenia wody, topnienia lodu, zamarzania wody, |
- opisuje cechy powietrza
- wskazuje znaczenie prognozowania pogody
- wymienia elementy klimatu
- wyróżnia rodzaje termometrów i ich przeznaczenie,
- wyjaśnia właściwe umocowanie termometru zaokiennego,
- opisuje cechy wody, lodu, pary wodnej
- rozpoznaje rodzaje chmur, zachmurzenia i opadów,
- opisuje przebieg burzy,
- wyjaśnia na schematach i wskazuje przykłady parowania wody, skraplania,
zamarzania
- podaje temperatury wrzenia, topnienia zamarzania wody,
- czyta treść łatwych tabel i wykresów dotyczących pogody |
Uczeń, który otrzymuje OCENĘ DOBRĄ:
Wie, zna, rozumie |
Potrafi |
- procentowy skład powietrza,
- zjawisko rozszerzalności cieplnej cieczy,
- jednostki pomiaru ciśnienia, wiatru, opadów.
- zjawiska w przyrodzie zachodzące pod wpływem parowania wody, skraplania
pary wodnej, zamarzania wody.
- zjawiska zmian stanów skupienia wody w zależności od temperatury
- obieg wody w przyrodzie.
- zjawiska atmosferyczne - burza, tęcza.
- zjawiska akustyczne, optyczne, elektryczne,
- sposób i miejsce prognozowania pogody. |
- wie, jak wykryć obecność dwutlenku węgla w
powietrzu,
- wskazuje zastosowanie zjawiska rozszerzalności cieplnej cieczy,
- czyta tabelę, diagram dotyczący elementów pogody,
- wskazuje zjawiska w przyrodzie zachodzące pod wpływem parowania wody,
skraplania pary wodnej, zamarzania wody,
- podaje przykłady zjawisk akustycznych, optycznych, elektrycznych,
- czyta mapy klimatyczne,
- oblicza roczną sumę opadów
- charakteryzuje klimat występujący w Polsce |
Uczeń, który otrzymuje ocenę BARDZO DOBRĄ.
Wie, zna, rozumie |
Potrafi |
- zależności między zjawiskami atmosferycznymi.
- przyczynę powstawania wiatru.
- prędkość rozchodzenia się światła i dźwięku w powietrzu i potrafi to
wykorzystać.
- budowa deszczomierza i wiatromierza.
- rodzaje i prędkość wiatru stwarzającego niebezpieczeństwo w przyrodzie. |
- oblicza średnią temperaturę dobową na
podstawie danych,
- przeprowadza doświadczenia dotyczące składu powietrza i wnioskuje na ich
podstawie,
- interpretuje treść mapy meteorologicznej,
- wykorzystuje w praktyce prędkość rozchodzenia się światła i dźwięku w
powietrzu,
- analizuje mapy, tabele, wykresy dotyczące warunków pogody,
- opisuje klimat danego terenu na podstawie analizy mapy meteorologicznej
- opisuje klimat swojego regionu |
Uczeń, który otrzymuje OCENĘ CELUJĄCĄ.
Wie, zna, rozumie |
Potrafi |
- zjawisko sublimacji i resublimacji,
- właściwości chemiczne składników powietrza.
- istota procesu spalania.
- związki chemiczne będące zanieczyszczeniami powietrza. |
- podaje przykłady zjawisk sublimacji i
resublimacji w przyrodzie
- podaje wpływ związków chemicznych będących zanieczyszczeniami powietrza na
zdrowie człowieka,
- wykonuje obliczenia dotyczące składu powietrza |
Opracowanie: mgr Jolanta M. Kozikowska
Wyświetleń: 8624
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |