Komunikacja interpersonalna - scenariusz zajęć pozalekcyjnych
SCENARIUSZ ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH
Temat zajęć: KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Wprowadzenie:
Na każdej scenie życia ludzie szukają porozumienia. Kłócą się, pertraktują, grożą, lub zwierzają się. Wszystko to są próby rozwiązania jakiegoś konfliktu czy wspólnego problemu. Negocjacje są szczególnym sposobem porozumiewania się. Niezależnie od tego, czy dotyczą rodziny, sąsiadów, menedżerów czy dyplomatów - rządzą się jednakowymi prawami, a najważniejsze z nich brzmi: wypracuj rozwiązania, które satysfakcjonują obie negocjujące strony!
Ponieważ każdy z nas - czy chce czy nie chce - skazany jest każdego dnia na prowadzenie negocjacji, warto, by umiał je prowadzić. Uczyć się dobrze negocjować - to uczyć się, jak nie być ofiarą własnych błędów lub czyjejś przebiegłości.
Stąd powstał pomysł zaprojektowania i zorganizowania warsztatów dla uczniów z zakresu komunikacji interpersonalnej, dialogu z uczniami oraz lepszego poznania ich zainteresowań,uzdolnień i możliwości.
Zakres tematyczny zajęć: KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
- podstawowe informacje na temat komunikacji
- interpersonalnej
- błędy w komunikacji interpersonalnej
- podstawowe wiadomości o komunikacji werbalnej
- podstawowe wiadomości o komunikacji niewerbalnej
- zasady prowadzenia rozmów i sporów
Sytuacja odniesienia :Umiejętność skutecznego porozumiewania się jest potrzebna wszystkim na każdej scenie życia: w rodzinie, szkole, biznesie, sklepie...
Cel zajęć:
- rozwijanie umiejętności skutecznego porozumiewania się
- rozwijanie umiejętności aktywnego słuchania
- uczenie dobrego komunikowania się
- podkreślenie znaczenia mowy ciała w komunikacji, zainteresowanie
tematyką komunikacji niewerbalnej, która będzie kontynuowana na
kolejnych zajęciach
- wprowadzenie w tematykę negocjacji handlowych
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie
- integracja uczestników zajęć
- poznanie zainteresowań, uzdolnień i możliwości uczniów
Metody: pogadanka, dyskusja z elementami burzy mózgów
Środki dydaktyczne: rzutnik, folie, plansze, arkusze papieru, flamastry
Czas wykonania: 2 godziny
Struktura zajęć:
- czynności organizacyjne - 2'
- podanie tematu zajęć oraz celu - 3'
- wyjaśnienie pojęcia komunikacji interpersonalnej - 5'
- ćwiczenie w parach mające na celu ustalenie co pomaga w porozumiewaniu
się - 6'
- wypisanie na tablicy na podstawie wykonanego ćwiczenia - Co pomaga w
porozumiewaniu się? - 4'
- zwrócenie uwagi na to, że słuchanie jest procesem aktywnym, słyszenie
biernym - 2'
- ćwiczenie integrujące w grupach mające na celu poznanie zainteresowań,
integrację zespołów, rozwijanie umiejętności mówienia - 18'
- omówienie form, korzyści i wad komunikacji interpersonalnej 5'
- zabawa polegająca na przekazywaniu informacji - wyciągnięcie wniosków - 10'
- zabawa wprowadzająca w tematykę komunikacji niewerbalnej, która będzie
kontynuowana na następnych zajęciach - 25'
- podsumowanie zajęć, wyciągnięcie wniosków, ustalenie terminu następnego
spotkania - 10'
Scenariusz zajęć:
Cele szczegółowe |
Treść zajęć |
Wskazówki i uwagi realizacyjne |
Uczniowie:
1. wyjaśnią pojęcia:
- komunikacja interpersonalna
- nadawca, odbiorca
- sprzężenie zwrotne
- sposób komunikowania
|
Podstawowe informacje na temat komunikacji interpersonalnej |
Uczniowie odpowiadają na stawiane przez nauczyciela pytania |
2. wymienią i zapiszą
- co pomaga w porozumiewaniu się?
- błędy w komunikacji interpersonalnej
- różnice między słuchaniem, a słyszeniem
|
Zasady skutecznego porozumiewania się. Błędy w komunikacji interpersonalnej. |
Uczniowie biorą udział w ćwiczeniu w parach, odpowiadają na zadane pytania, ustalenia zapisują na tablicy |
Rozwijanie umiejętności:
- porozumiewania się
- pracy w grupach
- prezentacji
Integracja uczestników zajęć, lepsze poznanie zainteresowań |
Sztuka porozumiewania się |
Uczniowie pracują w grupach. Każda grupa otrzymuje arkusz papieru, na którym rysują kwiatek. Mają za zadanie w środkowej części wpisać wszystkie cechy i zainteresowania wspólne w poszczególnych płatkach indywidualne. |
Uczniowie usystematyzują treści merytoryczne |
Formy, korzyści, wady komunikacji interpersonalnej |
Uczniowie wymieniają formy korzyści, wady komunikacji interpersonalnej |
|
|
Nauczyciel czuwa nad merytoryczną poprawnością wypowiedzi uczniów, dzieli na grupy, podsumowuje pierwszą część zajęć korzystając z plansz i foliogramów. |
-Integracja uczestników zajęć |
Przekazywanie informacji |
Uczniowie biorą udział w zabawie :
4 osoby zgłaszają się na ochotnika, 3 wychodzą za drzwi, 1 osoba pozostaje, zapoznaje się z pewnym tekstem, który przekazuje 2 osobie, 2 osoba przekazuje 3 osobie, 3 osoba 4, wyciągają wnioski |
Integracja uczestników zajęć
-podkreślenie roli mowy ciała
-zainteresowanie tematyką komunikacji niewerbalnej, która będzie kontynuowana na następnych zajęciach |
Komunikacja niewerbalna |
Zabawa 2 w grupach. Każda grupa przedstawia scenkę rodziny przed telewizorem, pozostali zgadują. |
Uczniowie usystematyzują treści merytoryczne |
Komunikacja interpersonalna
Negocjacje |
Podsumowanie zajęć |
|
|
Nauczyciel czuwa nad merytoryczną poprawnością wypowiedzi uczniów, podsumowuje zajęcia, rozbudza zainteresowanie tematyką komunikacji niewerbalnej, negocjacji handlowych, które będą kontynuowane na następnych zajęciach, ustala termin następnego spotkania. |