![]() |
![]() |
Katalog Barbara Bielecka Lekcja wychowawcza, Program nauczania Program pracy wychowawczejProgram pracy wychowawczejOczekiwane postawy uczniów;- Prawa i obowiązki dziecka. - Odróżnianie dobra od zła- właściwe postawy. - Kultura osobista - Szacunek dla drugiego człowieka, w tym ludzi starszych - Przedsiębiorczość i rozwój aspiracji edukacyjno-zawodowych - Empatia, chęć niesienia pomocy - Szacunek dla zdrowia i życia - Poszanowanie pracy ludzkiej i jej wytworów - Szanowanie swojej i cudzej własności - Praworządność, demokracja, tolerancja - Samodzielność, odpowiedzialność, aktywność - Szanowanie i ochrona przyrody - Wrażliwość estetyczna - Asertywność Cele: 1. Zapoznanie uczniów i rodziców z zadaniami szkoły, wdrażanie do świadomego stosowania regulaminów oraz dokumentów szkolnych 2. Kształtowanie osobowości ucznia, zwłaszcza takich cech jak: pracowitość, systematyczność, dyscyplina, odpowiedzialność, rzetelność 3. Kształtowanie umiejętności oceny i samooceny uczniów. 4. Kształtowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej, wysłuchiwania innych, pracy zespołowej, rozwiązywania problemów 5. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności ucznia za własne zdrowie fizyczne i psychiczne 6. Uświadamianie zagrożeń wynikających z nałogów 7. Przygotowanie uczniów do kształtowania poprawnych stosunków w rodzinie i otoczeniu 8. Rozwijanie samorządności uczniów 9. Kształtowanie postaw patriotycznych przez szacunek do tradycji narodowej, rodzinnej i szkolnej 10. Kształtowanie postaw proekologicznych 11. Kształtowanie umiejętności aktywnego poszukiwania pracy 12. Przygotowanie do dalszej nauki Sposób realizacji: 1. Zaznajomienie uczniów i rodziców na zebraniach klasowych z dokumentacją szkolną: WSO, PSO, statut szkoły, Szkolny Program Wychowawczy. 2. Wskazywanie pozytywnych wzorców osobowych - Stosowanie pochwał aby pobudzić pozytywną motywację do pracy - Dialog z uczniem, wykorzystywanie różnych momentów wychowawczych aby ukazać mu jego talenty i możliwości - Bieżąca współpraca z rodzicami - Obserwacja uczniów na lekcjach, przerwach, rozmowy z nauczycielami, rodzicami, uczniami. - Systematyczna analiza frekwencji uczniów - Stałe rozmowy i kontakty na płaszczyźnie przyjacielskiej z uczniami i z rodzicami 3. Ocena możliwości uczniów, wdrażanie uczniów do samooceny i samokontroli, ocena wybranych postaw uczniowskich oraz przypadków pedagogicznych na płaszczyźnie zachowań uczniów klasy. - Wspólne omawianie bieżącego życia klasy - Podsumowanie wyników nauczania i współudział w ocenie z zachowania 4. Tematy na godzinach do dyspozycji wychowawcy: - Komunikatywność jako umiejętność kluczowa - Umiejętność pracy w grupie, rozwiązywanie konfliktów - Obserwacja uczniów i ich zachowań podczas wycieczek szkolnych, imprez klasowych i szkolnych - Dyskusje nad postawami uczniów dotyczącymi kontaktów międzyludzkich - - Stałe rozmowy na tematy interpersonalne w przerwach lekcyjnych - Ścisły kontakt z wychowankami poprzez wysłuchanie ich problemów i próby rozwiązywania konfliktów, metody pracy z wychowankami pozwalające uczniom podejmować decyzje 5. 6. Tematy na GDDW: - Wychowanie komunikacyjne - Bezpieczeństwo ucznia w drodze do szkoły, - Problem uzależnień - AIDS- choroba naszych czasów czy patologia społeczna - Przyczyny stresów i sposoby walki ze stresem - Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i pedagogiem szkolnym. - Poddanie uczniów, jeśli zaistnieje taka potrzeba, badaniom psychologiczno-socjologicznym (po uzgodnieniu z rodzicami). - Udział w akcjach antynarkotykowych. 7. Tematy na GDDW: - Konflikt pokoleń - Wychowawcze oddziaływanie współczesnej rodziny 8. Zorganizowanie pracy zespołu klasowego poprzez wybór samorządu klasowego i przydział uczniom odpowiednich funkcji społecznych - Zapoznanie uczniów z planem działań wychowawczych na dany rok szkolny, wspólne ustalenie sposobów realizacji - Aktywna praca w Samorządzie Szkolnym - Udział w szkolnych i klasowych imprezach: - Sprzątanie świata - Dzień Wiosny - Klasowa Wigilia 9. Aktywne zorganizowanie imprez klasowych - Wzmianki na lekcji wychowawczej na temat bieżących rocznic historycznych 10. Temat na GDDW: - Ochrona środowiska, a nasze życie codzienne - Udział w akcji środowiskowej-Sprzątanie świata 11. Tematy na GDDW: - Praca, nauka, przyszłość - Aktywne metody poszukiwania pracy 12. Udział w dniach otwartych uczelni wyższych. - Zbieranie informacji na temat przygotowania i sposobu zdawania egzaminów wstępnych na wyższe uczelnie
Opracowanie: Barbara Bielecka Wyświetleń: 3892
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |