AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Janina Lica
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Andrzejkowe wróżby - scenariusz zajęć otwartych dla rodziców

- n +

Andrzejkowe wróżby - scenariusz zajęć otwartych dla rodziców

Zajęcia odbyły się w Szkole Podstawowej w Egiertowie, w roku szkolnym 2002/20023, z udziałem uczniów klas I - III oraz ich rodziców.

Inspiracją do przeprowadzenia zajęć stał się fakt, iż wspólne przeżywanie imprez szkolnych jest bardzo ciekawą i skuteczną formą służącą integracji grupy i wyrabiania właściwych postaw społecznych u dzieci w młodszym wieku szkolnym.

Cel główny spotkania:

- integracja społeczności uczniowskiej klas I - III.

Cele szczegółowe:
- nawiązanie bliższych znajomości i przyjaźni wśród dzieci,
- nawiązanie współpracy szkoły z rodzicami.

Czas trwania:
jeden dzień

Środki dydaktyczne:

- plakat o andrzejkowych zwyczajach,
- kartki z imionami dzieci,
- rekwizyty do przeprowadzania wróżb i zabaw,
- karty pracy do zadań matematycznych,
- "Księga wróżb",
- karty ewaluacji zajęć dla dzieci i rodziców

Uczestnictwo rodziców:

- prowadzenie zabaw i wróżb dla dzieci,
- współuczestnictwo we wróżbach,
- wspomaganie działań uczniów,
- obserwacja współuczestnicząca

Monitoring:
- karta ewaluacji dla ucznia,
- karta ewaluacji dla rodziców.

Przebieg zajęć:
1) Powitanie gości
Goście zajmują przygotowane miejsca. Organizatorzy witają dzieci i ich rodziców. Dzieci wybierają kartkę ze swoim imieniem i przypinają do ubrania.

2) Zabawa integracyjna "Mówimy sobie po imieniu"
Dzieci poruszają się w rytmie muzyki, w dowolnym kierunku. Gdy muzyka milknie, zatrzymują się i podają dłoń dzieciom stojącym w pobliżu, jednocześnie wymieniając jego imię.

3) Rozwiązywanie zadania matematycznego z ukrytym hasłem
Dzieci pracują indywidualnie. Potem odczytują hasło. Hasło brzmi "Andrzejkowe wróżby".

Zadanie dla dzieci
Wykonaj działania, uporządkuj rosnąco i odczytaj hasło.
 
KLASA I KLASA II KLASA III
1 + 3 = WE
3 + 3 = BY
6 - 5 = AN
5 - 2 = KO
8 - 6 = DRZEJ
3 + 2 = WRÓŻ
5 x 2 = KO
7 + 4 = WE
32: 4 = AN
45 - 13 = WRÓŻ
27: 3 = DRZEJ
4 x 9 = BY
2 x 9 = W
3 x 4 = K
12: 6 = A
12: 2 = D
24: 3 = Z
8 x 4 = Ż
5 x 6 = Ó
4 x 4 = E
21: 3 = R
30: 3 = J
9 x 4 = B
7 x 2 = O
3 x 3 = E
4 x 6 = R
6 x 7 = Y
5 x 3 = W
27: 9 = N

HAS ŁO:.....................................................................................................
4) Rozmowa z dziećmi i rodzicami na temat znanych dzieciom wróżb andrzejkowych
Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat Andrzejek, na podstawie własnych przeżyć i doświadczeń. Do opowieści dzieci włączają się rodzice.

5) Poznanie przysłów związanych z Andrzejkami
Przysłowia przygotowuje nauczyciel. Dzieci interpretują ich znaczenie z pomocą nauczyciela i rodziców.

6) Nauka andrzejkowego zaklęcia, które będzie powtarzane przy wróżbach
Nauczyciel wypowiada zaklęcie, a dzieci je powtarzają "Oj dadaże, oj babaże, niechaj przyszłość się ukaże. Czary-mary, wosku lanie, co ma stać się, niech się stanie!"

7) Co widzę przez dziurkę od klucza?
Rozdanie uczniom kartek z kluczykiem. Omówienie tematu: "Moja przyszłość. Co chciałbym robić w przyszłości? Kim chciałbym zostać? Co dobrego może mnie spotkać?"
Następnie dzieci interpretują temat plastycznie, posługując się techniką kredek woskowych.

8) Pisownia imion wielką literą
Dzieci otrzymują serduszka. Dziewczynki zapisują na nich imiona sześciu chłopców, a chłopcy imiona sześciu dziewczynek. Następnie rzucają kostką do gry. Liczba oczek wskazuje imię i ta osoba na pewno (jak mówią wróżby) przypadnie nam do serca.

9) Magiczne liczby
Każde dziecko losuje karteczkę z liczbą od 1 do 8. Potem wstają uczniowie, którzy wylosowali daną liczbę, a nauczyciel odczytuje z "Księgi wróżb", co mówią liczby o tych osobach.

10) Losowanie kolorów
Dzieci losują kartki w sześciu kolorach. Następnie zostają uczniowie, którzy wylosowali dany kolor, a nauczyciel czyta z "Księgi wróżb", o jakich przestrogach na przyszłość mówią kolory.

11) Wróżba z wykorzystaniem 5 talerzy
Pod talerzami znajdują się: cukierek, kamyk, muszelka, ziarenko pieprzu, piórko.
Każdy z rekwizytów ma swoje tajemnicze znaczenie.
Cukierek - życie słodkie i wesołe.
Kamyk - życie pracowite i pożyteczne.
Muszelka - życie na morzu lub w dalekim kraju.
Ziarenko pieprzu - życie pełne przygód.
Piórko - życie lekkie i przyjemne.
12) Andrzejkowy bucik - cięcie i klejenie kartonu
Tworzenie formy przestrzennej wg wzoru. Ozdabianie wg własnej inwencji.

13) Ustawianie butów
Każde dziecko ściąga lewy but. Chłopcy ustawiają je w jednym rzędzie, a dziewczynki
w drugim - w kierunku wyjścia. Potem przestawiają buty od końca do początku. Czyj but pierwszy dotrze do drzwi i wyjdzie na próg, ta osoba jako pierwsza zmieni swój stan cywilny.

14) Zabawa ruchowa "Dwóm tańczyć się zachciało"
Uczniowie ustawiają się w parach na obwodzie koła. Poruszają się cwałem w rytmie muzyki, śpiewając piosenkę. Przy słowach "kłócili się ze sobą" następuje zmiana partnera.

15) Lanie wosku przez ucho od klucza
Klucz "zamyka i otwiera wszelkie sekrety i tajemnice". Dzieci odkrywają, co przynieść może im los, przyglądając się cieniom woskowych tworów.

16) Podsumowanie zajęć
Dzieci, rodzice i organizatorzy siadają w kręgu i rozmawiają na temat zajęć.

17) Wypełnianie karty ewaluacji zajęć przez dzieci i rodziców.


Scenariusz imprezy opracowano w oparciu o literaturę:
- Z. Sowińska, M. Armaty, Dzień z wróżbami [w:] Życie szkoły, nr 9/2001
- A. M. Glinka, Andrzejkowe wróżby [w:] Życie szkoły, nr 9/2002
- E. Wójcicka, Urządzamy Andrzejki [w:] Życie szkoły, nr 9/2002
 
KARTA EWALUACJI ZAJĘĆ DLA UCZNIA
Pomaluj te słoneczka, przy których przeczytasz o tym, co chciałbyś mi powiedzieć
na temat dzisiejszych zajęć.

☼ - ładnie pracowałem
☼ - andrzejkowe zajęcia podobały mi się
☼ - nie jestem zadowolona z...........................
☼ - zajęcia nie podobały mi się
☼ - znam wróżby andrzejkowe
☼ - nie znam wróżb andrzejkowych
☼ - najbardziej jestem zadowolony z..............................................
 
KARTA EWALUACJI ZAJĘĆ DLA RODZICÓW
Proszę uzupełnić poniższe stwierdzenia, używając skali punktowej o 1 do 5
- Taka forma zajęć jest ciekawa dla mojego dziecka................................
- W trakcie zajęć moje dziecko było aktywne...............................
- Jestem zainteresowany wspomaganiem prowadzenia tego typu zajęć................
- Przyjemnie spędziłem czas............................................

Opracowanie: Janina Lica
Nauczyciel Szkoły Podstawowej w Egiertowie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6620


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.25



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.