Katalog

Edyta Rolecka
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Szkolne przerwy, czyli jak przetrwać?

- n +

Recepty na dobre czytanie i pisanie

"Dekalog dla nauczycieli dzieci dyslektycznych"

1. Nie traktuj ucznia jak chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego.
2. Nie karz, nie wyśmiewaj w nadziei, że zmobilizujesz go do pracy.
3. Nie łudź się, że "sam z tego wyrośnie", "weźmie się w garść", "przysiądzie fałdów" lub, że ktoś go z tego "wyleczy".
4. Nie ograniczaj uczniowi zajęć pozalekcyjnych, aby miał więcej czasu na naukę, ale i nie zwalniaj go z systematycznych ćwiczeń pracy nad sobą.
5. Nie spodziewaj się, że kłopoty ucznia pozbawionego specjalistycznej pomocy ograniczą się do czytania i pisania, i skończą się w młodszych klasach szkoły podstawowej.
6. Spróbuj, jak najwcześniej, zaobserwować trudności ucznia: na czym polegają i co jest ich przyczyną. Skonsultuj problemy dziecka ze specjalistą.
7. Staraj się zrozumieć swojego ucznia, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec pogłębianiu się jego trudności szkolnych.
8. Aby jak najwcześniej pomóc uczniowi:
- bądź w kontakcie z poradnią, wykorzystuj wyniki badań,
- zaobserwuj podczas codziennych lekcji, co najskuteczniej pomaga dziecku,
- ustal zasady współpracy pomiędzy tobą, rodzicami i dzieckiem. Dziecko uczyń odpowiedzialnym za pracę nad sobą, rodziców za pomaganie dziecku a nauczyciela za bycie doradcą,
- bądź w stałym kontakcie z jego terapeutą, korzystaj z jego wskazań, włączaj w zajęcia dydaktyczne ćwiczenia potrzebne dziecku,
9. Opracuj program indywidualnych wymagań wobec ucznia dostosowany do jego możliwości i wkładu pracy. Oceniaj go na podstawie odpowiedzi ustnych i treści prac pisemnych. Pozwól mu korzystać ze słownika i daj mu więcej czasu na zadania pisemne. Dyktanda i prace pisemne oceniaj jakościowo (opisowa ocena błędów) pod warunkiem systematycznej pracy, znajomości reguł ortografii i korekty błędów w zeszytach. Nagradzaj za wysiłek i pracę, a nie za jej efekty.
10. Bądź życzliwym, cierpliwym przewodnikiem ucznia w jego problemach.

Bibliografia:

Bogdanowicz M. O dyslekcji. Odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli. Lublin 1994
Bogdanowicz M. Leworęczność u dzieci. Warszawa 1992
Sawa B. Jeżeli dziecko źle czyta i pisze. Warszawa 1987
Spionek H. Zaburzenia psychoruchowego roawoju dziecka. Warszawa 1965

 

Opracowanie: Edyta Rolecka

Wyświetleń: 572


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.