![]() |
![]() |
Katalog Urszula Kraśkiewicz Lekcja wychowawcza, Scenariusze Myśl globalnie - działaj lokalnie. Scenariusz godziny wychowawczej dla gimnazjumMyśl globalnie - działaj lokalnieScenariusz godziny wychowawczej dla gimnazjumCele: - zwrócenie uwagi uczniów na degradację środowiska naturalnego, - uświadomienie roli jednostki w ochronie środowiska naturalnego, - zapoznanie uczniów z różnymi formami ochrony środowiska i przeciwdziałania jego degradacji. Efekty: - zwiększenie świadomości uczniów dotyczącej sposobów i potrzeby ochrony środowiska naturalnego. Metody pracy: - praca w małych grupach, - dyskusja. Materiały pomocnicze: - duże arkusze papieru, flamastry, małe kartki papieru, - koperty z podzielonymi tekstami definicji z dziedziny ekologii (np. recykling, eutrofizacja, biodegradacja, segregacja, efekt cieplarniany) Czas trwania: 1-2 godziny lekcyjne. Przebieg zajęć: 1. Wprowadzenie: Nauczyciel mówi uczniom, że na dzisiejszej lekcji zajmiemy się sprawami ochrony środowiska. Zapisuje na tablicy temat: Myśl globalnie - działaj lokalnie. Zadaje uczniom pytanie: Jak rozumiecie ten temat? (Nauczyciel nie komentuje ich wypowiedzi i nie wyjaśnia.) 2. Najważniejsze pojęcia z ekologii: Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup i rozdaje grupom koperty, w których są definicje z zakresu ekologii i ochrony przyrody, przecięte w połowie i pomieszane. Zadaniem grup jest utworzenie prawidłowych definicji i naklejenie ich na papier. Jeden z członków grupy, która najszybciej ułożyła hasła, odczytuje je głośno. W ten sposób można przypomnieć najważniejsze pojęcia niezbędne w dalszej pracy z uczniami. 3. Degradacja środowiska: Nauczyciel rozdaje tym samym grupom arkusze szarego papieru i prosi, by w ciągu 10 minut podały 5 przykładów degradacji środowiska zagrażającej zdrowemu życiu. - I grupa - w domu - II grupa - w szkole - III grupa - w naszym mieście - IV grupa - w naszym kraju - V grupa - na świecie Następnie I grupa przekazuje swój arkusz II grupie, a ta III grupie itd. Każda grupa określa przyczynę danego zagrożenia. Nauczyciel prosi uczniów o powieszenie arkuszy na ścianach i omówienie ich przez liderów każdej grupy. 4. Myśl globalnie - działaj lokalnie. Nauczyciel na jednym z arkuszy wypisuje 5 zagrożeń, które powtarzają się najczęściej. Rozdaje uczniom małe karteczki, każdemu jedną i prosi, by każdy napisał na swojej karteczce, co może zrobić dla przeciwdziałania lub ograniczenia degradacji środowiska. Uczniowie przyklejają karteczki odpowiednio do zagrożenia. Nauczyciel wybiera 5 uczniów i prosi ich o odczytanie zagrożeń i sposobów przeciwdziałania im. 5. Podsumowanie: Nauczyciel po raz drugi zadaje pytanie, co znaczy hasło: Myśl globalnie - działaj lokalnie. Proponuje dyskusje, na temat odpowiedzialności jednostki za ochronę środowiska. W dyskusji podkreśla te wypowiedzi, które wskazują na proekologiczne działania: proste, codzienne, możliwe do wykonania przez wszystkich i w każdych warunkach. 6. Ewaluacja: Każdy uczeń ocenia wartość lekcji w skali ocen szkolnych od 1 do 6 na karteczce otrzymanej od nauczyciela.
Opracowanie: mgr Urszula Kraśkiewicz Wyświetleń: 4281
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |