Katalog Elżbieta Rabenda Edukacja regionalna, Scenariusze Kaszuby - lekcja regionalizmuScenariusz lekcji do tematu "Lębork-moje miasto, moja kultura, moje korzenie"Lębork, 7 kwietnia2004Temat został przygotowany zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 15 lutego 1999 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego. Scenariusz obejmuje cykl czterech lekcji pokazanych uczniom lęborskiej szkoły ponadgimnazjalnej oraz uczniom tegoż rocznika ze szkoły włoskiej, która została zaproszona do Lęborka w ramach programu "Europejskie spotkania- od poznania do działania" w kwietniu 2004 r. W przygotowaniach cyklu uczestniczyli: E.Rabenda-opiekun samorządu uczniowskiego, I. Kodrowska-instruktor tańca towarzyskiego, M. Pioch- opiekun koła europejskiego, A.Grzesiak-germanistka. Lekcja nr 1 Miejsce - aula szkolna Cele: poznanie historii miasta, społeczeństwa, kultury i obyczajowości, zrozumienie ważnego aspektu bycia i przynależności we wspólnocie, rozbudzenie świadomości regionalnej wśród uczniów, kształtowanie emocjonalnego stosunku do regionu i dumy z jego dokonań, uświadomienie roli jednostki w tworzeniu wizerunku Lęborka, jej wpływu na działania społeczne, gospodarcze, kulturowe i polityczne miasta, kształtowanie postawy regionalizmu z postawą uniwersalizmu- od małych ojczyzn do wspólnoty kulturowej narodów europejskich. Rozbudzanie patriotyzmu, tolerancji, własnej tożsamości i integracji z innymi kulturami. Metody pracy - rozmowa nauczająca, elementy wykładu, debata i dyskusja. Forma pracy - zbiorowa. Uczestniczy młodzież obu krajów, zajęcia prowadzą przygotowani przez nauczycieli uczniowie polskiej szkoły, dopowiadają o swoim regionie włoscy goście. Na zakończenie zabiera głos podsumowujący zaproszony członek Lęborskiego Towarzystwa Historycznego. Czas - 2 godziny zegarowe. Środki dydaktyczne - Mapa Europy, mapa powiatu Lębork, mapa miasta Lębork, lęborski herb, biuletyny LBH i materiały przygotowane przez muzeum lęborskie, stare i nowe fotografie Lęborka. Lekcja nr 2 Miejsce - miasto Lębork Cele - jak wyżej i ponadto: odszukanie zabytków Lęborka, nazwanie i rozróżnienie stylów architektonicznych, powiązanie sztuki lęborskiej ze sztuką europejską, pokazanie śladów działalności człowieka na przestrzeni lat, posługiwanie się prawidłową chronologią dziejów w kontekście dziejów Europy, rozbudzenie ciekawości regionem, kształtowanie postawy lokalnego patriotyzmu i dumy z wkładu dziedzictwa kulturowego ziemi lęborskiej do dziedzictwa ogólnonarodowego. Uczenie odpowiedniego zachowania się w kościele, w muzeum, w gmachach użyteczności publicznej, w miejscach ważnych dla mieszkańców miasta. Metody pracy - wycieczka po mieście z przewodnikiem, zbieranie materiałów o zabytkach i historii miasta, które posłużą uczniom do samodzielnego wykonania portfolio lub kroniki po zakończeniu cyklu z regionalizmu. Forma pracy- zbiorowa, uczniowie w niektórych miejscach zostają podzieleni na paroosobowe grupy. Czas - 3 godziny lekcyjne. Środki dydaktyczne - przewodniki turystyczne po Lęborku, materiały pozyskane od muzeum, galerii, kościołów i LBH. Lekcja nr3 Miejsce - Muzeum w Lęborku, siedziba LBH, Galeria Twórców Lęborskich, Galeria Strome Schody. Cele - jak wyżej, ponadto: zapoznanie z dorobkiem kulturowym regionu, twórczością miejscowych pasjonatów sztuki, artystów ludowych, badaczy historii regionu, znawcami legend i podań o Lęborku, poznanie kultury ludności kaszubskiej, zapoznanie z bibliografią regionu. Metody pracy - pogadanki z twórcami i artystami, wymiana poglądów, odkrywanie ciekawych opowieści o regionie, praca warsztatowa- młodzież zostaje włączona do prac lokalnych twórców- praktycznie poznają techniki haftu kaszubskiego, lepią garnki z gliny, malują pejzaże Lęborka, rzeźbią w drewnie, uczą się pieśni kaszubskiej, rozmawiają o kulturze i tradycji ludności kaszubskiej i pomorskiej. Forma pracy - praca w grupach przy współpracy z artystami miejscowymi, nauczycielem polonistą. Czas - 3 godziny. Środki dydaktyczne - materiały potrzebne do wykonania dzieł: drewno, nici, płótno, farby, glina, pianino, tradycje i legendy Lęborka, fotografie strojów kaszubskich, eksponaty Muzeum, Galerii i MDK. Lekcja nr 4 Miejsce- aula szkoły Cele - jak wyżej, ponadto: rozbudzenie emocjonalnego stosunku do tradycji i historii regionu, poszanowania odmienności innych kultur, zaciekawienie twórczością pasjonatów regionu, wspólna zabawa i podsumowanie cyklu. Metody pracy - prace warsztatowe oraz zorganizowanie wieczoru polskiego połączonego z występem grup kaszubskich. Przedmioty związane z obchodami Świąt Wielkiej Nocy. Forma pracy - zbiorowa Czas - 2 godziny do południa, 2 godziny wieczorem. Środki dydaktyczne - wystrój auli:duża chata wiejska, napisy na kotarze, dużo zieleni, kwiatów, dookoła stoliki z przygotowanymi regionalnymi potrawami, kronikami szkoły, fotografiami z życia Lęborka i jego mieszkańców, wytworów i prac twórców lęborskich, artystów i uczniów, sprzęt muzyczny. Przebieg lekcji nr 4 1. Powitanie gości i zaprezentowanie programu dnia. 2. Uczeń na trąbce wykonuje hymn Unii Europejskiej. 3. Występ lęborskich uczennic ze szkolnego koła tanecznego. 4. Występ chłopców z kabaretem pt. Lębork chce do Unii. 5. Piosenka w wykonaniu uczennicy i jej lęborskiego zespołu "Effata" 6. Występ kaszubskiego zespołu taneczno-wokalnego "Lewino" 7. Zaprezentowanie kaszubskich tradycji, w tym tradycji wielkanocnych. 8. Opowiedzenie o zwyczajach wielkanocnych we Włoszech- opowieść opiekuna grupy włoskiej. 9. Czynny udział młodzieży włoskiej i polskiej w przygotowaniu palemek, pisanek i stroików wielkanocnych 10. Wspólny taniec wszystkich uczestników - polonez 11. Prezentacje wykonanych prac uczniowskich i ich omówienie. Prace pokazują nasz region widziany oczami uczniów naszej szkoły i zaobserwowany przez uczniów włoskich. 12. Podsumowanie spotkania- mocne i słabe strony naszego regionu. Ewaluacja Uczniowie szczególnie zaangażowani w przygotowania cyklu zostaną poproszeni o wzięcie udziału w konkursie wiedzy o Lęborku organizowanym rokrocznie przez LBH i Muzeum w Lęborku.
Opracowanie: Elżbieta Rabenda Wyświetleń: 3225
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |