Katalog

Halina Łosińska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Blok tematyczny: "Od króla do prezydenta", temat: "Na królewskiej uczcie". Scenariusz zajęć zintegrowanych

- n +

Konspekt do zajęć zintegrowanych w klasie III d przeprowadzonych w dniu 4 XII 2003R.

1. Cykl tematyczny: "Od króla do prezydenta"
2. Temat zajęć: Na królewskiej uczcie
3. Treści programowe
Ćwiczenia utrwalające stosowanie w praktyce poznane zasady ortograficzne
Legenda "O królowej Kindze". Uzupełnianie treści legendy. Projektowanie karty dań na królewską ucztę w oparciu o przeczytany tekst. Rozwiązywanie zadań tekstowych złożonych związanych z mnożeniem, dodawaniem liczb.

4. Kształtowanie umiejętności:
Przestrzeganie poprawności ortograficznej w pisowni wyrazów
Tworzenie spójnej wielozdaniowej wypowiedzi na określony temat
Pisania krótkiego tekstu na określony temat
Rozwiązywania zadań z treścią.

5. Materiały i środki dydaktyczne:
Fizyczna mapa Polski, mapka surowców naturalnych-miejsca występowania, książka Jana Adamczewskiego "Legendy starego Krakowa", kartoniki z wyrazami z trudnościami ortograficznymi, Karta Pracy, kaseta Didasko "Piosenki", kaseta magnetofonowa z nagraną muzyką do zabawy ruchowej,

6. Przebieg zajęć:

- Dzieci siedzą przed mapą Polski. Prowadzona jest rozmowa jakie: wiadomości możemy odczytać z mapy, (wskazanie głównych rzek, gór miast Polski), utrwalenie kierunków na mapie. wykonanie zadania nr 1 na "Karcie pracy" - tekst z luką. (wielka litera w nazwach geograficznych)
- Odsłonięcie mapy przedstawiającej bogactwa naturalne Polski - żeby dowiedzieć się co przedstawia taka mapa, trzeba rozwiązać zadanie nr 2 na "K. P." rozwiązaniem jest zdanie: Skarby ukryte w ziemi.
- Dzieci na dywanie, na środku leży mapa przedstawiająca miejsca występowania surowców naturalnych, czytanie legendy mapy, wskazywanie miejsc występowania węgla, soli, itp.
- Pytanie; czy znacie inne znaczenie słowa legenda? Dzisiaj opowiem wam legendę p.t. "O pierścieniu Księżnej Kingi", z której się dowiecie skąd się wzięła w Polsce sól. W czasie słuchania dzieci podnoszą z dywanu wyrazy, które pojawiają się podczas opowiadania, po wysłuchaniu przyklejają wyrazy do ubrania, a następnie układają zdania z wyrazem który mają, zgodnie z wydarzeniami w legendzie, wyjaśniając pisownię wyrazu. (wyrazy napisane na kartonikach są w czterech kolorach).
- Dzieci wracają do ławek siadają zgodnie z kolorami kartoników. Każda z grup ma fragment legendy. Każdy z uczniów wpisuje swój wyraz we właściwe miejsce. Dzieci wracają na dywan. Porządkują wydarzenie według kolejności.
- Zaproszenie do zabawy "Znajdź swoją parę" - dzieci przy muzyce swobodnie biegają po sali, kiedy muzyka umilknie muszą znaleźć osobę która ma przypięty taki sam wyraz. Dziecko, które nie znajdzie pary, wyjaśnia pisownię swojego wyrazu.
- Aby wyrazić swoją wdzięczność za dar królowej dla polskiego ludu, król Bolesław postanowił wydać bal. Zaproszenie na ucztę otrzymali tylko ci, którym udało się prawidłowo rozwiązać zadania matematyczne. Sprawdź czy udało by ci się uzyskać zaproszenie. Rozwiązanie kolejnych zadań na "K. P."

1. Na królewski bal zaproszono po 25 rycerzy, giermków i paziów. Dodatkowo obok króla i królowej siedziało jeszcze 20 dam dworu. Ile osób było na balu.
Rozwiązanie ..................................................................................
..................................................................................
Odp. ............................................................................
Wyjaśnij pisownię wyrazów:
- królewski, król, królowa -...................................................
- giermków, paziów-...........................................................
- osób.........................................................................
- dworu, balu..............................................................

Wyrazy napisane grubym drukiem ułóż w kolejności alfabetycznej
..................,...................,..................., .....................,..................,..................., ...................,......................,

Dla ciekawych.

Czternaście osób nie przyszło na bal. Oblicz, ilu było uczestników balu? Rozwiązanie: ..............................................................................
Odp...........................................................................

Wyjaśnij, dlaczego wyrazy: nie przyszło - piszemy oddzielnie.

- Podczas balu król zaprosił wszystkich do takiej zabawy. Każdy uczestnik otrzymał kartonik z napisanym wyrazem, oraz pętelkę w której musiał być, jeżeli muzyka umilkła. Kto nie znalazł miejsca w pętelce, musiał wymyślić wyraz z taką samą trudnością ortograficzną, jak ten, który otrzymał.

- Potem zaproszono wszystkich do stołów na ucztę. (praca w grupach)

Kilku kucharzy przygotowało olbrzymie półmiski z mięsem. Były tam króliki, przepiórki i pieczone prosie, ozdobione marynowanymi grzybami. Potem wniesiono grzanki z brzoskwiniową marmoladą oraz wiele słodkich deserów i owoców. Ochmistrz wskazał nam miejsca na krzesłach.

Przeczytaj uważnie wyrazy napisane grubym drukiem. Wyszukaj:

Wyrazy z "rz" po spółgłoskach: .................................................
.................................................................................
.................................................................................
Wyrazy które piszemy przez "rz", bo końcówka- arz, -erz ......................... ..................................................................................

- Wyobraź sobie, że jesteś ochmistrzem. Król polecił Ci przygotować ucztę. Zaprojektuj "Kartę dań na królewską ucztę". Jeżeli masz wątpliwości jak napisać wyraz, skorzystaj ze słowniczka ortograficznego.

- Na zakończenie uczty odbyły się tańce. Zapraszam wszystkich do sali balowej.- taniec do piosenki "Rycerze".

- Po skończonej uczcie królowa udała się do swojej komnaty. Postanowiła napisać list do ojca. Napotkała jednak na dużą trudność. Zbyt słabo znała język polski, żeby pisać poprawnie. Aby uniknąć błędów, posyłała jedną z dam dworu do kanonika z prośbą o podanie prawidłowej pisowni. (zabawa "Spocone dyktando" - kartki z listem są rozwieszone po sali. Każda grupa wybiera lidera, który zapisuje podyktowane przez kolegów z grupy zdania. Zadaniem każdego ucznia z grupy jest: podbiec do kartki, przeczytać uważnie jedno zdanie, wrócić na miejsce i podyktować liderowi. Zdania muszą być zapisane we właściwej kolejności. Wygrywa ta grupa która wykonała zadanie bezbłędnie).

Miłościwy Królu i Ojcze!


Mieszkam w Krakowie, na wawelskim wzgórzu. Króla Bolesława bardzo ucieszył mój dar. Sól to wielkie bogactwo, z którego wszyscy będą mogli korzystać. Ochmistrz przygotował dla mnie wspaniałą ucztę. Uczestniczyli w niej najlepsi rycerze z całej Polski.
Twoja córka- Księżna Kinga.

- Podsumowanie: Jak nazywa się nauka o poprawnej pisowni?, Dlaczego powinniśmy nauczyć się pisać poprawnie?.
 

Opracowanie: Mgr Halina Łosińska

Wyświetleń: 2971


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.