AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Krupa
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Wielkanocny stół - scenariusz zajęć otwartych dla rodziców

- n +

Wielkanocne zwyczaje

WIELKANOCNY STÓŁ - SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓW


Grupa wiekowa:
klasa II a

Czas trwania:
60 minut

Metody:
rozmowa kierowana, praca z tekstem, pokazu, praktyczna

Formy:
zbiorowa, indywidualna jednolita
Środki dydaktyczne:
tekst do głośnego czytania, karta pracy dla każdego ucznia, tekst inscenizacji (rola dla każdego ucznia), wielkanocny stół z tradycyjnymi ozdobami, ciastem, jajkiem do składania życzeń)

Obszary aktywności:
edukacja polonistyczna, artystyczna

Cele ogólne:
- umiejętność swobodnego wypowiadania się na dany temat
- umiejętność czytania ze zrozumieniem
- znajomość wielkanocnych zwyczajów i tradycji, kulturalne zachowanie przy wielkanocnym stole

Cele szczegółowe:
uczeń potrafi:
- odpowiedzieć samodzielnie na pytania związane z usłyszanym tekstem
- samodzielnie uzupełnić zdania związane z wielkanocnymi zwyczajami i tradycjami
- poprawnie i w odpowiednim nastroju czytać i wygłaszać z pamięci przygotowane teksty
- nazwać ozdoby, potrawy i inne przedmioty znajdujące się na wielkanocnym stole
- zachować się stosownie do sytuacji i złożyć koleżankom, kolegom i zaproszonym gościom życzenia wielkanocne

Przebieg zajęcia:
1. Powitanie zaproszonych gości.
2. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości na temat wielkanocnych zwyczajów i tradycji - zebranie wiadomości z kilku poprzednich zajęć.
3. Odczytanie tekstu na ww. temat; samodzielne zaznaczanie właściwych odpowiedzi na pytania związane z tekstem, odczytanie ułożonego hasła.
4. Samodzielne uzupełnianie zdań nt. zwyczajów wielkanocnych; wyszukiwanie wśród obrazków symboli związanych z Wielkanocą, kolorowanie ich.
5. Przedstawienie inscenizacji "Wielkanocne obyczaje" przez wszystkich uczniów.
6. Zaproszenie dzieci i rodziców do wielkanocnego stołu, przygotowanego wcześniej przez uczniów przy pomocy nauczyciela.
7. Wzajemne składanie sobie życzeń, dzielenie się jajkiem, odśpiewanie piosenek rekolekcyjnych i wiosennych, konsumpcja.
8. Podziękowanie rodzicom za przybycie, pożegnanie ich przez dzieci.

BABCIA OPOWIADA O WIELKANOCNYCH TRADYCJACH.
(tekst do odczytania przez nauczyciela)

Wiosna to moja ulubiona pora roku. Może dlatego, że na łąkach i w ogrodach pojawia się wówczas dużo kwiatów. W tym roku wiosna była szczególnie ciepła i pogodna.

Za tydzień Wielkanoc. Ach, jak ja lubię te święta! Poprosiłam babcię Józię, żeby mi opowiedziała o związanych z nimi tradycjach.

- Dobrze, bardzo chętnie - zgodziła się babcia - Czy wiesz, że Święta Wielkanocne są ruchome? Co roku wypadają w innym terminie. Ostatni tydzień przed świętami nazywamy Wielkim Tygodniem. W tym czasie ludzie porządkują nie tylko swoje domy, ale i swoje serca. Uczęszczają na wielkotygodniowe nabożeństwa i rozpamiętują wydarzenia z ostatnich dni życia Chrystusa.
- To bardzo ciekawe. Opowiadaj dalej babciu.
- Dawniej był taki zwyczaj, że w nocy z Wielkiego Czwartku na wielki Piątek ludzie szli do rzeki, aby obmyć się wodą.
- Oni szli w nocy?
- Tak. Najważniejsze było, aby zdążyć przed wschodem słońca.
- Babciu, po co ludzie tak robili?
- Wierzono, że woda w tym czasie zabiera wszystkie choroby. Do dziś w niektórych regionach Polski ludzie utrzymują ten zwyczaj, ale zamiast chodzić nad rzekę, biorą wodę ze studni.
- A wiesz babciu, że moim ulubionym dniem jest Wielka Sobota?
- Dlaczego właśnie sobota?
- Jak to, nie wiesz babciu? Przecież w tym dniu idzie się do kościoła poświęcić pokarm.
- Ależ oczywiście, moja kochana Ewuniu, że też o tym nie pomyślałam.
- Babuniu, a co należy włożyć do koszyczka na święconkę?
- Obowiązkowo muszą tam być malowane jajka, kawałek wędliny, kromka chleba, wielkanocna babeczka, sól i chrzan.
- A kiedy zaczniemy malować jajka?
- Myślę, że możemy zrobić to w Wielki Czwartek.
- A ja wiem, babuniu, że takie jajka nazywa się pisankami. I wiesz co, pójdę w tym roku z tobą do kościoła przystroić kwiatami grób Pana Jezusa.

Sprawdź, czy dobrze zapamiętałeś treść czytanki "Babcia opowiada o wielkanocnych tradycjach". Zamaluj prawidłowe odpowiedzi na niebiesko.

1. O czym Ewa rozmawiała z babcią?
 
S O WIELKANOCNYCH TRADYCJACH
D O BOŻYM NARODZENIU
Y O WIOŚNIE
2. Jak nazywany jest tydzień przed Wielkanocą?
 
U WIELKI TYDZIEŃ
F MAŁY TYDZIEŃ
D ŚWIĄTECZNY TYDZIEŃ
3. Jaki dzień przed świętami Ewa lubiła najbardziej?
 
A WIELKI PIĄTEK
P WIELKĄ SOBOTĘ
J WIELKĄ ŚRODĘ
4. Jak Ewa nazywała malowane jaja?
 
Z KRASZANKI
H MALOWANKI
E PISANKI

5. Z czym związany jest zwyczaj obchodzony w nocy z Wielkiego Czwartku na Wielki Piątek?
R Z OBMYWANIEM SIĘ WODĄ
K Z TAŃCEM
L ZE SPANIEM

Litery znajdujące się przy prawidłowych odpowiedziach utworzą hasło. Odczytaj je i zapisz w kratkach.

HASŁO:
         

Uzupełnij zdania podanymi wyrazami:

mazurki, jajka, baby, Wielkanoc, pokarmem, święconką, życzenia, wodą, życia


Na Wielkanoc mamy i babcie pieką wspaniałe............................ i lukrowane....................

Dzieci malują....................... W Wielką Sobotę święcą koszyczki z ..................................

W................................ ludzie składają sobie ............................ i dzielą się.........................

Wielkanocne jajko jest symbolem............................. Zgodnie z tradycją w wielkanocny

poniedziałek wszyscy oblewają się............................


INSCENIZACJA "WIELKANOCNE OBYCZAJE"

Dzieci stoją przy stole nakrytym białym obrusem, na którym ustawione zostały: wazon z palmami i baziami, pisanki, wielkanocna baba, baranek, ozdoby wykonane na zajęciach i przyniesione przez dzieci gotowe z domu. Dwoje uczniów ma na szyi zawieszone kolorowe jajka z kartonu.

SEBASTIAN -narrator
Wielkanoc, Wielkanoc! Wielka radość w sercu,
gdy chodzisz po świecie, kwitnącym kobiercu.
Na stole pisanki tęczą malowane.
Wśród zieleni trawy - cukrowy baranek.
Bazie w wazoniku, ciasta i wędliny.
Wielkanoc- i wielkie spotkanie rodziny.

RADEK
Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych.
Lukrowana baba rozpycha się na nim,
A przy babie - mazurek w owoce przybrany.

SANDRA
Na półmisku rośnie owies -
Jak przystało - prababci ręką wysiany,
Cukrowy baranek skubie go nieśmiało,
A obok misa pisanek.

SEBASTIAN
Zniosła mi kura jajek sześć.
Pytam więc kury: - Czy mogę zjeść?

WERKA
Ko...ko...ko...
Ani sadzonych, ani na twardo
I jajecznicy - nie. I na miękko - nie!
Nie dam! Choćbym miała pęknąć!

BARTEK
Więc pytam grzecznie kury:
- Czy mogę utrzeć te jaja
na kogel - mogel?
Spojrzała na mnie jak na osła...
I zagdakała wielce wyniosła, że...

WERKA
Jaja na pisanki zniosłam!

SEBASTIAN - narrator
Zwyczaj malowania jajek na Wielkanoc wywodzi się ze starych tradycji. Jajko było symbolem sił odradzającej się na wiosnę przyrody. W czasie uroczystego śniadania wielkanocnego dzielimy się święconym jajkiem, co ma zapewnić zdrowie i pomyślność całej rodzinie.

ANIA
Jak dobrze być pisanką, pisanką,
Mieć kolorowe wdzianko, tak jak my.
Jak dobrze być pisanką, mieć kolorowe wdzianko
I kolorowe sny.
Bo pisankom śnią się kurczaki,
Malowane w barwne zygzaki.
W kratkę, w paski, kurze stopki
I pomarańczowe kropki.
Takie wzorki to niezła rzecz,
Każdy kurczak chciałby je mieć.
Jak dobrze być pisanką, pisanką...

RADEK
A na Kurpiach splata się wysoko...
Wiatr im wstążki porywa, chce je zanieść obłokom.
A która Kurpianka najwyższą na kiju palmę uwije,
To aż pod powałę urośnie jej synek.
Te kurpiowskie palmy z pachnącego ziela, oj ziela...
Długo w chacie przetrwają, aż do wesela.

SEBASTIAN - narrator
Polskie palmy robi się z gałązek wierzbowych, suszonych kwiatów, kłosów i kolorowych wstążek. Mają chronić przed chorobami i zapewniać dobre plony.

MAGDA
A w poniedziałkowy ranek...
Pisk! Krzyk! Śmiechy! Cała wieś tu biegnie!
Wiadra, miski, konwie i dzbanek...
Któż się zimnej wody zlęknie?
Chyba tylko ten z cukru baranek!

KRZYSIU
Śmigus - dyngus, dyngus - śmigus,
Nie kryjże się, nie wymiguj.
Bo dziś każdy - stary, młody
Nie uniknie wiadra wody!

WOJTEK
Prysznic, prysznic koło studni,
Już od rana pompa dudni.
Kto choć z okna nos wysunie,
Wnet na niego strumień lunie!
Dyngus - śmigus, śmigus - dyngus,
Śmiej się córko, śmiej się synku.
Tak się śmieje wieki całe
Wielkanocny Poniedziałek.

SEBASTIAN - narrator
W wielkanocny poniedziałek stary zwyczaj każe oblewać się wodą, wołając przy tym: Śmigus! Dyngus! Dziś wystarczy, by zachować zwyczaj, buteleczka zwykłej wody lub odrobina wody kolońskiej, ale kiedyś w "lany poniedziałek" zdarzały się i całe wiadra...Ludzie śmiali się i dobrze bawili.

MACIEK
Od podwórka do podwórka idą chłopcy, niosą kurka.
A niezwykły jest to kurek. Skrzydła z dykty, ogon z piórek.
Grzebieniasty, kolorowy... Wielkanocny, dungusowy!
Lato idzie, zima schodzi, nasz kogutek boso chodzi.
Dajcie choć po dwa grosiki, by kogucik miał buciki!
Gdy z chaty wygląda okienkiem dziewczyna,
Kurek wtedy inną piosenkę zaczyna.

KINGA
Za stodołą ścieżka, chowaj mamo pieska.
Masz córeczkę ładną, chłopcy ci ją skradną!

PAWEŁ
Gospodyni teraz szybko drzwi otwiera.
Do kobiałki wkłada ciasto, kawał sera.
Parę barwnych jajek kładzie ręką szczodrą,
By się w gospodarstwie jak najlepiej wiodło.

HANIA
Dziękują chłopaki. Zaskrzypiały koła.
Odjechała dalej gromadka wesoła
By śpiewać dyngusową piosenkę.

SEWERYN
Idzie lato, zima schodzi, nasz kogutek boso chodzi.
Dajcie, dajcie chociaż grosik, niech kureczek butki nosi.
Oj, nosi, nosi!

SZYMON
Wielkanocne obyczaje wszyscy dobrze znamy,
Pamiętamy o nich, gdy przy stole się zbieramy.

KASIA
Siada mama przy stole, a przy mamie - tata. I my.
Wiosna na nas zza firanek zerka,
A pstrokate firanki chcą tańczyć oberka.

DAWID
Wpuśćmy wiosnę, niech słońcem zabłyśnie nad stołem,
W wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe!

Wszystkie dzieci śpiewają piosenkę "Pisanki"

Pisanki, pisanki, jajka malowane,
Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe,
Na nich malowane bajki pisankowe.
Na jednej kogucik, a na drugiej słońce,
Śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.
Na czwartej kwiateczki, a na piątej gwiazdki,
Na każdej oisance barwne opowiastki.

 

Opracowanie: Ewa Krupa

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9394


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.